EU-shopping

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 14:46

Här hittade jag en firma som säljer tillbehör till Mac. Varför handla från Macoteket, tänkte jag, när vi har EU och allt omkring det. Så jag hittade Cyberport.

www.cyberport.de

256 mb minne till farsans iBook kostade 450:- typ, kostar 740:- i Sverige. Berätta gärna om ni vet andra sån´a här ställen, kanske finns nå´n sajt som är bättre än denna t om.

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 16:07

Nu vet inte jag vilken typ av minne som sitter i din fars iBook men nog finns det väl billiga minnen i Sverige också.

SO-DIMM 256MB för 397 SEK på datorbutiken.se

SDRAM 256MB för 334 kr

Passar något av dom? Låga priser hursomhelst..

kolla jmedata.se också.

nej till emu..
nej till tyskland.

[ 13 November 2002, 16:09: Meddelandet ändrat av: jonny R ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 16:55

Nu var detta inte tänkt bli en politisk diskussion. Vi är med i EU och då är det lika bra att utnyttja tillfället som ges, liksom. Se´n är det svårt att veta vad det är för minnen om man inte handlar från en given specifikation där det anges att minnet i fråga passar t ex iBook som i detta fallet. Se´n är det ju förstås helt sjukt om det är så att Macoteket nästan har 100% dyrare minnen än de du nämner. Då undrar man hur många stackare som låter sig luras. Se´n kan man förstås undra varför du är så negativ till Tyskland - påstår du att Sverige och våra handlare här skulle vara bättre, mer moraliska, eller vad vill du få sagt? Strunt samma. Den här trådens idé var att samla ihop ett litet konsumentengagemang för att på bästa sätt betala så lite som möjligt för så mycket som möjligt.

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 16:59

Förresten, 450:- var en överskattning.

SEB säger, nu och idag:

Välj belopp: 45
Räkna om från: EUR
Räkna om till: SEK

Resultat: 45,00 EUR blir 409,84 SEK.

jonny: Vill man ha minnen man vet funkar bra med mac får man punga ut 740kr i sverige.

Machandlare kör oftast med Kingston / Viking minnen som är de som föreskrivs av Apple..

Samtidigt kan det vara bra att veta att Apple har ett +100% påslag på sina Kingston minnen.. gentemot tex Dustin.

De minnen datorbutiken har o dyl affärer brukar vara noname men vilket kan vara samma sak.. har varit med en gång om att ett noname minne inte passade i en mac, tog dock o bytte plats på minnet från en PC (som också hade noname minne) och det fungerade direkt.

Så det är lite sisådär med noname minnen..

Ang den politiska diskussionen om EU o dyl så hör den som sagt inte hemma här, dock är det självklart en fördel med EUR då man lätt kan jämföra priset över flera länder utan omräkning dag till dag.. nog om det..

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 17:20

No hard feelings.
Jag har bara svårt att ta till mig det tyska språket efter tre svåra år av tyskastudier i högstadiet.

och självklart bör man välja Macförsäljare om man vill vara säker på att grejerna funkar.

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 18:58

Jag kan inte heller tyska, men jag förstår lite av vad som står, annars använder jag Google´s översättningsfunktion när det blir för mycket text... Det är dock lätt att förstå t ex "45€"... då kan jag rentav tänka "now you´re talking" trots all tyska.

Och bara språket gör ju inte att man bör se negativt på allt som har med Tyskland att göra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Vill man ha minnen man vet funkar bra med mac får man punga ut 740kr i sverige.

Jo såvida man anser att Kingston-minnen inte funkar bra med Mac
Annars så kommer man undan med 541 kr, hos inWarehouse

[ 13 November 2002, 21:44: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 22:09

Bra det Petter, men jag visste inte exakt beteckning på de minnen som sitter i PBG4 och nyare iBooks, därför tycker jag alltid det känns tryggt om det står att minnet är avsett för just iBook. Beteckningen "SDRAM" etc blir jag inte klok på, det står ju inget om storlek, liksom - passar alla "SDRAM" i iBook liksom? Finns det inte vissa som är för stora, för djuptgående? Det är sån´t som jag och många med mig tycker kan va´ lite krångligt.

Apropå EU-shopping, jag kom just på att det vore kul att ha en liten Micro Racer, radiostyrd minibil på 5-6 cm. Eller kanske till och med två. Letsbuyit här i Sverige säljer dem för "kalaspriset" 249:-, men standardpriset i UK är £19.99. Nu vet jag att kursen är kass "åt det hållet", så jag vill återigen veta vad priset kan vara i Tyskland, detta EU-shoppingens högborg. Frågan är alltså var jag hittar den bästa (typ) Tyska leksaksaffären på nätet (med onlineförsäljning + kreditkort + utland förstås). Nå´n som kan komma med nå´t tips?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Apropå EU-shopping, jag kom just på att det vore kul att ha en liten Micro Racer, radiostyrd minibil på 5-6 cm. Eller kanske till och med två. Letsbuyit här i Sverige säljer dem för "kalaspriset" 249:-, men standardpriset i UK är £19.99. Nu vet jag att kursen är kass "åt det hållet", så jag vill återigen veta vad priset kan vara i Tyskland, detta EU-shoppingens högborg. Frågan är alltså var jag hittar den bästa (typ) Tyska leksaksaffären på nätet (med onlineförsäljning + kreditkort + utland förstås). Nå´n som kan komma med nå´t tips?

PF, maila mig så kan vi diskutera detta. Jag har några Micro-RC bilar över.

• Oregistrerad
  • 2002-11-14 03:42

Done!

Uack, nattsudd...

1
Bevaka tråden