Datorköp-behöver tips G4ellerG4?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Står i begrepp att köpa ny mac(sitter nu med en beige G3/300 MT).
Valet står mellan en ny Dual 1GHz (30995:-på applestore)
eller en Dual 1GHz från den utgående serien (30700:-).

Power Mac G4 1GHz DP
512MB/
80Gb/
SuperDrive/
GF4MX

Priskillnaden är ju tyvärr inte så stor, men det som gör att jag tvekar på dom nya macarna är att dom tydligen väsnas rejält

http://www.xlr8yourmac.com/systems/g4_mirrored_drive_doors/noise_reduction/g4_ddr_noise_reduction.html

samt att av vad jag förstått så är det ingen större hastighetsökning med de nya maskinerna (rätta mig gärna om jag har fel).
Tacksam för synpunkter

Köp en ny, den har bättre arkitektur och är faktiskt snabbare på vissa saker. Det test som alla hänvisar till där maskinerna var identiska är en smula missvisande eftersom de inte testade minneskapaciteten så mycket utan testade framförallt andra delar av datorerna.

Alltid bättre att köpa det nyare, framförallt om det inte skiljer i pris.

• Oregistrerad
  • 2002-09-04 10:15

Bäst vore väl kanske om du kunde få tag på den "gamla" begagnad. Men det kan bli svårt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-09-04 12:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Bäst vore väl kanske om du kunde få tag på den "gamla" begagnad. Men det kan bli svårt.

Begagnade datorer är tråkigt, och kommer man upp lite i pris spelar det mindre roll i sammanhanget. Den procentuella skillnaden är försumbar. Man betalar även för den bästa doften som finns, att packa upp en ny dator eller elektronikpryl.

Begagnad kan man möjligvis köpa om man vill ha en flera år gammal burk tycker jag.

Läste om "skandalen" med den "nya" G4an i "MacnewsWeekly" eller vad det nu heter.
De sade att den nya inte är snabbare än den gamla utan i vissa fall även långsammare (!).
OCH att den äldre versionen var bättre att köpa.

Tyvärr har jag kastat iväg e-mailet nu. Annars skulle jag ha postat det här.

Tänkte du kanske ville veta innan du lägger ned dina hårt förvärvade pengar på en najs G4a

Gambit

• Oregistrerad
  • 2002-09-04 12:31

Jag skulle inte betala mer än 20 000 för en beg Power Mac G4 1GHz DP. Fast visst, kanske är det värt tio lök att dofta på Irlänska flamskyddsmedel. Mumma... :rolleyes:

• Avstängd
  • International user
  • 2002-09-04 13:14

Båda modellerna väsnas lika mycket! Kanske att den nya väsnas marginellt mera, men den gamla dual 1Ghz, var defenitivt inte tyst!! Det var en omöjlighet att sova i samma rum som den, men på ett kontor gör det ju inte lika mycket. Satsa på den nyaste, det tycker jag! Alltid bra med den senaste tekninken. Sedan är det väl bättre grafikort i den nya?

• Medlem
  • 2002-09-04 14:55

Inget snack om saken, ta den nya.

1.Garanti
2.nya bussar och systemcontroller gör att den ÄR snabbare.. och mycket snabbar på att skyffla data.
3. bättre grafikkort(kanske..mx är lågbudget.. kanske skulle ta ett ATI 9000 istället)

om du köper den gamla för det priset så betalar du för mycket..

Hej
Vill bara tacka för alla kloka synpunkter.
Det lutar väl åt att lägga en beställning på dom nya maskinerna.
Det enda som oroar lite grann är ju att med ny arkitektur i burkarna så känner man sig lite grann som försökskanin (har ingen större lust att vara det för 30000:-).
Annars så får man väl avvakta tills nästa lansering (januari?).

1
Bevaka tråden