Radeon 8500 - bra kort - eller ?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

Vill ha ett grafikkort som klar tv-out. Har hört att ett Radeon 8500 ska vara bra för detta ?

Någon erfarenhet - pris/prestanda ?

/ d

[ 12 November 2002, 08:32: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 08:55

Jag har det men har aldrig använt TV utgången. Specarna anger att det bara ger ifrån sig NTSC (fast det kanske inte är några problem om man har en monitor som kan tolka den signalen???). Finns inga Radeon 8500 som är gjorda för PAL vad jag vet...

Annars är det ett förbannat bra kort. Det höjde prestandan avsevärt i min G4 400, speciellt i Jaguar och spel.

Okej - nej - den klarar PAL , kollade ATI´s hemsida

Radeon 8500 info

Klicka på Mac2TC Video Out

/ d

[ 12 November 2002, 09:06: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Förresten - behöver man en adapter från ett Radeon 8500 till en Apple 17" flatpanel med ADC ?

Vad kostar en sån historia isåfall ?

/ D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 11:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Okej - nej - den klarar PAL , kollade ATI´s hemsida

Radeon 8500 info

Klicka på Mac2TC Video Out

/ d

Perfekt!

Du har en DVI-I anslutning och en VGA. Det följer med en adapter om du vill ansluta ytterligare en VGA skärm, alltså VGA till DVI-I adapter. Vet inte om det svarade på din fråga...?

ATIs kort stödjer inte PAL trots att det står på deras hemsida (på TV ut porten).

Du måste ha en TV som stödjer NTSC.

Vadå trots att det står - det står ju där - Ljuger dom menar du ?

Kolla på dokumentet ovan, det är ju tillome en skärmdump från deras applikation i Macos X, där står det PAL klart och tydligt !!

/ D

DVI-I och ADC är väl inte samma sak - eller ?

/D

Citat:

quote: DVI-I och ADC är väl inte samma sak - eller ?

Nej, för att ansluta en Apple ADC-skärm behöver du en Apple DVI > ADC konverter. Den ligger väl på runt 2000 har jag för mig. Observera att du med den endast kan ansluta Apple LCD, den fungerar alltså inte tillsammans med Apple CRT (den som hade ADC alltså).

Okej suck - då blir det dyrt alltså - så vilket grafikkort ska jag köpa som stödjer TV-UT och ADC direkt på kortet - tips tack !!

/ D

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-12 14:51

Jag har kopplat mitt 8500 direkt till tv´n...
Funkar superbra, har iofs en fräsch tv. hmm

• Oregistrerad
  • 2002-11-12 14:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Jag har kopplat mitt 8500 direkt till tv´n...
Funkar superbra.

Din TV klarar nog NTSC. Lilledanne, kolla om din TV klarar NTSC. Då skall det inte vara några problem.

Jo..men det var ju det där med ADC....;( 2000 spänn för en adapter - då kan det vara !

[ 12 November 2002, 15:06: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Vadå trots att det står - det står ju där - Ljuger dom menar du ?

Kolla på dokumentet ovan, det är ju tillome en skärmdump från deras applikation i Macos X, där står det PAL klart och tydligt !!

/ D

Jag är ledsen att säga det men det är verkligen så att det går bara att få ut NTSC-signal från TV ut porten. Vi har testat!
PAL finns med som ett "väljbart" alternativ i inställningsprogrammet men det gör ingen skillnad på ut-signalen, den är fortfarande NTSC.
Vi har "massor" med kunder som velat prova själva för de har läst på ATIs sida att det skall gå (trots våra varnande ord) - de har inte lyckats.
Det är dock ett faktum att de flesta bra TV apparater klarar av att visa NTSC. Alt att du har en VHS video som klarar det och kopplar via den.

Jag känner inte till några kort som har både ADC och TV-ut portar.

Hur ligger det till med Radeon 32MB DDR AGP. Funkar TV-ut med PAL där? Hur är 3D-prestandan?

Jag behöver nåt relativt enkelt till min G4 500 för att ersätta Rage Pro och kunna spela lite spel.

Ciryon

Jag kommer inte ihåg säkert men jag tror inte att det funkade med PAL TV-ut på det kortet heller...

Jamen suck... varför ska det vara så svårt..med PAL....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-14 11:23

Jo man kan fråga sig det. Det är väl redan kostsamt nog att göra korten till Mac. Att också göra TV-utgången PALkompatibel kanske skulle göra att kortet kostar mer än det smakar? Om dessutom relativt nya monitorer och VHS spelare ändå klara av att tolka NTSC så kanske de anser det onödigt att lägga till funktionen...?

Vad vet jag men har som sagt inte ens testat just därför. Borde göra det eftersom den lilla monitorn jag använder för redigering inte är mer än ett par år gammal och jag vet att VHSen klarar av det. Hittills har jag skickat ut det via kameran...

Läste nån gång också att man inte får nåt visningsfönster i datorn när man tittar via TV-ut, eller att det var nåt ljudproblem eller vad det var... Nån som vet om det stämmer?

Hmm..jo...det kan väl stämma om man tillverkar ett nytt kort - MEN - Radeon 8500 stödjer enligt ATI pal (hårdvarumässigt) och det finns en knapp i Macos X mjukvaran som tydligt är märkt "PAL".

Så - jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka - om inte det är en bugg med 10.2 eller liknande.

Det finns en "knapp" för PAL även i OS 9 men det blir inte bättre för det...

Det är tråkigt, vi hade det dock ännu trpkigare när korten lanserades och många köpte kort för att koppla till TVn efter att ha läst specarna på ATIs hemsida (det skall ju funka enligt dem). Vi fick ta tillbaka en del kort och prata med många besvikna kunder...

Kan förstå det - men isåfall är det ju falsk marknadsföring från ATI - och det borde ju ÅF av deras kort påpeka till ATI så de fixar vad nu problemet må vara. Bara acceptera är väl inte särskilt smart !

1
Bevaka tråden