Projektorköp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2002-05-18 03:37

Står i läget att köpa projektor.

- Den skall vara mycket lätt att ta med sig.
- Klara minst 1024x768.
- Vara hyffsat ljusstark så man kan ha den i ett normalt rum, utan total mörkläggning.

Compaq har några små och nätta, men jag undviker helst dem.

Någon som har några tips? Märken man ska undvika, märken som är bra. Gärna någon som har egen erfarenhet, och inte bara tittar i specifikationer. Support och serviceaspekter kan gärna vägas in. Var ett tag sedan jag tittade på projektorer senast.

Tacksam för synpunkter!

Klar favorit efter att ha kollat (real life) på ett 30-tal projektorer.

ASK M3

NEC VT-45 är en helt okej projja också. Hitachi har ett antal modeller som väger runt kilot och som har en vidvinkellins inbyggd vilket gör att du får bred bild även om projjan står nära en duk eller en vägg. Båda dessa kostar runt 30 papp men är ljusstarka (den senare 900ANSI i sitt snålaste läge) och mycket bra på både data och dvd.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-05-18 23:45

NEC VT-45 verkar bara klara 800x600. ASK M3 verkar smidig, hittar dock ingen återförsäljare, förslag?

ASK:n verkar likna Compaq iPaq MP 2810 (ca 43k + moms), som jag kikat lite på. Någon som har erfarenheter av denna Compaq?

Cyberphoto
40.017.-

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-07-26 20:33

En Sharp PG-M25X blev det. Beställde den i slutet av maj, men då vi inte har någon ordentlig postgång under sommaren, har vi valt att få den levererad när det börjar ordna upp sig i augusti.

Återkommer med intryck om projektorn när jag hunnit testa den.

Kom att tänka på att jag skulle följa upp denna tråd när jag läste en notis om projektorn i Dator Magazin.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-08-18 09:30

Då var projektorn testad lite smått. Första intrycket när jag packade upp den var att den var mycket snygg och smidig, färgen passar nog bra ihop med en titan-PB om man har en sådan.

Den har ingångar för DVI, med en kabel för VGA. Composit och S-VHS för video. 3.5 mm tele för ljud. PC-card-läsare för WLAN eller minnesadapter.

Ljusstyrkan var enorm för storleken. 1900 ansilumen, och kontrasten 1000:1! Nackdelen med detta är att den blir något ljudlig, men enligt min uppfattning inte alls störande. Beror dock på miljön. I ett helt tyst mindre konferensrum kan det troligtvis vara irriterande.

Fjärrkontrollen var det absolut coolaste. Om man till exempel använder den som en pekare, är det bara att röra fritt med hela kontrollen, och rikta den hur som helst. Underbar känsla!! Fjärrkontrollen innehåller en gyro och överföring till datorn sker via radiosignaler. Mycket bra att slippa ir som störs av belysning, och har mycket begränsad räckvidd. Har ingen uppfattning om radions känslighet vad gäller störningar.

Har ej hunnit testa den trådlösa överföringen mellan projektorn och datorn via 802.11b.

1
Bevaka tråden