Ngn som har momsat och burit in en dator i Sverige?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-08 09:23

Jag skall köpa en ny Powerbook på firman och planen är att köpa den när jag åker till New York i jul. Som jag förstår det så skall jag för att hålla mig till reglerna momsa in den när jag kommer till Sverige. Momsen kan jag ju sen kvitta i firman.

Martin har ju tidigare sagt att det inte är ngn tull som tillkommer. Jag litar på honom.

Är det har erfarenhet av att bära in grejer och deklarera den för import+moms? Tillkommer det några avgifter? Är det mekkigt och tar lång tid? Hur kan man betala, kreditkort?

(Hur icke-OK är det att dra den på firman utan att importera den? Jag tjänar ju iofs inget på det, men det blir smidigare.)

Det blir en 1GHz/1GB...

• Medlem
  • Borås
  • 2002-11-08 09:32

Gå in och kika på Tullverkets hemsida eller ring Tullsvar: 0771-23 23 23.

Du kan mycket väl ha kostnader i ditt företag som inte är momsbelagda. Om jag var i din situation så skulle jag köpa daton i USA. Öppna den där och klämma på den. Sedan skulle jag gå genom tullen med min begagnade PowerBook utan att säga något. Kvittot skulle jag redovisa i mitt företag som en vanlig inventarie.

Om du ändå vill göra på "ditt" sätt så kan du också försöka strula i USA-affärer och försök få något TAX-refund-papper som jag gissar att du kan ta med dig när du åker ut ur landet för att få tillbaka (ca 5%?) som är den amerikanska omsättningsskatten. Det skulle inte förvåna mig om det skulle vara struligt, eftersom dom nog mycket sällan får frågan.

I teorin skulle du på det här sättet få den billigaste datorn. Dvs, du betalar (i slutändan) ingen omsättningsskatt.

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-08 10:39

Kollade lite på tullverkets hemsida, givetvis fanns inte exemplet att företag bär in datorn med där

dock en hel del annan info.

Hörde oxå att det var struligt med VAT-refund hos Applestore. Skall nog försöka ordna det ändå. Vad gäller momsen så får jag ju kvitta den ändå mot ingående moms. Det blir ingen extra kostnad.

Om du ändå vill göra på "ditt" sätt så kan du också försöka strula i USA-affärer och försök få något TAX-refund-papper som jag gissar att du kan ta med dig när du åker ut ur landet för att få tillbaka (ca 5%?) som är den amerikanska omsättningsskatten. Det skulle inte förvåna mig om det skulle vara struligt, eftersom dom nog mycket sällan får frågan.

Tax refund systemet finns inte i USA - men det finns andra sätt att göra samma sak.

När företag säljer till andra stater inom USA (t ex ifrån Kalifornien till Nevada) så försvinner sales tax. Den brukar iofs inte vara så hög - typ 5-6% men det blir ju pengar på en Powerbook ändå.

Så med andra ord: köp via postorder och se till att få leverans till ditt hotell!

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-08 11:35

Det låter som en bra ide, har gjort det innan med tillbehör men minns att många har begränsningar i att de bara skickar till kortets Billing Address. Fick använda syrrans amerikanska kort till slut, men hon har flyttat hem nu...

Har du använt ngn firma som inte har det kravet?

Jag köpte en hel del av Outpost.com innan dom blev uppköpta. MYCKET coolt företag - och dom hade faktiskt svensk personal som jag snackade med.

Dom hade service med stort "S".

- Ringde 02.30 på natten och beställde lite prylar, dom har öppet dygnet runt.

- Order före 07.00 på morgonen levereras samma dag!

- Hur trevliga som helst och inget strul alls. Supernice!

Nu har någon köpt upp Outpost så jag vet inte om dom är vettiga längre tyvärr...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2002-11-08 13:53

Vid mina inköp i USA med leverns till kompisars adresser så brukar det funka bra om man kontaktar säljaren. De brukar vilja ha kopia på ditt kontokort fram och baksida + ID kort och kopia på senaste fakturan ifrån ditt kontokorts företag (jag brukar maska inköps delen

Mikael

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-08 14:41

Outpost, de kommer jag ihåg, köpte en PB2400 av dem för länge sen (man fick en Palm på köpet och jag kunde inte låta bli).

Skall kolla runt lite... tack för tipsen!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2002-11-08 14:51

Outpost köptes av Fry´s Electronics, en jätte electronic affär (köpcenter) de har butiker som finns i Kalifornien och Arizona. Fry´s brukade jag alltid besöka när jag var i Phoenix på semester....

Mikael

• Oregistrerad
  • 2002-11-08 16:02
Citat:

quote:
(Hur icke-OK är det att dra den på firman utan att importera den? Jag tjänar ju iofs inget på det, men det blir smidigare.)

Det blir en 1GHz/1GB... [/QB]

Som priset ser ut idag så det denna skillnad på denna maskin hos AppleStore:

SE
38 368,75 inkl moms

US
3 039,00 * 9,02482 = 27 426,44 * 1,25 = 34 283,05 inkl moms

Köpa i Sverige: + 4085,70

Spelar dom pengarna någon roll om du ska köpa den på företaget?

Vinsten är väl att du får ett svenskt tangentbord!?
Säkert lättare att få service och support, även om Apple hävdar att det är en bärbar produkt och då har den världsgaranti, f-n trot att det fungerar i praktiken!?
Du får maskinen levererad till din dörr.

Stora vinsten är väl iofs om du skiter i momsen, bär in den som handbagage, du säljer den till firman som privarperson, finns då ingen moms eftersom du inte är momsredovisningsskyldig!?

Men, du får ett US tangentbord!

Företaget måste betala så kallad "fiktiv moms" om dom handlar begagnat av en privatperson. Så det fungerar inte längre som det gjorde för ett antal år sedan.

[ 08 November 2002, 16:09: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-08 17:36

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Ola Hansen:
[QUOTE]
Spelar dom pengarna någon roll om du ska köpa den på företaget?

Vinsten är väl att du får ett svenskt tangentbord!?
Säkert lättare att få service och support, även om Apple hävdar att det är en bärbar produkt och då har den världsgaranti, f-n trot att det fungerar i praktiken!?
Du får maskinen levererad till din dörr.

Stora vinsten är väl iofs om du skiter i momsen, bär in den som handbagage, du säljer den till firman som privarperson, finns då ingen moms eftersom du inte är momsredovisningsskyldig!?

Men, du får ett US tangentbord!

[/quote]Jag menade mellan momsa in den och att inte momsa in den, inte mellan svenskt pris och US pris. Momsar jag in den så kvittar jag ändå det i firman, dvs det spelar ingen roll.

Apple´s världsgaranti funkar hur bra som helst. jag fick en skärm utbytt på min svenska Pismo i Thailand utan problem.

US tgb spelar ingen roll då nästan allt (utom 99mac) jag skriver e på engelska (jag bor i Indonesien). Just nu har jag ett Thailändskt tgb (Apple Pro) så det blir tom en förbättring.

Skall jag sälja den till firman så måste jag ju betala med privata skattade pengar, inte så bra...

E nog lättast att köpa den på firman och dra av den som omomsad inventarie, vet inte hur det blir när man säljer den men det ligger långt fram. Burken skall ju bara vara i Sverige en vecka ändå.

[ 08 November 2002, 17:40: Meddelandet ändrat av: mattan ]

1
Bevaka tråden