Köptips, bärbar mac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har länge gått i funderingar om att konvertera ifrån pc --> mac och har till slut tagit mitt förnuft till fånga och insett att mac är det självklara valet.

Jag har tänkt köpa en bärbar för ca 15000kr och siktar därför på en begagnad. Hade tänkt mig antingen nya generationens ibook med 14.1" skärmen eller en powerbook G4 ca 550MHz (jag kanske är för optimistisk, svårt att få en 550 för 15000, men den som väntar på ngt gott...).

Vad har ni för rekommendationer? Vad skall man titta på när man köper begagnat bärbart? Går det att tecka Apple Care eller ngn liknande försäkring på en bärbar begagnad? Är ju väldigt rädd att min nya lilla dyrgrip skall gå sönder... det kostar ju antagligen en förmögenhet att reparera.

Tackar och bockar...

//fredrik

[ 02 September 2002, 00:09: Meddelandet ändrat av: - fredrik - ]

Välkommen till Mac-världen och till 99mac!

Igår postades denna annons här på forumet;
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=30;t=000077

Det är en iBook G3/600, 12.1"-skärm, 15GB hårddisk, 384MB internminne, DVD-läsare, för 12000 kr.

Det är iofs inte riktigt vad du sökte efter, men det kan ge dig en bild av var priserna ligger. Angående AppleCare har, jag ingen aning. Jag skulle inte tro att de går att teckan på en beg mac. Det måste nog tecknas när datorn är ny... men jag kan ha fel. Någon annan som är mer insatt kan säkert svara frågan.

/Martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-02 06:12

Det låter som ett bra köp. Jag är lite sugen själv faktiskt. Bra med RAM också.

Om jag skulle göra köpet tror jag att jag skulle satsa på G4an.
Jag har själv en 12a iBook och är skitnöjd och stolt

Men visst är det bättre med en G4a om man har råd.
Jag tycker inte den är snyggare nödvändigtvis men det är ju prestandan som är viktigast, ellerhur

Sen beror det ju på vad du vill göra med datorn.
G4an kan du uppgradera en aningens mer (i alla fall så långt jag vet) än iBooken.

Det bästa tipset jag kan ge är läs på så mycket du kan och snacka med 99mac(

), och på andra forum åxå, förståss, innan du går ut och köper. Inte för att någon utav de förslag du nämnt kommer att göra dig besviken för de är trevliga köp båda två men bättre lite förberedd och kunning än tvärtom.

Välkommen till Macvärlden, Fredrik!

Gambit

Jo...det verkar som att G4:an håller längre om man ser till prestandan. Men å andra sidan så är designen på snöflingan ett strå vassare tycker jag!

Är det någon som har erfarenhet av hur stöttåliga de är? Det verkar ju helt klart som att iBook klarar av lite tuffare tag en G4:an...

Vad skall man titta på rent fysiskt sätt när man handlar? Jag tänker på saker som döda pixlar osv...

Hur många år tror ni att jag klarar mig med en G4:a? Jag gör ju trots allt inte för avancerade saker; skall mest använda den medan jag pluggar. Fast då och då vill man ju kunna redigera lite i tyngre program som tex. Photoshop och då vill man ju ändå ha lite kräm...

Nu har ni lite att bita i...

Tackar i förväg för alla tips

//fredrik

Vill du ha en stöttålig laptop? Här är en hård jævel!

OBS! Detta var inte ett Pro-PC inlägg á la S_W...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
*snip*Sen beror det ju på vad du vill göra med datorn.
G4an kan du uppgradera en aningens mer (i alla fall så långt jag vet) än iBooken.

Hmm hmm, hur menar du egentligen? Uppgraderas mer än iBook?

Den nyaste generationen iBookar, den som kom i våras med 16 MB Radeon, är klart snabbare än den allra första generationen snövita iBookar (och den enda som fungerar med Quartz Extreme). Jag har avundsjukt testat en sådan och konstaterat att jag gärna skulle byta upp mig. Den är dessutom i princip helt tyst vilken inte min är (beror nog mest på hårddisken), förutom när fläkten i den nya drar på (men det händer sällan).

Jag tycker iBooken (12-tumsmodellen) är smidigare än en TiBook och den känns stöttåligare och rätt robust. Plus att den har mycket bättre AirPort-räckvidd enligt jämförelser jag läst.

Men om pengar inte var en fråga skulle jag ändå välja en TiBook trots allt. Framförallt gillar jag verkligen att ha lite fler pixlar än 1024 x 768, det gör stor skillnad. De alla första TiBookarna har 1152 x 768 tror jag, de som säljs idag har 1280 x 854. Frågan är hur mycket TiBook du får för 15 000 kr? Får du ens den allra första generationens 400 MHz?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Frågan är hur mycket TiBook du får för 15 000 kr? Får du ens den allra första generationens 400 MHz?

Jag såg faktiskt senast igår en 550MHz för 16995.-, så helt omöjligt är det nog inte. Man ska väl trots allt satsa på andra generationen (när det gäller titanium alltså), från 550MHz och uppåt..? Det är vad jag har hört i alla fall. Correct me if I´m wrong!

//fredrik

[ 02 September 2002, 10:37: Meddelandet ändrat av: - fredrik - ]

Aha, ja om du kan få ett sådant pris så låter det ju väldigt bra. Och ja, andra generationen är ett bättre val, jag har för mig att skillnaden i L2-cache (256 K i första och 1 MB i andra generationen) gör stor skillnad.

[ 02 September 2002, 11:28: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Aha, ja om du kan få ett sådant pris så låter det ju väldigt bra. Och ja, andra generationen är ett bättre val, jag har för mig att skillnaden i L2-cache (256 K i första och 1 MB i andra generationen) gör stor skillnad.

Andra generationen har inte 1mb L2-cache.

Det är precis tvärtom. Men andra generationen har snabbare cache. Ska man syssla med exempelvis musik är dock första generationen mycket vassare än andra.

Så, en PB500 är i mångt och mycket snabbare än en PB550.

• Oregistrerad
  • 2002-09-02 16:23
Citat:

quote: Har länge gått i funderingar om att konvertera ifrån pc --> mac och har till slut tagit mitt förnuft till fånga och insett att mac är det självklara valet.

Grattis och välkommen! Ditt liv kommer inte att bli perfekt, men det kommer att bli längre, då du tillbringar mindre onödig tid framför skärmen, samt slipper åldras i förväg.

• Oregistrerad
  • 2002-09-02 18:17

En fråga du inte tycks ha fått nåt svar på:

Ett AppleCare-paket kan du köpa så länge den ordinarie garantin gäller. Dvs så länge den inte blivit ett år gammal.

Välkommen att handla...

• Medlem
  • 2002-09-04 16:27

jag har precis fått min iBook 700 12´
ganska så rapp i Mac OS X faktiskt, saknas bara en massa ram.
jag skulle nog satsa på en ny iBook faktiskt om jag vore dig fredrik om du inte tycker att det är väldigt viktigt att skärmen är större. jag tycker faktiskt inte att 12 tums skärmen är så liten som den ser ut när man väl börjar använda den - om man inte har lite dålig syn då alltså...

innan så hade jag en TiBook 400 - tyckte nog att den va lite väl stor för att vara riktigt portabel.
kanske vore det en idé att fundera på den nya iBook 600? den kostar ju bara drygt 15 000. den har ju dessutom helt ok grafikkort.

/majk

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Andra generationen har inte 1mb L2-cache.

Det är precis tvärtom. Men andra generationen har snabbare cache. Ska man syssla med exempelvis musik är dock första generationen mycket vassare än andra.

Så, en PB500 är i mångt och mycket snabbare än en PB550.

Ah! Mitt misstag. Jag satt och jämförde specifikationerna och blandade ihop det. Intressant i så fall att det inte är givet vilken generation man köper. Om man inte vill ha QE förstås, för då är det bara den senaste generationen som gäller.

Förövrigt ryktas det om nya iBookar rätt snart också, en del snackar om 13 tums iBookar.

[ 04 September 2002, 16:59: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
jag skulle nog satsa på en ny iBook faktiskt om jag vore dig fredrik om du inte tycker att det är väldigt viktigt att skärmen är större. jag tycker faktiskt inte att 12 tums skärmen är så liten som den ser ut när man väl börjar använda den - om man inte har lite dålig syn då alltså...

innan så hade jag en TiBook 400 - tyckte nog att den va lite väl stor för att vara riktigt portabel.
kanske vore det en idé att fundera på den nya iBook 600? den kostar ju bara drygt 15 000. den har ju dessutom helt ok grafikkort.

När du säger att den går bra i X, menar du Jaguar då? Pillade på en TiBook 400 (384Mb RAM) idag, den hade 10.2 installerat. Tyckte faktiskt att det gick lite väl slött, dessutom väsnades fläkten en hel del faktiskt.

Hittar jag ett bra kap kan jag kanske leva med den lilla skärmen...fast det vore kanske bättre med lite större eftersom jag inte har någon stationär dator. Om inte jag minns fel så har du väl en 15" TFT-skärm att köra på i nödfall?!

Den nya iBooken på 600 MHz är väl inte helt fel antar jag, men jag vill helst ha DVD och CDRW även om det sistnämnda inte är så där väldans viktigt. Jag kan ju iofs spara ihop 10000.- till och köpa en 700 med 14,1"-skärmen, det kan det vara värt med tanke på hur roligt det är att packa upp en ny dator.

Fast det tar dock lite tid för mig att spara ihop dessa pengar, och då har väl redan en ny iBook kommit, kanske till och med en med 13"-skärm som Adrian B nämnde?

Vi får se, hittar väl det första kapet jag hittar...

//fredrik

[ 04 September 2002, 23:00: Meddelandet ändrat av: .: fredrik :. ]

Skulle jag köpa en bärbar Mac idag skulle jag troligen satsa på iBook 12,1" Combo. Anledningen till att jag väljer den lilla modellen är att denna är "mer" bärbar en den stora. Meningen med en laptop är just att den ska vara enkel att ha med sig. Detta innebär att vikten, och storleken måste minimeras. Idag kör jag en PB G3 med 14" skärm. Ok, jag har inga problem med att bära med mig datorn, när jag vet att jag ska använda den. Men om man är osäker på om man kommer att få användning av datorn under dagen, har jag märkt att jag flera gånger undvikigt att ta med den, just för att "det är lite för omständigt".

Så min nya bärbara dator kommer definitivt inte bli större än den jag har idag. Jag har ingen behov av en 15" skärm när jag är "på fältet". Den lilla iBoken ser jag som den ultimata bärbara datorn i Apples modellprogram. Hoppas bara Apple kan skrämma upp den med en G4 inom kort (kanske redan till Expot i Paris, den 10e). En iBook med 700 - 800 MHz G4 och en massa RAM skulle vara rena drömmen...

Fast vad jag har förstått ska du ha din bärbara datorn även som hemmadator, och detta innebär helt andra krav på skärm, storlek, vikt osv....

/M

• Medlem
  • 2002-09-06 12:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: .: fredrik :.:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:

När du säger att den går bra i X, menar du Jaguar då? Pillade på en TiBook 400 (384Mb RAM) idag, den hade 10.2 installerat. Tyckte faktiskt att det gick lite väl slött, dessutom väsnades fläkten en hel del faktiskt.

Hittar jag ett bra kap kan jag kanske leva med den lilla skärmen...fast det vore kanske bättre med lite större eftersom jag inte har någon stationär dator. Om inte jag minns fel så har du väl en 15" TFT-skärm att köra på i nödfall?!

//fredrik

jag menar att den känns rapp i 10.2 - har faktiskt inte kört den i 10.1 så jag kan inte jämföra direkt hur skillnaden är i hastighet.
nu har den tyvärr bara 128 mb ram så tokfort går det ju inte. ska nog slänga in 256 eller 512 mb minne till. då blir det nog fort på flingan

jo det stämmer att jag har en liten tft-skärm också... men den använder jag inte.

/majk

1
Bevaka tråden