PCI grafikkort

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-28 23:24

Sitter med en överdrivet uppgraderad 8500:a och kör OSX.2.
Mina nuvarande grafikkort (det inbyggda och ett rage 128 nexus) funkar ju bra för det mesta. Lite småhackigt i tex max payne

Hur mycket bättre skulle det bli med ett bättre kort och i så fall, vilket ska man satsa på och var ska man köpa det?

Macoteket säljer ett ATI Radeon 7000 PCI för 1800 pix, prisvärt eller puckat att satsa på?

/Jonny

[ 28 Augusti 2002, 23:24: Meddelandet ändrat av: Jonny Larsen ]

• Medlem
  • 2002-08-28 23:32

I lite modernare Macar, t ex G4 PCI, används en 2xPCI buss för grafiken. Har du inte det kan du inte utnyttja hela potentialen av kortet. Det är inte säkert att det blir SÅ mycket bättre med ett nytt kort, och i så fall är det ju inte värt det... Men jag vet inte säkert.

• Oregistrerad
  • 2002-08-28 23:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
I lite modernare Macar, t ex G4 PCI, används en 2xPCI buss för grafiken. Har du inte det kan du inte utnyttja hela potentialen av kortet. Det är inte säkert att det blir SÅ mycket bättre med ett nytt kort, och i så fall är det ju inte värt det... Men jag vet inte säkert.

Hmm... trodde det inte var skillnad med pci och pci. Kanske är bättre att satsa på ett begagnat kort än ett nytt.
Hur gammalt är 2XPCI för macen. dvs hur långt bak måste man gå i historien för att hitta ett kort som inte använder 2XPCI?

• Medlem
  • 2002-08-28 23:44

Jag tror att du redan har ett av de "ballaste" korten iom Nexus. Naturligtvis funkar de nya korten, men jag vet bara inte hur mycket bättre det blir.

• Oregistrerad
  • 2002-08-28 23:50
Citat:

Jag tror att du redan har ett av de "ballaste" korten iom Nexus. Naturligtvis funkar de nya korten, men jag vet bara inte hur mycket bättre det blir.

Oki... nu föll poletten ner. Så 2xPCI funkar men inte lika bra som det skulle funka på en dator som klarar 2xPCI.
Ibland ´r man bara seg i huvudet.

/Jonny

2x pci vad är det för snack något sådant existerar inte däremot 1x,2x,4x och 8x när vi talar AGP port...PCI bussen kan hantera max 536 Mb/s medans en AGP port klarar utav 1024 Mb/s i 4x

• Medlem
  • 2002-08-29 03:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
2x pci vad är det för snack något sådant existerar inte

Så grafik-PCI-bussen i en G4´a, som ligger på 66Mhz, kan inte kallas 2xPCI? Möjligen används inte termen, men likväl är den dubbelt så snabb som en vanlig PCI-buss. Så det så.

EDIT:skrev fel helt enkelt.

[ 29 Augusti 2002, 03:06: Meddelandet ändrat av: stfm ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-29 08:29

Men vad skulle ni köpa till en 8500?
begagnat/nytt?

Geforce2
radeon7000
eller vad?

btw. Kan man köpa ett pc-kort och firmwareuppgradera det i VPC?

[ 29 Augusti 2002, 08:31: Meddelandet ändrat av: Jonny Larsen ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-29 08:33

Finns väl nästan inget annat att välja på än ATI Radeon 7000 PCI?

• Oregistrerad
  • 2002-08-29 08:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:

jag hade nog tänkt att kolla upp lite begagnat också. Det borde väl finnas någon som vill bli av med ett pci-grafikkort tex geforce2... i hope.

nu finns det också ett program som sätter igång Quartz extreme över PCI också så det kanske piggar upp mitt hemmabygge lite

[ 29 Augusti 2002, 08:42: Meddelandet ändrat av: Jonny Larsen ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-29 08:57

Fanns Geforce-serien som PCI? Det trodde jag inte, jag trodde det bara var AGP.

• Oregistrerad
  • 2002-08-29 09:05
Citat:

Fanns Geforce-serien som PCI? Det trodde jag inte, jag trodde det bara var AGP.

Jag har för mig att det fanns att köpa på macoteket, både PCI och AGP.
but then again, I might have been dreaming

• Oregistrerad
  • 2002-08-29 17:57
Citat:

I Blådåre och första generationens G4 (den med pci-grafik) fanns det tre "vanliga" pci-platser som var 64 bit breda och hade en busshastighet på 33 mhz.
Det fanns dessutom en fjärde pci-plats (där pci-grafikkortet satt) som bara var 32 bit bred men som hade en hastighet på 66 mhz.

Antar att det var mer effektivt för just grafikkort att satsa på lägre bit-antal till förmån för högre mhz-tal.

Jag läste också i MacPressen att man inte ska installera något annat kort i 66mhz-pci-platsen än det som satt där när datorn var ny (för annars kan man tydligen paja moderkortet)

• Medlem
  • Hammarö
  • 2002-08-31 20:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonny Larsen:

Citat:

jag hade nog tänkt att kolla upp lite begagnat också. Det borde väl finnas någon som vill bli av med ett pci-grafikkort tex geforce2... i hope.

nu finns det också ett program som sätter igång Quartz extreme över PCI också så det kanske piggar upp mitt hemmabygge lite

Jag har flashat ett Inno 3D Geforce2MX 32Mb PCI så att det har ett macrom i sig nu. Det fungerar i en vanlig PCI-bus (inte i 66Mhz alltså). Det fungerar ypperligt bra i OS9 där det blir accelererat och så. Men jag har problem att få det att vara lika snabbt i OSX.x. Men jag har inte trixat så mycket för att försöka få det snabbt i OSX heller.

Men Dustin säljer Inno 3D gf2mx PCI för 1000 kronor plus moms i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2002-09-19 11:40

tycker också att det är alldeles på tok för höga priser på gamla pci-kort..

men.. hur går det till.. lite mer konkret när man flashar om ett grafikkort?

antar att det inte fungerar med alla..

men.. det skulle ju vara underbat om man fick ett 64MB pci grafik att funka.. under tusenlappen..

1
Bevaka tråden