Föreslå en lämplig konfiguration för en grafisk formgivare!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-03 09:26

Hej!

Min sambo ska uppgradera sin fyra år gamla G3:a till en G4. Hon jobbar som grafisk formgivare. Vad ska hon köpa? Hon har inte obegränsat med pengar...

Jag är PC-användare och har dålig koll på Mac, men tänkte jag skulle försöka hjälpa till. När jag handlar PCar så är min ledstjärna: köp det näst senaste eller t o m det näst-näst-senaste för att få bästa möjliga pris/prestanda-förhållande. Och byt istället oftare.

Men det sättet att handla funkar väl inte riktigt i Macvärlden, där modellbytena är mer sällan förekommande? Att köpa något äldre än den senaste G4-serien är kanske inte vettigt?

Vilken av dem ska man då ha? Räcker det med den minsta (fast med större hårddisk)?

Och hur är det nu, väsnas de mycket?

Och var handlar man billigast?

Tacksam för lite tips.

PS. Dessutom, finns det diskussionsfora för grafiska formgivare? DS.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-03 13:12

Tjenixen!

Ditt tankesätt funkar nog i Mac-världen också... Det kommer nya modeller nästintill lika snabbt här, så den näst nyaste modellen ger nog mest prestanda för pengarna... Ett annat tips i samma linje är att köpa den näst bästa maskinen som oftast ger bäst prestanda/krona.

Ett vettigt förslag är att vänta tills i Januari när Apple släpper nya burkar och då köpa de som är aktuella idag ifrån en återförsäljare som har "gamla" burkar kvar.

Vad gäller ljud så är de nyare macarna tyvärr rätt högljudda, och man måste gå tillbake åtminstone två generationer för att få en som är "tyst". En annan åtgärd man kan ge sig på är att byta ut fläktarna i en ny Powermac. Det gör stor skillnad på ett relativt enkelt sätt. Om du pillat lite med pc och byggt dina egna burkar och så är det ett ganska enkelt projekt. Här finns en sida med lite tips om det.
De maskiner som ni skulle kunna titta på är

Powermacintosh G4 Cube

En modell som är väldigt tyst är Cuben. Den är fläktlös och låter därav prakiskt taget ingenting. En sådan med eventuellt uppgraderad processor(upp till 1GHz) och ny hårddisk är nog ett kap i både ljud och prestanda. Även om man inte vill uppgradera processorn så räcker den 500MHz G4a som sitter i långt. En nackdel med den här modellen är att den ibland kan vara oskäligt dyr begagnad.(tråd om processor uppgradering, byta grafikkort i densamma, Apples mkt teknikstinna specifikationsblad på cuben)

Begagnad eller ny PowerMacintosh G4

Finns ifrån lite klena 350MHz upp till dagens dubbla 1,25GHz. De senare modellerna låter, som sagt, tyvärr ganska mycket ganska mycket. Annars är nog alla versioner helt ok. I de nyaste modellerna kan man trycka in 4st hårddiskar och två 5,25" enheter, medans de äldre inte tar lika mycket.

Vilken modella man ska välja beror väl mycket på vad man ska göra. Hur tunga dokument man ska arbeta med, om man ska spela osv. Den nyaste maskinen håller ju alltid längst, men kostar ju också alltid mest. En liten prestanda jämförelse finns här. Den är inte komplett än, men den är under uppbyggnad. Den ger också en bra bild vad gäller proportionerna av en G3as MHz vs en G4as MHz. Du(eller din sambo) kan ju också köra testet på hennes dator och på så sätt jämföra sitt resultat med de listade. (Sen kan ni ju skriva resultatet i den här tråden så det kan läggas till i listan också

)

Några ställen där du kan hitta begagnade burkar är säljes anonserna på 99mac, MacMarknad, MacWorld´s Radanonser,
Mactorget, MacBörsen, fler kommer jag inte på för tillfället.
Ett bra ställe att jämföra priser på nya Macar är MacWorld´s Macbarometern.

Lycka till!
Fråga gärna om det är något mer, eller om något är oklart.

/arvid

[ 03 November 2002, 13:13: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 13:21

Personligen kommer jag inte att köpa någon ny Mac förrän Apple lanserar en ny Cube. Det är den bästa Mac som någonsin producerats men den floppade av en enda anledning: *priset*! Jag ångrar att jag inte köpte en Cube. En Power Mac är inte aktuell för min del - den brummar för mycket.

[ 03 November 2002, 13:22: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-11-07 21:51

Fast den näst nyaste modellen går ju inte att köpa? (Om man inte vill ge sig på begagnat-marknaden.) Så det är väl trots allt de senaste modellerna som det ska väljas mellan.

Frågan är som sagt vad en grafisk formgivare behöver? Prestandatester i all ära, men de säger ju egentligen inte så mycket: "A är snabbare än B". Men vad betyder det i praktiken? Jag är mer ute efter subjektiva, upplevda uppfattningar från folk som jobbar med liknande arbetsuppgifter.

Vi lutar lite åt en G4 med 2x867. Jag var inne i en affär och lyssnade på en sådan idag (det låter som om man ska köpa en ljudmaskin) och det var för bedrövligt vad den lät. Att dessa goda designers på Apple kan göra en sådan miss! Men det får man väl leva med

Lite extra internminne får vi plussa på med, är det mest ekonomiskt att köpa det separat (och icke-apple)? Eller spelar det mindre roll?

• Medlem
  • 2002-11-07 22:54

Jag tycker att det låter som ett bra val av maskin, den kommer hålla sig länge. Det kan vara en bra ide att köpa RAM från andra än Apple. Snåla inte på internminnet både Macos x och adobes program gillar ram. Du kan jämföra priser på både internminne och datorer på Macbarometern. Applestore är inte billigast.

När det gäller forum för grafiska formgivare så finns det ett systerforum till detta som heter
99reklam som jag kan rekommendera.

• Oregistrerad
  • 2002-11-08 01:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: alfp:
Vi lutar lite åt en G4 med 2x867.

det var för bedrövligt vad den lät.

Du efterlyser subjektiv känsla, här är mitt bidrag.

Om ni upplever att datorn väsnas för mycket så tycker jag inte ni skall välja den modellen. Jag sitter med en G4 2X450 som jag tycker väsnas en massa. I förhoppning att sänka bullernivån så har jag tillverkat ett datorskåp, det hjälpte en smula. Men det bullrar likt förbaskat.

Vad värre är att den nya modellen låter betydligt mer. Sitter man många och långa timmar vid datorn så är det inte så kul. Detta är subjektivt, många upplever inte bullret lika störande som jag gör.

Jag tycker att ni gör rätt i att välja en så kallad instegsmodell. Satsa hellre pengarna på en bra och stor bildskärm, samt redigt med internminne. 1Gb internminne eller mer är att rekommendera. Minimum är 512Mb ram annars blir prestandan lidande.

Om hon måste köpa en ny dator idag och inte kan vänta i några månader så skulle jag titta på en bärbar modell. Problemet är priset, dom kostar multum. Dom nyss utgångna powerbook modellerna kanske kunde vara ett alternativ? Jag har även en PowerBook G4 550 som är tystare (mestadels). Tyvärr så är den något för långsam vid arbete med "tyngre" dokument, samt vissa programvaror.

Personligen skulle ha väntat några månader med köpet. I alla fall tills Januari månad då det ryktas nya PowerMac modeller med nya processorer, fast ingen vet säkert. Om så är fallet så lär värdet på dagens modeller rasa rejält. Obs, detta är bara spekulationer som bör tas med en nypa salt.

Handlar billigast gör man inte i Sverige, det går bra att köpa via webben. Hos exempelvis www.johnlewis.com/ så kostar en PowerMac 2X867 £1,349.00 = 19233,35 Inklusive moms. AppleStore vill ha 21995 inklusive moms.

Direktlänk

• Medlem
  • 2002-11-08 22:41

Tack för råd.

Nu har hon provlyssnat och bestämt sig för att stå ut 2x867an (hennes G3a är inte tyst den heller).

Extra internminne blir det absolut. Lite andra frågor:

- vi lurar på att köpa en extra hårddisk för backup av pågående jobb samt extra utrymme förstås. Ca 60 GB. Intern är ju billigast, men kanske man ska ta extrakostnaden med en extern? Men långsammare blir den förstås? Vad tycker ni?

- och så ska det bli en bamseskärm. Apples (LGs?) TFT är ju rena drömmen, men för dyra, så det får bli någon CRT-variant; bra tips på en 21-22" med måttligt djup och god kvalitet?

• Oregistrerad
  • 2002-11-09 00:58

En extern Firewire hårdisk blir inte nödvändigtvis "långsammare", däremot dyrare. Intern hårddisk tycker jag duger bra, transportera filer kan man göra med CDR. Fast det är svårt att säga hur ni kommer att använda eran dator. Det går bra att köpa en standard PC-hårddisk, och stoppa i macen. Alla sladdar fästen och osv finns redan på plats. Seagate mfl gör bra hårddiskar, undvik IBM då det förekommer problem i vissa modellserier. Hos Pricerunner kan du hitta hårddiskar till bra pris. Prisexempel: Seagate Barracuda ATA IV 80GB 1290 kr. En recension av den hårddisken

Mitsubishi tycker jag har mycket bra CRT-skärmar, som dessutom fungerar bra att färgkalibrera. Mitsubishis Diamondtron bildrör sitter i ett flertal tillverkares skärmar, NEC, LaCie och Belinea. Sony´s skärmar är inte heller fel. Kanske en sån här? Eller denna?

[ 09 November 2002, 02:41: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

1
Bevaka tråden