Föreslå en lämplig konfiguration för en grafisk formgivare!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-03 09:26

Hej!

Min sambo ska uppgradera sin fyra år gamla G3:a till en G4. Hon jobbar som grafisk formgivare. Vad ska hon köpa? Hon har inte obegränsat med pengar...

Jag är PC-användare och har dålig koll på Mac, men tänkte jag skulle försöka hjälpa till. När jag handlar PCar så är min ledstjärna: köp det näst senaste eller t o m det näst-näst-senaste för att få bästa möjliga pris/prestanda-förhållande. Och byt istället oftare.

Men det sättet att handla funkar väl inte riktigt i Macvärlden, där modellbytena är mer sällan förekommande? Att köpa något äldre än den senaste G4-serien är kanske inte vettigt?

Vilken av dem ska man då ha? Räcker det med den minsta (fast med större hårddisk)?

Och hur är det nu, väsnas de mycket?

Och var handlar man billigast?

Tacksam för lite tips.

PS. Dessutom, finns det diskussionsfora för grafiska formgivare? DS.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-03 13:12

Tjenixen!

Ditt tankesätt funkar nog i Mac-världen också... Det kommer nya modeller nästintill lika snabbt här, så den näst nyaste modellen ger nog mest prestanda för pengarna... Ett annat tips i samma linje är att köpa den näst bästa maskinen som oftast ger bäst prestanda/krona.

Ett vettigt förslag är att vänta tills i Januari när Apple släpper nya burkar och då köpa de som är aktuella idag ifrån en återförsäljare som har "gamla" burkar kvar.

Vad gäller ljud så är de nyare macarna tyvärr rätt högljudda, och man måste gå tillbake åtminstone två generationer för att få en som är "tyst". En annan åtgärd man kan ge sig på är att byta ut fläktarna i en ny Powermac. Det gör stor skillnad på ett relativt enkelt sätt. Om du pillat lite med pc och byggt dina egna burkar och så är det ett ganska enkelt projekt. Här finns en sida med lite tips om det.
De maskiner som ni skulle kunna titta på är

Powermacintosh G4 Cube