Vilken gamling?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-01 23:45

eftersom att jag inte använt mac sådär fruktansvärt länge så funderar jag på att köpa en äldre mac för att liksom känna hur det var på den goda tiden
Mac Classic och liknande är ju helt klart snygga och allt men frågan är om de går att använda med nätverkskort på ngt sätt?
alltså så att jag kan köra mitt adsl på burken - kanske är en classic för gammal för just detta? är det en viss version av systemet man måste ha för att kunna använda tcp/ip? enligt telia så måste man ha minst Mac OS 9 för att kunna använda deras tjänst - tycker jag verkar föga troligt.
kanske finns det en lösning för gamla macar utan ethernet?
frågarna är många från en färsking som mig i sammanhanget. finns det någon gammal "räv" som har några tips?

/majk

[ 01 Maj 2002, 23:46: Meddelandet ändrat av: majk ]

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-05-02 02:42

Tidigare fanns det SCSI->Ethernet-konverterare, Local-Talk->Ethernet finns med. Jag kör ethernet med en Newton via en sådan Har även en SCSI->Ethernet, men jag ska behålla båda Borde dock finnas någon där ute som vill bli av med gamla saker som dessa.

Asanté och Farallon tror jag det var/är som gjorde sådana.

I tex SE/30 kan du stoppa i ett internt Ethernet-kort och den har även FPU

Jag har ett ethernetkort (typ 10base2 eller något) i min SE. Du kan få det alldeles gratis om du kommer hit och skruvar ur det - SEn används ändå bara att sitta på.

Jag har Local-Talk till ethernet eller är det till modemkabel... jaja.... ngt är det, har 2 sådana i a f! Små pluttadaptrar.

• Medlem
  • 2002-05-03 02:11

ok El Tollo...
som tack för hjälpen på Golden Sun så fixar du en burk till mig med tillbehör. fair enough?

/majk

Haha, du skulle kunna få adaptrarna, jag har aldrig använt dom, vet inte om dom funkar!

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-05-03 12:52

Är det inte så att det behövs system 8 eller så för att kunna köra mot DHCP-servern? Det verka inte gå med 7.5.5 i alla fall. 7.6 har jag aldrig kört.
Vet inte varför Telia tycker att man behöver 9:an...

• Medlem
  • 2002-05-04 14:51

har en Mac SE på g. om jag nu köper en sådan...
tror väl att den har 7.5.5 om jag har kikat rätt.
då måste jag alltså hitta en sådan scsi -> ethetnet adapter?
kan jag köra dhcp i mac os 7.5.5?

/majk

Du bör nog ha en SE/30 för internet iallafall. Jag hade en tidigare med 16 mb ram och 160 hd. Om du hittar en sådan har du hittat en guldklimp som kanske kan räcka.

Men om man ska köra med dhcp tror jag att man måste ha typ system 8 och då krävs väl en powerpc? Rätta mig om jag har fel. Dessutom måste vissa modeller byggas om för att kunna köra systemet, däribland 6200.
/Ola

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-05-04 18:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola O:
Men om man ska köra med dhcp tror jag att man måste ha typ system 8 och då krävs väl en powerpc? Rätta mig om jag har fel. Dessutom måste vissa modeller byggas om för att kunna köra systemet, däribland 6200.
/Ola

Jag har då inte byggt om min 6200 för att köra 8:an. Har sett det köras på en 630 också, och den är inte ens PPC ju...

majk...

Både SE och SE/30 kan utrustas med interna ethernetkort (PDS port, har för mig att den inte är exakt samma i SE och SE/30). Det är lustiga, tvådelade, kort med en bandkabel mellan delarna. Jag har även provat en "SCSI till Ethernet" låda från Dayna vilken fungerar bra men den snor ju SCSI porten (har en låda till salu om du behöver). Kan du välja mellan en SE och en SE/30 så försök hitta en 30. Du får en 16 MHz 68030 istället för en 8 MHz 68000 processor. Det gör stor skillnad. En SE/30 känns fortfarande ganska "rapp" och den klarar OS 7.5.5 utan att kännas långsam. Observera att det finns SE burkar som helt saknar hårddisk och är utrustade med dubbla floppydrives i stället. Du får i dubbelt så mycket minne i en SE/30 som en SE och om du trixar lite (tillägget "Mode32") går det att få i ännu mer minne (upp till 128 Mb). Den enda internetuppkoppling (förutom modem) jag har haft på mina SE/30 är via Bonet (Bostream) och det har fungerat utan problem.

Jag använde en SE/30 som arbetsstation till en VAX ända till sent 90-tal, fungerade alldeles utmärkt. Jag hade en annan SE/30 som stog hemma som tuffade som mailserver utan några problem till förra året.

En Classic II har samma processor som SE/30 men saknar kortplatsen och är ca 50% långsammare, en riktig sunkdator. SE/30 är hel enkelt den bästa brödrosten som byggdes. Den var svindyr på sin tid, när min forskargrupp på universitetet köpte en ny SE/30 1989 kostaden ca 37 000 SEK! Nä, nu när jag har suttit och skrivit om SE/30 måste jag nog plocka ut den ur garderoben och spela Crystal Quest någon timme.

El Tollos små "pluttadaptrar" kan vara för att gå från seriell kabel till vanlig telekabel. Blev billigare så när man skulle bygga LokalTalk nät.

Lycka till med din brödrost!

[ 04 Maj 2002, 19:46: Meddelandet ändrat av: Anders L ]

Anders L....

Vet du någon som sitter på detta kort till SE 30. Som vill sälja?

Jag har en gammal SE 30 som står och dammar....

deeway...

Jag har tyvärr bara ett (monterat ). Det finns en kille som heter Anders Strömberg (AndersStromberg@netscape.net) som brukar annonsera på Macpressen. Han har nästan allt till gamla Macar. Pröva där.

[ 05 Maj 2002, 00:27: Meddelandet ändrat av: Anders L ]

Tack Anders L.

Får väll skicka ett email till honom och fråga.

Har precis lyft på skalet på min gamla skönhet. Snacka om att utvecklingen gott framåt.

Byter just nu hårdisken och räknar på en viktminskning av 1/2 kilo.

Synd att jag inte lånade hem en digitalkamera från jobbet så kunde jag dela med mig av skönheten. Lite pilligt att montera bort moderkortet för att ordentligt komma åt slädpaketet som Floppy & hårdisken sitter i.

Går det att byta matteprocessorn & få lite mera kraft i den? Vad kan jag då byta den med? :rolleyes:

Jippi...har en slaktad Macintosh II cx på vindenl Såg i Mactrackern att det är samma minnen i den. Får väll toppa den till 32MB:)

Puhh...pust...stön & stonk...

Det var det trängsta åbäcke jag skruvat med.

Efter ett antal skärsår och skavsår på fingrar av vassa kanter så är den "up and running" med 32MB och en större HD.

• Medlem
  • 2002-05-05 11:20

...vet inte, detta kanske inte passar här - men är det någon som vet hur man kan få PowerBook 540c (med os 7.5.3) att surfa på com hem kabeltv-"bredband" som egentligen kräver os 9? Är det ens möjligt?

(funderade på denna lösning eftersom jag jämt använder pismon och min sambo skulle vilja maila med 540c.... Kabeltvbredband funderar vi på för att slippa felia-abonnemang)

deeway

Vet inte om det går att byta ut 68882 FPUn. Sonnet hade ett uppgraderingskort till SE/30 som slutade säljas för bara något år sedan (Allegro SE/30) med en 33 MHz 68030 processor. Om jag mins rätt använde kortet den existerande FPUn. Det kanske går att hitta ett begagnat sådant om man tycker det är värt besväret. Jag fick tag i ett liknande kort (68040 CPU) till min Colour Classic. Prestandaökningnen är inte svindlande... Men det är lite kul att kunna köra OS 8.1 på en Colour C.

Legenden säger att det även har funnits ett kort (Micron eller något liknande) till SE/30 som gav 256 gråskalor på den innbyggda skärmen. Säkert omöjligt att få tag på.

Anders L....

Kan det vara dessa du menar? (micron kanske hette micromac)

Isåfall verkar det finnas hopp fortfarande.

Hmmm eller kanske inte:

This page was last modified on May 13, 2000

[ 05 Maj 2002, 13:42: Meddelandet ändrat av: deeway ]

• Medlem
  • 2002-05-05 13:58
Citat:

quote: (funderade på denna lösning eftersom jag jämt använder pismon och min sambo skulle vilja maila med 540c.... Kabeltvbredband funderar vi på för att slippa felia-abonnemang)

är det inte egentligen så att telia äger com hem?
felia lurar i varje hörn...

"com hem är Nordens största kabel-tv-bolag med 1,4 miljoner anslutna hushåll. com hem erbjuder analog och digital tv, internet och interaktiva tjänster, till konsumenter och fastighetsägare över ett rikstäckande nät i Sverige. Företaget är ett helägt dotterbolag till Telia AB och ingår sedan 2001 i affärsområdet Internet Services."

yep

/majk

• Medlem
  • 2002-05-05 23:29

...jo, förvisso majk - men man slipper i alla fall ha ett dyrt vanligt telefonabonnemang för att kunna få "bredband" (som krävs för det förmodligen annars bästa BoStream). Pengarna hamnar ändå hos Felia, men man slipper ett abonnemang till...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-05 23:47

Jag minns för ett bra tag sedan då vi körde skönt localtalk nätverk på halva kontoret och ethernet på andra halvan. Vi kopplade ihop nätverken med en "brygga", gick utmärkt. Har dock ingen aning om vart man kan få tag på en sådan brygga idag.

Borde man inte kunna använda en gammal 7100 som brygga mellan ethernet och localtalk? Hur får man burken att prata på bägge portarna samtidigt? Någon som testat?

Jo, vi har en sånn på jobbet, både scsi/ethernet/localtalk o några andra portar på... ganska special, men så har företaget varit apple-återförsäljare oxå (för typ 100 år sen)...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: theJoker:
Borde man inte kunna använda en gammal 7100 som brygga mellan ethernet och localtalk? Hur får man burken att prata på bägge portarna samtidigt? Någon som testat?

Jo, om 7100an har ett ethernetkort borde det gå. Man behöver tillägget LocalTalk Bridge som är gratis från Apple. Använder detta hemma för att nätverka en iMac och en SE samt Localtalkskrivare. Funkar utmärkt.

Om man sedan känner för det kan man ju installera ett program som IPNetRouter på 7100an också, så kan man "routa" ut internetuppkopplingen till Localtalknätverket. På detta sättet har jag gett SEn (som kör system 6) internetaccess.

Localtalk Bridge hittar ni här: Appl e Software Downloads (måste köras på en dator med system 7.1 eller senare).

Och IPNetRouter finns här (kommersiellt program, finns i demo om jag inte minns fel): http://www.sustworks.com/

Två hemsidor som är rekommenderade för folk med lite äldre hårdvara är www.lowendmac.com och www.jagshouse.com.

Jagshouse har mycket bra info om internetaccess för äldre datorer som är läsvärt.

1
Bevaka tråden