Zip750

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-30 21:53

Undrar lite över erfarenheter, USB kontra Firewire... Och givetvis, bästa pris

• Oregistrerad
  • 2002-10-31 00:23

Kanske en dum fråga, men vad är det för fel på att bränna CD-skivor?

Jag tror inte på en ZIP på 750 MB. Jag ser knappt någon som använder löstagbara hårddiskar idag. Det är CD, DVD, DAT, DLT eller små pocketdrivar som gäller...

Jag menar för backup så är ju CD eller DVD ett bra och billigt alternativ.

att skicka filer så är det ju fakiskt ok att FTPa filer som är större än 750 MB....

Så jag är lite nyfiken på användningsområdet. Känns som att slänga bort pengar i onödan...

• Medlem
  • 2002-10-31 16:36

Skillnaden mellan USB, FireWire i sammanhanget är försumbart. Det är den löstagbara diskens design som är den begränsande faktorn eller brukade vara har inte sett 750:n live ännu. Men som herrn ovan påpekar... til vad?

Förstår inte heller varför Iomega försöker med en ny Zip-drive, och varför någon skulle vilja köpa en sådan produkt idag?
För samma pris som en Zip750-enhet + 10 st Zip750 diskar får man en pocketdrive med 40 GB (2,5") som kan anslutas till både FireWire och USB.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-01 08:34

Ok, jag ger mig... Struntar i det...Hade tänkt mig en daglig backup på mina aktuella filer, känns surt & bränna en cd om dagen med 50meg på. De har en tendens att svämma över de där skivorna... Men, löser det på annat vis... Tack ändå

Du behöver ju knappast bränna en cd med bara 50 meg på...multisession går ju och då borde det ju rymmas minst 12 st 50 meggare på en 700Mb skiva...för ca 6 kronor

• Medlem
  • 2002-11-01 15:12

Jag tycker att det är betydligt smidigare med Zip än med CD. Synd bara att 750MB zip inte kom för några år sedan...

När jag gör kritiska jobb kopierar jag över dokument till en zip, som jag tar med mig hem. Då finns filerna på datorn, i servern och i min ficka!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-01 15:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag tycker att det är betydligt smidigare med Zip än med CD. Synd bara att 750MB zip inte kom för några år sedan...

När jag gör kritiska jobb kopierar jag över dokument till en zip, som jag tar med mig hem. Då finns filerna på datorn, i servern och i min ficka!

Lite min tanke...

• Oregistrerad
  • 2002-11-01 16:47

Men CD RW då?

• Oregistrerad
  • 2002-11-01 18:07

Tycker jag har mer strul med Zipskivor som inte funkat genom åren än CD-skivor.

En ZIP 750 kostar 1800:- + media...

En PocketSmart Pro 20GB kostar 1900:-... Rymmer mer och är kanske en smartare investering. Du kan ju boota ifrån den mm.

sen finns det ju alltid Apples iPod som är en perfekt backup enhet och MP3 spelare...

1
Bevaka tråden