Hårddisktips

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 11:49

Jag skall köpa en 60 gig (kanske 80) IDE hårddisk (7200rpm) till min G4 450 och grubblar på vad jag skall köpa. Eftersom hårddisken endast skall innehålla ljudfiler och stå bredvid mig vill jag att den skall vara väldigt tyst och stabil. Jag kollade på datorbutiken och hittade IBM Deskstar (silence!, kan det vara något), Western Digital och Seagate Barracuda. Det verkar inte skilja fasligt i pris, så frågan är om det skiljer i prestanda?

Har ni några tips på vad som är bra eller dåligt köp, eller om det kvittar? Var hittar man billigaste hårddiskarn?

Jag säger såhär:
IBM är CHEF när det gäller diskar till Macen, har bara haft problem med andra leverantörer såsom Maxtor och Western Digital...

Skaffa dig en IBM disk, det tjänar du på i längden...

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-28 13:21

Seagate Barracuda är vinnaren utan tvekan.

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 13:30

IBM silence är inte tyst!
Den viner och väsnas rätt mycket tycker jag. Har en 120-giggare och en 80-giggare och de låter illa båda två.
Så om du vill ha en tyst så satsa på något annat!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: axeman:
Jag kollade på datorbutiken och hittade IBM Deskstar (silence!, kan det vara något), Western Digital och Seagate Barracuda. Det verkar inte skilja fasligt i pris, så frågan är om det skiljer i prestanda?

Har ni några tips på vad som är bra eller dåligt köp, eller om det kvittar? Var hittar man billigaste hårddiskarn?

Skippa 60 GB och köp minst 80 GB.
80GB diskarna brukar vara billigast per GB, följt av 120GB diskarna.

Vill du ha en tyst och snabb disk så lägg pengarna på en Seagate Barracuda V eller IV.
Vill du ha snabbaste disken så välj en Western Digital XL (med 8MB cache).

Priser hittar du på Pricerunner:
http://se.pricerunner.com/ProductList.jsp?category=36

[ 28 Oktober 2002, 13:57: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 14:56

Jag har själv en Barracuda IV 80 Gb. Skulle jag köpa en idag skulle det varit den splitter nya Barracuda V 120 Gb som komplett.se har för 1944 kr.

Jag tycker mig ha sett rapporter från en ganska stor andel användare på nätet som haft problem med IBM-diskar, så dessa undvek jag själv.

Kör själv med en Barracuda IV 80 GB. Ger ifrån sig behagfullt låga ljudnivåer, min Cube är nu i stort sett knäpptyst!

IBM har haft några riktigt usla serier bakom sig, men det är inte så enkelt som att alla IBM-diskar är dåliga. Själv har jag inte haft sådär överdrivet negativa erfarenheter av IBM-diskar, men däremot vill jag varna för Samsungs diskar. Sämre skräp har jag aldrig varit med om, har sett hela labbsalar där Samsung-diskar en efter en börjat skrika högfrekvent för att efter ytterligare några veckor totalhaverera. Inte nån favorit hos mig, med andra ord

Seagate är tysta och snabba.
Jag är mycket nöjd (än så länge) efter IBM-trubbel.

- ljudnivån har faktiskt sänkts till hälften!!! -
bara fläktarna som väsnas nu...

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 18:41

axeman - bryr du dig mest om ljudnivån så skall du alla gånger välja en Seagate Barracuda

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-28 20:40

Två sidor att kika på när det gäller diskar är:
Harddisk info
Storage Review

/arvid

Det här har ju aldrig diskuterats tidigare "ironi". Jag orkar inte ens länka, det är ju bara att söka.

Men Barracudan är både bättre och tystare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Det här har ju aldrig diskuterats tidigare "ironi". Jag orkar inte ens länka, det är ju bara att söka.

Men Barracudan är både bättre och tystare.

Vaddå bättre? Inte så specifikt.
WD Caviar Special Edition har 8MB cache tex, det tycker jag är bättre än 2 MB.

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 01:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
Jag säger såhär:
IBM är CHEF när det gäller diskar till Macen, har bara haft problem med andra leverantörer såsom Maxtor och Western Digital...

Skaffa dig en IBM disk, det tjänar du på i längden...

Det är just i längden det är farligt med IBM.

Vi sålde och rekommenderade IBM-diskar med glädje och det gick en hel del för 1-2 år sen. De hade sånt otroligt bra rykte att de flesta också frågade efter dem.

Sen, efter drygt ett år, började eländet. Det har droppat in problem och krascher som aldrig förr. Den enda gemensamma faktorn har varit märket: IBM.
Inte kul, med tanke på att vi tipsade kunderna om dem under en lång tid.

Det betyder ju inte att de aldrig kunnat göra diskar, eller att de inte gör bättre nu, men det är den sista jag rekommenderar just nu - och ett tag till - i alla fall.

Detta gäller 3,5", inte 2,5" till bärbara.

1
Bevaka tråden