BILLIG bärbar mac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker övertyga en kompis att köpa en bärbar Mac. Han ska enbart ha den till att skriva lite Word och surfa. Han är inte villig att ge många tusenlappar, vad finns det för Mac-alternativ?

Ciryon

• Medlem
  • 2002-08-19 14:56

5300, 3400 serierna torde vara billiga i dagsläget. Som alltid med gamla bärbara är ju batterierna ett problem. Med lite tur kan han kanske hitta en tidig PB G3 till en hyggligt billig penning.

En polare har en PB 5300 med extern CD-ROM och massa gojs som bara ligger och samlar damm, ska jag höra med honom kanske?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-19 17:01

Jag tycker inte att det är någon idé att lägga pengar på en burk som inte kan köra OS X. (jag tror inte jag behöver förklara varför)

Jag tolkar det som att han i dagsläget inte är Mac-användare. Om jag har rätt, så lär han knappast bli en jättenöjd "switcher" om han köper en gammal tegelsten à la 5300 eller 3400. Minst en 2:a generationens PB G3, annars kommer han nog bara att bli besviken.

Men visst, en sån burk kostar ju lite mera.

[ 19 Augusti 2002, 17:03: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Skulle aldrig rekomendera någon budget mac förutom om det är till en 90-åring eller liknande.

Datorköp ser jag som en investering, även om det är några tusenlappar hit eller dit.

Risken för att personen kommer att ångra sitt köp när han/hon blir lite mera van vid en dator är för stor.
Då sitter han/hon där med en skitdator som inte går att uppgradera eller köra OSX på.

Sorry om jag inte svarade på frågan på det sätt som du kanske velat.

Gambit

Det enda jag kan tänka mig är ett ok köp vore iBooken. Där kan du välja både storlek och hd-storlek. Dessutom är de förhållandevis ganska billiga nu. Att de är ASSNYGGA gör ju inte saken sämre

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Jag tolkar det som att han i dagsläget inte är Mac-användare. Om jag har rätt, så lär han knappast bli en jättenöjd "switcher" om han köper en gammal tegelsten à la 5300 eller 3400. Minst en 2:a generationens PB G3, annars kommer han nog bara att bli besviken.

Japps, han är PC-användare. Alternativet är att köpa en gammal Compaq 166 Mhz eller nåt liknande. Tror faktiskt inte det är någon idé för personen att köra OS X eftersom datorn inte kommer användas till någonting annat än att skriva på.

Personen i fråga ska börja plugga och tycker att han har för ful handstil för papper o penna så det är inte fråga om något jätteavancerat.

Tack för tipsen!

Ciryon

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-19 20:12

Finns en Powerbook G3/233 på mactorget.nu för 4500:- (om den inte är såld), borde gå att pruta en tusing... borde passa polaren

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-19 21:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Jag tycker inte att det är någon idé att lägga pengar på en burk som inte kan köra OS X. (jag tror inte jag behöver förklara varför)

Men visst, en sån burk kostar ju lite mera.

Har en jobbarkompis som fick en gammal Powerbook 145b, han är väldigt fascinerad över hur otroligt enkelt, lätt och smidigt allting är på den(bara kört PC tidigare). Han pratar mycket om den och tycker att den är den perfekta skrivmaskinen, kul i sammanhanget är att han i samma veva fick sin Personalsköpsvärsting-Dell-DVDRW-fleragigahertz-fetmonitor, den har han knappt nämnt

Nåväl, kanske en parentes men det jag vill säga är att gamla powerbook är kanonfina skrivmaskiner och mailburkar. Har man begränsad budget så kan Powerbook vara ett bättre alternativ än PC-notebook då äldre bärbara PC många gånger kan vara en källa till problem, med borttappade systemskivor, drivrutiner som man inte hittar och konflikter kors och tvärs när man lägger in nyare program. På Powerbooks lyser verkligen fördelen igenom när mjukvara och hårdvara har samma leverantör.

Men, en iBook med airport är nästan den ultimata studentmaskinen, allra helst sedan många universitet börjar lägga upp WLAN i publika utrymmen. De räntefria köpen hos OnOff och dylika ställen är också ganska trevliga när man är student.

[ 19 Augusti 2002, 21:14: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-19 21:23

Gamla Word 5 och 5.1 på 68kPowerbook klarar att öppna Word 95/97/98 dokument och ev också 2000. Kan vara bra att veta!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 21:31

Yep. Tillägget heter Word 97-98 Converter Installer.

1
Bevaka tråden