minne till ibook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ska införskaffa mera minne till min ibook 500, dual usb. sitter inbyggt 64mb så ja måste ju nästan köra på en 512´a för att de ska bli nåt.

har surfat runt och kikat lite och priserna varierar ju så kraftigt att de e svårt att veta vad som är rätt.

så min fråga. Vad exakt för minne är de jag skall ha, och vart kan detta hittas billigast

En 512:a är tyvärr dyrare än två 256:or, och eftersom du behöver ett lågprofilsminne (1,25") så blir det ytterligare ett par kronor dyrare.

Macoteket är knappast billigast i Sverige, men du vet att det funkar i din mac om du köper hos dem (fick byta ett minne till min gamla iBook som pajade efter ett halvår, utan knorr). 2869 med moms vill de ha för ett som passar iBook 500/600. 3119 kronor om man har en vit. Går säkert att hitta billigare.

Jag köpte mitt på inWarehouse. 2700:- inkl. moms.
Då får du ett Kingston som garanterat fungerar i din burk.

http://www.inwarehouse.se/script/webkatalogen/pb.asp?src=3&sku=e331940

Har ni killar något emot PowerPC , de är ju trots allt billigare än inwarehouse och det bör ju funka med en iBook också, det står ju att det gör det så

512MB PC-133
iBook 500/600
iMac G4
PBG4 Titanium 667+800
Pris: 2490 ink. moms

Tycker det verkar billigt iaf, kommer personligen beställa minne från dem nästa gång

OT, Tack Palle, nu är ju webben kalas, allt som jag saknat finns nu mer där, alla iPodar, Jaguar mm.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Har ni killar något emot PowerPC

Nej, har inget emot dem, kände bara inte till

Citat:

Nja, de lyckades inte skicka 1,25" till mig utan ett 2". När jag ville byta så hade de inte 1,25" på lager. Därför blev det InWarehouse...

[ 18 Augusti 2002, 16:02: Meddelandet ändrat av: dsm ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-18 17:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:

Citat:

Nja, de lyckades inte skicka 1,25" till mig utan ett 2". När jag ville byta så hade de inte 1,25" på lager. Därför blev det InWarehouse...

Det var inte ett 2", dsm. De är klart större.
Det du fick (en miss vi tar på oss) var ett som passar PB Titan samt en annan iBook-modell.

Vi ska enl leverantören få vår nästa lev av dem som passar nu i veckan.

Ledsen att det blev fel i ditt fall.

OK, ursäkta mej. Tog bara för givet att det bara fanns 1,25" och 2". Men det stämmer ju nu när jag tänker på det. 2" var det verkligen inte, bara några få irriterande mm för stort...

En fråga till Palle

Är det så att priserna på minnen till PB 550 är påväg uppåt nu?Eller ligger de ännu lika "lågt" som de gör idag och kommer göra så ett tag till?

Kan vara bra att veta när det är dagas att inföskaffa mer minne till den "gamla" PB´en

• Oregistrerad
  • 2002-08-19 00:06
Citat:

En fråga till Palle

Är det så att priserna på minnen till PB 550 är påväg uppåt nu?Eller ligger de ännu lika "lågt" som de gör idag och kommer göra så ett tag till?

Kan vara bra att veta när det är dagas att inföskaffa mer minne till den "gamla" PB´en

Tyvärr, Christoffer
Det går inte att säga hur minnena ska gå den närmsta tiden. De är som aktier. Man kan ibland ana och se tendenser osv, men det händer att de tvärt bryts och går åt andra hållet hur fort som helst. Alltså inte läge att säga nåt eftersom jag anser att jag har åtminstone ett visst extra ansvar för mina uttalanden, då jag uttalar mig från en business som vår.

Om du tar min kommentar med den bakgrunden, kan jag väl säga att det ligger rätt stilla just nu.
Har däremot fått lite föraningar om stigande hårddiskpriser, faktiskt!

Det är på sikt mest troligt att dina minnen stiger (om du kräver PC-100-standarden, som det ska vara enl spec (ja, jag vet att det går med många andra minnen också).
Minnen som blir äldre brukar ju stiga allteftersom de nya tar över och ökar i tillverkningsvolym.

Jo, jag vet det Palle, men jag kunde alltid höra om du kankse hade några "insider" tips att komma med. Det jag verkligen vill veta, kommer det minnet som jag angav här ovanför att fungera med min PB 550?

• Oregistrerad
  • 2002-08-21 13:35

De omtalade 512:orna kom nu för en stund sen och finns alltså för leverans nu.

Vad gäller det minnet du nämner till din 550, vill jag testa det innan jag lovar nåt. Det är alldeles för pinsamt om man slänger ur sig "visst, det funkar perfekt" och så är det nåt som de ändrat i specen i sista leveransen.

Är det intressanta för dig att få en 133:a i burken, eller är det priset som är viktigt?

1
Bevaka tråden