Minnes-funderingar

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska ev. skaffa mer RAM till min TiBook 500. Ska man leta efter billigaste priset eller finns det märken man ska hålla sig ifrån?

Måste man köpa "Mac-minnen" eller kan man köpa hos en åf som endast har PC-prylar.

Skulle t ex detta funka för mig? (från Dustin.se)
DIMM 512MB SDRAM PC133 LOW PROFILE KINGSTON
Pris 1,562.50 SEK (inkl moms)

En 512a på Macoteket går ju på 3000 spänn, varför sådan skillnad om det nu skulle funka med det från Kingston.

Macotekets minne:
SO-DIMM (133 MHz) 1.25", 512 MB
(3062kr m.moms)

Och sista frågan, blir det problem med PC133 om det minnet jag har nu är PC100?

Kom med tips på inköpsställen och märken på minnen.....

[ 14 Augusti 2002, 10:22: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Kolla in www.powerpc.se
Mac-återförsäljare som har ganska billiga minnen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:
Kolla in www.powerpc.se
Mac-återförsäljare som har ganska billiga minnen.

Tryck på minnes kategorin under PC-sektionen och se var du hamnar, just det, samma sida

Alltså behöver det inte vara Mac-specifika minnen som PowerPc säljer, men de garanterar ju att det funkar, så de är nog billigst, tyvärr uppdaterar de sin webb så dåligt så jag inte kunde köpa från dem nu rätt nyligen fast jag gärna skulle vilja, eller vad säger ni om iPod sektionen som de har, inte bra va?

Men minnessidan uppdateras iaf, det vet jag, har kollat priserna många gånger och drömmt om mer minne till min PB

[ 11 Augusti 2002, 21:00: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-11 23:42

En kort kommentar om vår web:
Den är inte 100-procentig just nu, helt rätt.

Däremot är det så här, Christoffer.
Det är INTE så att det altid är ok med samma minne till en PC som en Mac. Vi har haft samma minnessida för de två den senaste tiden pga att vi på sidan delat in spalten mellan PC och Mac. En period hamnade priserna så lika att det var få kategorier som skildes åt i pris. Då slog vi ihop dem och har sedan inte ändrat på det. Det är definitivt inget som en Mac-minnesköpare förlorar på.

iPod-sidan har legat fel ett tag. Rätt påpekande.
Annars är det nog mest rätt, men webben är under stort omarbetande, så ha tålamod...

Till sist:
Vad ville du köpa av oss, som inte gick pga seg uppdatering...?

• Oregistrerad
  • 2002-08-11 23:56
Citat:

quote:Det är INTE så att det altid är ok med samma minne till en PC som en Mac.

På vilket sätt är det inte OK?

Förvisso så lär det finnas massa minnen som inte fungerar med mac. Vad jag undrar är om stabiliteten och snabbheten blir lidande???

På vilket sätt kan man avgöra detta? Själv har jag "PC-minnen" i min G4 och jag tycker/tror att det fungerar utmärkt. PC133 CL3 (Apacer)

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 00:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:

Citat:

quote:Det är INTE så att det altid är ok med samma minne till en PC som en Mac.

På vilket sätt är det inte OK?

Förvisso så lär det finnas massa minnen som inte fungerar med mac. Vad jag undrar är om stabiliteten och snabbheten blir lidande???

På vilket sätt kan man avgöra detta? Själv har jag "PC-minnen" i min G4 och jag tycker/tror att det fungerar utmärkt. PC133 CL3 (Apacer)

Det är en så lång och seg diskussion och förklaring som gått om och om igen här på 99mac, varför jag får hänvisa dig till att leta kommentarer där.

Generellt sett kan jag säga att jag efter mängder av minnesinstallationer på massor av Macar många ggr stött på att minnen som absolut bör fungera i en viss modell ändå inte gör det pga fel i nån av alla de parametrar som omger ett minne (EDO, ns, ECC, paritet, synkront, MHz, blandning med andra moduler osv osv).
Jag har också monterat minnen i kanske 20 maskiner i rad, som fungerat perfekt - trots att de skulle kunnat betraktas som sk "PC-minnen". Men det gör inte att det ALLTID går bra bara för det.

Det lurigaste är nog när minnen verkar fungera bra, men efter en tid börjar skapa instabilitet och ibland hängningar mm och man tror i tre månader att det beror på nåt annat. Då är man inte lika nöjd med sitt senaste minnesfynd, som man köpte för att nån snäll individ informerade en om att det alltid går lika bra med PC-minnen och att det är vi som ÅF som försöker lura i kunderna nåt annat för att tjäna pengar på det.

Löjligt var ordet, sa Bull...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
En kort kommentar om vår web:
Den är inte 100-procentig just nu, helt rätt.

Däremot är det så här, Christoffer.
Det är INTE så att det altid är ok med samma minne till en PC som en Mac. Vi har haft samma minnessida för de två den senaste tiden pga att vi på sidan delat in spalten mellan PC och Mac. En period hamnade priserna så lika att det var få kategorier som skildes åt i pris. Då slog vi ihop dem och har sedan inte ändrat på det. Det är definitivt inget som en Mac-minnesköpare förlorar på.

iPod-sidan har legat fel ett tag. Rätt påpekande.
Annars är det nog mest rätt, men webben är under stort omarbetande, så ha tålamod...

Till sist:
Vad ville du köpa av oss, som inte gick pga seg uppdatering...?

Hur kunde jag veta att Palle skulle svara på mitt inlägg?

Ok, så här menade jag, jag menar absolut inte att det ALLTID är ok att köra PC minnen i en bärbar, jag satsar mycket hellre på minnen som jag vet fungerar, men det jag undrade är om det ni säljer verkligen är Mac-specifika minnen, eller om det är något som funkar till både Mac och PC och kan på så sätt hålla ner priset så mycket jämfört mot Macoteket...

Det jag skulle köpt var en iPod 10 Gb, som helt verkar saknas, iPod sidan är inte alls bra, bättring kommer ju snart har du lovat, ser fram emot det
Därför fick det bli Macoteket istället. Har länge funderat på att beställa från er, blir nog så nästa gång kankse. Om all info finns som jag vill ha, samt att priserna stämmer

Vilket de ofta gör för min ekonomi, iaf minnena

Sen, en avdelning för programvara till Mac har jag inte hittat någonstans, jag vet någon som köpt Jaguar från er, han har iaf förhandsbokat det, och det finns inte ens med webben

[ 12 Augusti 2002, 01:01: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 00:59
Citat:

quote:Klipp:
Absolut bör fungera i en viss modell ändå inte gör det pga fel i nån av alla de parametrar som omger ett minne (EDO, ns, ECC, paritet, synkront, MHz, blandning med andra moduler osv osv).

Klipp:
och att det är vi som ÅF som försöker lura i kunderna nåt annat för att tjäna pengar på det.

Jag skulle gärna vilja veta exakt vilka minnets specifikation kriterier som "ni" återförsäljare har för att kalla det för ett PC, respektive macminne.

Jag undrar bara i all välmening, känner mig alltid så vilsen vid minnesköp. Jag är inte en person som gillar att köpa något bara för någon annan säger att det är bra, och jag skall lita på det.

Givetvis så säljer ni inga dåliga produkter (medvetet), och era rekommendationer och produkter är säkert bra. Fast man vill ändå gärna veta vad man köper. Toppen om du vill klargöra lite, även om det kanske har varit uppe förut.

[ 12 Augusti 2002, 01:01: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Att det skulle vara skillnad på minnen till mac eller pc är kvalificerat skitsnack...Jag förstår att återförsjäljarna för mac vill hävda att så är fallet och dom kunder som har köpt hos dom "ungefär som kejsarens nya kläder"

Vill ni verkligen ta reda på vad för minnen som sitter i macar så är det ju bara att skriva av numret som är tryckt på minneskretsarna och sedan kolla in respektive tillverkares specar.

Köp kvalitetsminnen där det är billigast...Och använd gärna buyersguide för att hitta dom!

http://www.bugsoft.hik.se/buyer/default.asp

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 02:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Att det skulle vara skillnad på minnen till mac eller pc är kvalificerat skitsnack...Jag förstår att återförsjäljarna för mac vill hävda att så är fallet och dom kunder som har köpt hos dom "ungefär som kejsarens nya kläder"

Vill ni verkligen ta reda på vad för minnen som sitter i macar så är det ju bara att skriva av numret som är tryckt på minneskretsarna och sedan kolla in respektive tillverkares specar.

Köp kvalitetsminnen där det är billigast...Och använd gärna buyersguide för att hitta dom!

http://www.bugsoft.hik.se/buyer/default.asp

Xplane,

Med ditt resonemang tror du alltså att det är samma minne i en PowerBook som en Dell Stationär, som en PowerMac 7500 - eller en Compaq Presario, kanske...?

Nja, jag tror egentligen inte du menar det. Du inser att det är oerhörda skillnader ibland.

Du kanske kan ge oss ett exempel på vilket "PC-minne" du skulle rekommendera till t ex en 64MB /PowerMac 6500 och en 512MB/PowerBook G4 500...?

Sen...VARFÖR skulle vi vilja" hävda att så är fallet" ??
Det vore ju drömmen även för oss om alla hade samma minnen rakt över!

Självklart består skillnaden inte i att "detta är för mac" och "Detta måste sitta i en PC", utan det handlar om en uppsättning specar som ska stämma och ibland är de simpla och väldigt lika, ibland är skillnaderna av avgörande vikt.

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 02:23

Slutligen:
Du talar helt för mig, när du säger att man ska söka nummer på kretsar och forska i tillverkarnas specar (Det är alltså inte bara att ta vilka PC-minnen som helst)

Ännu mer när du använder uttrycket "kvalitetsminnen".
Köp inte vad som helst, helt enkelt.

Palle talar om att det är vissa specar som skall stämma för att minnena skall passa till macar men han har ännu inte kunnat visa hur dom ser ut än mindre tala om för oss var man kan finna dom...Men nu har du ett ypperligt tillfälle att visa oss hur det ligger till palle.

När du visar mig dom specarna skall jag visa dig var man kan finna billigare minnen.

Mvh Tomas Pärlestig

Palle har nog rätt!
Apple gjorde ändringar någon gång med nian, vid minneskontrollen krävdes det vissa specar för att minnena inte skulle ratas. Man var tvungen att uppdatera Firmware för att installera uppdateringen. Många fick problem med minnen som plötsligt inte fungerade.
Det finns t.o.m. ett litet program som skriver om informationen i minnena så att de accepteras.
Däremot är det inga problem med tex. Kingston. Skulle de mot förmodan inte fungera så byter Kingston ut modulerna mot fungerande.

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 11:28
Citat:

Palle talar om att det är vissa specar som skall stämma för att minnena skall passa till macar men han har ännu inte kunnat visa hur dom ser ut än mindre tala om för oss var man kan finna dom...Men nu har du ett ypperligt tillfälle att visa oss hur det ligger till palle.

När du visar mig dom specarna skall jag visa dig var man kan finna billigare minnen.

Mvh Tomas Pärlestig

Tomas,

Vi pratar förbi varann, tror jag.

Återigen...
Det är just detta som är jobbet, kärnan i vad vi pratar om; att det finns specar man måste hålla sig till. De specarna kan du självklart också hitta på "PC-minnen".
Jag pratar inte om att det är speciella specar "för att det är macar" utan för att maskinerna ställer spec-kraven. Det gäller ju även PC, även om de ofta är mer toleranta och accepterar vidare ramar.
Det är detta som är en del av jobbet hos oss, att se till att det blir rätt minnen till rätt burk.

Var det sedan är billigast att handla minnena, beror på helt andra saker än om det är en Mac-ÅF eller inte. Det är snarare affärsidén, lagerläget, inköpspriser och källor osv.
Nu har jag sagt samma sak flera ggr med lite olika formuleringar.

Frågorna jag ställde dig kvarstår däremot helt orörda...

Jag rekommenderar följande minne till en 6500:a 64 Mb:

Kingston, Apple DIMM 64MB Module 197,50 kr
n/a (158 kr)
Från http://www.specitek.se/start.asp

och till en pb G4 500 så väljer jag två st:

SO-DIMM SDRAM 256mb 144pin 3,3v till bärbara 747:- 934:-

Från http://www.itpower.se

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 13:50
Citat:

Jag rekommenderar följande minne till en 6500:a 64 Mb:

Kingston, Apple DIMM 64MB Module 197,50 kr
n/a (158 kr)
Från http://www.specitek.se/start.asp

och till en pb G4 500 så väljer jag två st:

SO-DIMM SDRAM 256mb 144pin 3,3v till bärbara 747:- 934:-

Från http://www.itpower.se

Tack! Jag har inte kollat upp dem, men de fungerar säkert. Särskilt Kingston-minnet som av nån korkad anledning (hmmm...) fått benämningen "Apple DIMM"

Men den intressantare frågan om varför vi som Mac-ÅF skulle vilja strula till detta i onödan. Som om det inte vore tillräcklig djungel i databranschen..?

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 13:54

Förresten, vad gällde PBG4/500:an så frågade jag efter ett 512-minne, eftersom jag vill ha 768MB i burken...

Du behöver inte leta, Tomas.
Vi är troligen mer överens än det verkar som här i tråden. Utom om var minnena ska köpas, kanske.

Har du semester nu palle eller? Lite intressant att du är inloggad från NewYork...*L*

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-12 16:16

Skulle ett PC100 256mb som nu sitter i min iBook passa i farsans iMac 800?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Peter Hedin:
Skulle ett PC100 256mb som nu sitter i min iBook passa i farsans iMac 800?

Testa (om det inte är alltför mycket besvär), det gör ingen skada om det är så att det inte funkar.
Det bör dock kunna funka utmärkt.

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 19:36

Ooops!
Jag har ändrat på det nu, har kommit hem därifrån och hållit mig vid Vänern ett tag.
Men jag var här och skrev och läste en del även därifrån, så ett tag var läget så...

Vad gäller den där 256:an från iBook till iMac, så går det troligen, men det är ju inte ens samma 256:or till alla varianter av iBooks, så det är inte 100 säkert.

Good luck!

Okej. Enligt Micke låter ju Kingston OK. Men vad står SO-(DIMM) för.

De två jag jämförde i första inlägget hette ju:
•DIMM 512MB SDRAM PC133 LOW PROFILE KINGSTON

•SO-DIMM (133 MHz) 1.25", 512 MB

Är dessa två samma typ av minnen? I så fall sparar jag ju gärna 1500 spänn om man säger så....

[ 12 Augusti 2002, 20:10: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
De två jag jämförde i första inlägget hette ju:
•DIMM 512MB SDRAM PC133 LOW PROFILE KINGSTON
•SO-DIMM (133 MHz) 1.25", 512 MB
Är dessa två samma typ av minnen? I så fall sparar jag ju gärna 1500 spänn om man säger så....

Nej det är inte samma typ av minnen. Det ena är SDRAM DIMM och det andra SO-DIMM.
Du skall ha SO-DIMM till din PowerBook G4.

Äntligen ett rakt svar. Tackar. Då är det SO-DIMM man ska leta efter då.

Vad står dessa bokstäver för....?

Alltså...jag är fortfarande snurrig.

Gick in på Kingstons webbplats och klickade i att jag har PBG4 från Apple. Då fick jag förslag på att köpa detta:

(Part nr.KTA-PBG4/512) 512MB SODIMM $272.00

Om man istället på deras sida väljer att se listan över SO-DIMM så finns detta med. Vad är skillnaden....(priset ???)

(Part Nr. KVR133X64SC3L/512) 512MB PC133 SODIMM Low Profile 1.25" $182.00

Någon som kan förklara detta för en som inte har ett smack koll på SODIMM PIN ECC EDO osv......

1
Bevaka tråden