Köpa Mac någon annanstans i europa?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-15 15:13

Hej alla glada!

Har ett tag nu varit påväg att köpa en ny mac. Det lutar åt en PB G4a, men jag tänkte nog vänta tills den nya versionen släpps i Januari(?).

Nu till det som den här tråden är tänkt att handla om. Var i Europa köper man Macar billigast?
Om jag förstår det rätt så finns det inga hinder för en att köpa något i något annat EU land och sedan ta med den/det till Svedala, utan att varken betala tull eller moms.
Om det är så det ligger till borde man väl kunna skaffa sig en mac till ett betydligt mer humant pris än här hemma i Svedala?

/arvid

Ändring: Rättstavning av rubrik //Christian

[ 16 Oktober 2002, 15:42: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Billigast e dom i Switserland will jag minnas, även spanien och england är billigt... dom har mycket läger moms än vi.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 12:28

Schweiz är väl rätt dyrt annars...

• Oregistrerad
  • 2002-10-16 12:52

G4 PowerBook, 667 kostar i England 30041:- Lägsta pris i svedala enligt Macbarometern är 31740:-

Power Mac G4 867 19300:- i England biligaste i Svedala är 21115:-

Räknat med dagens kronkurs.
Priserna kommer från www.johnlewis.com

Jag trodde de tog moms. Men det kanske beror på att jag köpte mina grejor i USA?

Jag är inte lika säker på det där med om momsen inte gäller fortfarande, även emellan Europa :/

Köper du en bärbar är det ju inga probs. Den tar man med sig i ryggsäcken. Köps det en stationär är det kanske lite svårare

/G

Martin Björnström lär vara bra på dessa frågor, är jag säker.
Han reser och köper ju lite överallt.

/G

[ 16 Oktober 2002, 13:41: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Man måste väl betala moms för respektive lands momsskattesats?
http://www.rsv.se/skatter/moms/momsskattesatser_eu.html
Eller är det fel? Jag tittade lite på RSV, men det finns mest info om försäljning till andra EU-länder.

Man kan väl gräva i deras papper hur länge som helst :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Einar Lindgren:
Man måste väl betala moms för respektive lands momsskattesats?
http://www.rsv.se/skatter/moms/momsskattesatser_eu.html
Eller är det fel? Jag tittade lite på RSV, men det finns mest info om försäljning till andra EU-länder.

Man kan väl gräva i deras papper hur länge som helst :rolleyes:

Om man som konsument köper något i ett annat EU-land skall man betala moms i det land man köper varan i, och betalar sedan inte någon svensk moms. Om man handlar i ett land som inte är med i EU slipper man betala moms i det land man handlar i men skall istället betala svensk moms (vilket bara kan kontrolleras om man handlar via postorder...).

Håller inte med den där sista meningen.

"bara om man köper på postorder"

Vad har du fått det ifrån?

/G

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Håller inte med den där sista meningen.

"bara om man köper på postorder"

Vad har du fått det ifrån?

/G

Var skrev jag det?

Jag skrev att det "bara kan kontrolleras om man köper på postorder" vilket inte är samma sak som det du skriver. Hur många deklarerar saker som de köpt utomlands i Tullen när de kommer hem och kräver att få betala moms på varorna? Någon kontroll av det har jag aldrig varit med om. Ingen tullare har till exempel någonsin frågat mig om kameran jag bar om halsen var köpt inom EU eller ej.

Tage-T skrev:
*snip* Om man handlar i ett land som inte är med i EU slipper man betala moms i det land man handlar i men skall istället betala svensk moms (vilket bara kan kontrolleras om man handlar via postorder...). *snip*

Nöjd nu?
Summan är den samma.
Likaså min ifrågasättning. Bara för att du aldrig varit med om att bli haffad i tullen menas inte att det inte kan hända någon annan.

Det var det jag menade.

/G

[ 16 Oktober 2002, 18:02: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

1
Bevaka tråden