Digitalkamera - Minolta F100

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2002-10-09 22:29

Tittar lite löst på digitalkameror just nu. Jag fastnade lite vid Minoltas Dimage F100 när jag satt och läste specifikationer. Någon som har erfarenheter av denna, eller har andra rekommendationer inom ungefär samma prisklass, 5-7000:- med moms?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-10-10 22:58

Jag dök även på en modell från HP, Photosmart 850.

Ideér och tankar?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-10 23:05

Jag kan rekommendera Olympus C-2100 UZ, om du kan hitta den. Köpte en för 5000:- med 64mb extra flashminne - riktigt prisvärt!

c2100 uz recension på dpreview

• Medlem
  • 2002-10-11 00:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Tittar lite löst på digitalkameror just nu. Jag fastnade lite vid Minoltas Dimage F100 när jag satt och läste specifikationer. Någon som har erfarenheter av denna, eller har andra rekommendationer inom ungefär samma prisklass, 5-7000:- med moms?

Jag har också funderat en hel del på den kameran. Cyberphoto talar väl om den och har testbilder som du kan titta på. Just nu säljer de ett gäng demo ex för det facila priset: 5320.
Hade jag haft pengar så hade jag slagit till, men jag får spara någon månad till...

Vad jag gillar med den är:
-Smidigt format
-Snygg
-Hög upplösning
-Avancerad autofokus
-Mer möjligheter till manuella inställningar än de flesta andra konkurrenterna i samma prisklass
-Minneskortet är kompatibelt med min Palm

Men jag har inte testat den, så jag är också intresserad av att höra om praktiska erfarenheter.

[ 11 Oktober 2002, 02:11: Meddelandet ändrat av: apu ]

Sony DSC P7 skulle jag säga. 5795 kr hos scandinavianphoto.se

Testad hos imaging-resource

Den har grym autofokuslampa som ger skarpa kort även i mörker!!

Köp den och bli glad.

• Oregistrerad
  • 2002-10-11 08:19

Den är ju så där vad det gäller att hålla i.

Kolla in Fuji FinePix F601. Där får man ett bra grepp...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-11 08:43

Fujifilm-kameran är snygg, men jag tycker att det känns helt bakvänt med en stående modell. Och varför är USB-porten på undersidan av kameran. Nej, det är nog inget för mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-11 08:45

Kolla på Konica Digital Revio KD-400Z också. Här finns mer information om den.

Den har fått bra testresultat - men ärligt talat tycker jag inte om det hierarkiska, Windows-mässiga menysystemet och det metalliska ytan. Sony DSC-P7 eller Canon Digital IXUS v3 är nog bättre val.

Jag ogillar också gizmos som blinkande blå lysdioder osv. Det ser oseriöst och larvigt ut på en kamera som ändå kostar 6 000 dubbelbeskattade kronor.

[ 11 Oktober 2002, 08:55: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-11 08:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Fujifilm-kameran är snygg, men jag tycker att det känns helt bakvänt med en stående modell. Och varför är USB-porten på undersidan av kameran. Nej, det är nog inget för mig.

Den dagen man står och skall ta en bild i dålig belysning så önskar man att det fanns ett riktigt grepp om kameran. Jag fattar inte varför man skulle vilja ha en liggande kamera... Jag har ändå små händer, men jag vill ha grepp om en kamera. Det kan jag inte få med en liggande kamera.

USB porten är kanske inte placerad optimalt, men även solen har sina fläckar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-11 08:54

OK, jag hör vad du säger. Ska ta mig en helt förutsättningslös koll. Hur är menysystemet i Finepix förresten? Enkelt? Meckigt?

• Oregistrerad
  • 2002-10-11 09:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
OK, jag hör vad du säger. Ska ta mig en helt förutsättningslös koll. Hur är menysystemet i Finepix förresten? Enkelt? Meckigt?

Har kört en del olika digitalkameror och tycker ingen är direkt jättelogiska i systemen. Däremot tycker jag fuji är av de bättre... Men det finns en del man skulle vilja ändra på...

Att ändra storlekar och göra manuella inställningar är ganska enkelt. Det finns lite konstiga knapptryck på några ställen när man sätter datum, men det gör man som tur är bara en gång!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-11 10:20

Det där med gränssnittsdesign är så viktigt! De kameragränssnitt jag gillar bäst hittills är Canons och Sonys.

Lyssna inte på andra. Köpa Sony. Du kommer inte ångra dig.

Lyssna inte på folk som säger åt dig att inte lyssna på andra...

Näe, men vad jag tänkte skriva var att Digital Photography Review har alldeles nyligt publicerat sin stora recension av just Minolta F100:

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagef100/

Där kan du läsa och allt och en hel del till om den kameran, och även jämförelser med Canon PowerShot S40, Pentax Optio 430 och Sony DSC-P9. Klart läsvärt!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-10-11 10:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:

Det gör jag inte, med undantag av personer som säger åt mig att jag inte skall lyssna på dem som säger åt mig att jag inte skall lyssna på andra.

Stort tack för recensionslänken!

Min erfarenhet av Sony när det gäller garantier och skärmar är fruktansvärd. Dessutom vid upprepade tillfällen. Är säkerligen inte samma företag som sköter skärm- och kameragarantin, men....

Som produkt är Sonys grejer mycket bra, men som sagt de har stora problem med annat.

En fördel som jag ser hos Minoltan är att man kan spara bilderna i TIFF, detta saknas hos många andra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:

Det gör jag inte, med undantag av personer som säger åt mig att jag inte skall lyssna på dem som säger åt mig att jag inte skall lyssna på andra.

Stort tack för recensionslänken!

Min erfarenhet av Sony när det gäller garantier och skärmar är fruktansvärd. Dessutom vid upprepade tillfällen. Är säkerligen inte samma företag som sköter skärm- och kameragarantin, men....

Som produkt är Sonys grejer mycket bra, men som sagt de har stora problem med annat.

En fördel som jag ser hos Minoltan är att man kan spara bilderna i TIFF, detta saknas hos många andra.

Värt att påpeka är att Sony har auto-fokus lampor på sina kameror. Det gör grymt mycket om man tar bilder i dunkel.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-10-11 23:31

Ytterliggare ett alternativ skulle kunna vara Canon PowerShot S45. Någon som har erfarenhet av den eller dess föregångare S40?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-12 14:42

Jag kan som sagt rekommendera olympus 2100uz:

Citat:

quote: UPDATED 8/Jan/2001: Following my Pro90 IS review many people pointed out that the price of the C-2100UZ has dropped significantly since it´s initial introduction, it can now be found for around US$900 (and even less) online which really does make it a bit of a bargain, therefore I´ve corrected my value for money rating and upgraded the C-2100UZ to a "Recommended´.

Alltså, när han skrev recensionen kostade kameran 900 dollar! Nu går den att få för 4500:- inkl. moms.

En riktigt prisvärd kamera med 10X optisk zoom, bildstabilisator, helt manuella inställningar (om man vill), väldigt bra autofokus och digital viewfinder + massa annat gött. Enda nackdelen är upplösningen på 2 mpixel, men det räcker gott om man inte ska jobba med stora trycksaksbilder etc.

1
Bevaka tråden