Pris på begagnad G3?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lovat en linuxfrälst kompis att hjälpa honom leta en begagnad Mac. Han vill ha en beige G3, och den ska vara så billig som möjligt.

Vad ska jag råda honom att betala för exempelvis en minimiutrustad beige G3/233?

Jag hoppas han inte ämnar köra Mac OS X på den, ska han det? Och om han ska köra linux, varför köra det på en Mac?

Han ska köra Linux. Det är faktiskt en ganska bra idé att köra Linux på en Mac; dels är det lätt att konfigurera Linux på Macen eftersom det inte är samma virrvarr av komponenter som i en pc, och dels håller Mac-hårdvaran bättre kvalitet än pc-hårdvara. Man slipper oroa sig för att processorfläktar skär när man är bortrest, (liksom svårt när processorn inte behöver fläkt ) och man får inga problem med beräkningsfel orsakade av halvtrasiga billiga komponenter.

Kör själv Debian på en 7200 med två extra nätverkskort, bättre server får man leta efter!

• Oregistrerad
  • 2001-11-23 19:04

Kolla radannonserna, där finns en G3/300 med en massa RAM etc. för 3200:- inkl. skärm. Verkar vara ett kanonpris tycker jag.

Tackar! Ska tipsa honom om den, så får man förhoppningsvis nöjet att ha konverterat ännu en pc-användare till rätt sida

1
Bevaka tråden