PM 933 eller 2x1Ghz

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska nog köpa en mac med sånt här Hem-PC erbjudande.

Men.. valet står mellan 933 och Dual burken.
Vad behöver jag den extra processorn till? kommer jag märka någe, eller är det bara om jag kodar video. Det skiljer ju en hel del pengar.

Ojoj, du märker stor skillnad eftersom själva systemet använder sig av båda processorerna. Jag tyckte det var en STOR skillnad mellan DUAL-800:an och 867:an. Till DUALs fördel förstås.

Du kan ju aldrig märka stor skillnad hela tiden? Är det inte bara i specialskriva program?

Kan du ge exempel på *vad* du tycker går fortare?

Trådar OSX ut olika program på olika processer? dvs försöker den dela ut jämt, isf borde det bli nästan dubbelt så fort.

http://www.apple.com/quicktime/qtv/powerofx/

Kolla in denna långa film där bland annat Avie Tevanian pratar om tekniska fördelar med X. I filmen visar han genom att ta fram processorbelastningsfönstret (som visar två staplar eftersom det är en dualmaskin) jämt fördelar lasten på båda processorerna när han drar omkring fönnster och donar.

Jag har inte suttit vid en dual-maskin men jag är ganska övertygad att dualmoden kommer att märkas ganska ofta.

Kan det vara värt pengarna för mig som bara ska ha prylen att leka med?
Det är ju jävligt lockande att ha två processorer, inte minst ur utvecklingssynpunkt, kul att koda trådat.

Under OS X talar det mesta för MP. Jag upplever att det går mycket snabbare och smidigare, just eftersom båda processorerna hanteras. Det är stora prestandavinster och datorns livslängd blir betydligt längre. Ett exempel på ett program som tjänar på det är Virtual PC. Det går snabbt och bra med dubbla proppar under OS X. Förbannat häftigt att verkligen köra Windows samtidigt som X.

Photoshop m.fl vinner ju också mycket på en extra propp. Kort sagt: ska man köra Mac OS X och program till det rekommenderar jag en MP-maskin framför en med enkel processor.

• Oregistrerad
  • 2002-03-24 10:22

Hur är det med spel under X? Märker man någon skillnad med dubbla processorer?

1
Bevaka tråden