Då var man tillbaka i träsket! ;-(

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jahap... Då var man här igen. Tillbaka där man började, trött och sjuk rent mentalt efter allt mitt tidigare tänkande som gått till spillo. Vad är mitt problem? Jo, mac vs pc dealen.
Som några av er veta är det program som Photoshop, Dreamweaver, Flash, Ultra Dev och Adobes vektor program (kommer inte ihåg namnet) med flera för webbutveckling... Dock inga spel.
Det är så att jag kommer att använda mig av två st monitorer (en 17" och en 19", den senare ska jag köpa samtidigt som datorn)

Det här är säkert inte det bästa stället att fråga vilket jag ska välja men jag tycker att mac användare är lite mognare (för det finns mindre användare samt ett bredare fält av kunskaper bland er)
(Båda är stationära)

Mac konfigen:
• 733 MHz PowerPC G4 (/867)
• 512 MB SDRAM - 1 DIMM
• 60 GB Ultra ATA
• CD-RW
• GeForce2 MX - 32 MB SDRAM
• RADEON PCI - 32 MB SDRAM (för den extra skärmen)
• Apple Pro Keyboard
• Mac OS
• Gigabit Ethernet
• Två FireWire-portar
• Apple Pro Mouse
24500 kr (utan den nya 19", som kostar runt 5500 kr)

PC konfigen:

Moderkort: AMD: MSI K7T 266 Pro2(1750 kr)
Processor: AMD Athlon XP 1800+(2850 kr)
Minne: DDR: 512Mb PC266(1150 kr)
Extra Minne: DDR: 512Mb PC266(1150 kr)
(Totalt 1024 mb ram)

Hårddisk: IBM 60.0 Gb 60xp IDE (2000 kr)
CD / CDRW: HP CD-Writer CD12ri 12X10X32X IDE(1700 kr)
Ljudkort:SB Live player 5.1(960 kr)
Program: Windows XP Professional Swe (2000 kr)
Nätverkskort: Zonet 100 Mbit TP(200 kr)
Låda: MidiTower 300w Color(500 kr)
Skärmar: Samsung 19" 900NF CD 570B (5500 kr)
DVD: BTC 12x /32x (650 kr)
Fläkt: Athlon XP 1900+ CoolerMaster (200 kr)
Grafikkort: ATI Radeon 8500 (3509 kr)
Paketpris ink. moms:
23810 kr. (med skärm)

Vilket tycker ni jag ska slå till på? Fördelar samt nackdelar med de båda systemen.
Macen har ju lite ryggrad medan pcn verkar ha mer program och det är lättare att få tag på "kopior".

Det där sista om "kopior", hur får ni tag på dem? (Inga länkar tack) Teoretiskt hur enkel är det att hitta? Behöver man bara knyta lite band över internet och så har man tillgång till allt eller?

Edit: Jag lägger in detta på ett "pc" forum också så ska jag jämföra responsen.

[ 17-11-2001: Meddelandet ändrat av: ThomasT ]

Jag förstår att du är "trött och sjuk" mentalt. Det är jobbigare än man tror att byta system. Själv gjorde jag det 1996 (gick från PC till Mac) och det var faktiskt väldigt jobbigt. Speciellt med tanke på mina vänner som ALLA var (och fortfarande är) PC-användare. Jag kan tänka mig att det inte är mindre jobbigt nu, snarare ännu jobbigare.
Jag har i och för sig inte helt släppt PC:n, utan jobbar med den med jämna mellanrum.

Faktum är att det är fler spel till PC:n. Det är också fler program. Det går inte att komma undan. Macen är också generellt dyrare. Till viss del förstår man det, eftersom Apple också utvecklar en hel del, ofta mycket bra, gratis mjukvara (Mac OS, iTunes, iMovie etc) vid sidan av sin hårdvara. Jag tycker överlag att Macen är för dyr. Å andra sidan slipper man mycket av det skräp som finns på PC-sidan i programväg (och ja, jag vet att det finns en hel del bra också).

Men enligt min rent personliga åsikt var det var värt att byta plattform. Jag hade några månader av ånger och jag HATADE MacOs och Macen när jag nyss hade köpt. Men... sakta men säkert såg jag de subtila fördelarna. Den där känslan som är svår att peka på... Hur man börjar riktigt gilla macen och systemet. Den underbyggda logiken, den där känslan att ANVÄNDAREN var satt i centrum. Den känslan hade jag aldrig, och har ärligt talat aldrig haft, med Windows och PC.

Så, återigen, personligen skulle jag rekommendera Macen. Den växer oftast (betonar oftast) på en. Det ska också påpekas att den "passar som handsken" för mig som jobbar professionellt med bland annat grafik och design nu för tiden.

Jag ska inte heller försöka inbilla dig att Macen är ofelbar, det är den inte. Den har fel och brister precis som Windows. Men jag är övertygad att alla Macanvändare här är mer än villig att ge dig tips, i den mån de kan, när problem uppkommer.

När det gäller spel, och jag är en som gillar att spela lite då och då, så kommer det just nu i en sådan mängd till macen att jag inte hinner med. Eftersom spelen inte är det viktigaste för mig, så gör det inte något om de är några månader, eller för den delen nåt år, försenad gentemot PC:n (jag pratar då speciellt om Aliens vs Predator). Dessutom är MacOs 10.1 i mitt tycke en höjdare. (Med, ärligt talat, en hel del buggar att fixa ännu, men det är på gång).

Till sist ligger det helt och hållet på dig. Är det värt att byta eller behålla det du är van? Du måste bygga upp ditt programbibliotek på nytt och du måste, av någon outgrundlig anledning, ofta försvara ditt val av dator i tid och otid. Men det är värt det, om man vill ha ett hjälpmedel man kan lita på (och ännu en gång: det är min personliga åsikt).

Det ska också sägas att jag INTE kört Windows XP något, så jag har ingen aning om hur bra, eller dåligt, det är. Jag har inte heller någon större vana av Linux.

/Simon

Någonstans så tycker jag att du har fel utgångspunkt till varför du väljer. Försök istället med att ställa dig frågan på vilket OS som du får sakerna gjorda snabbast och vilken OS som kommer att göra dig mest besviken, irriterad. OM du har erfarenhet av både Windows och MacOS så har du förmodligen redan ett svar. Självfallet har "ålamod" ett eget pris, om sedan någon annan står för kostnaderna av datorn samt att du inte behöver bry dig om datorparkens ROI-värde eller har en stor portion tålamod då kan du köpa PC. Som jag ser det så finns bara ett vettigt val även om det vid införskaffandet kostar dig mera. Jag betalar gärna mer (mac) för att slippa bli förbannad över en massa obegripligheter, tid är pengar. Så kanske detta inte är till någon hjälp i valet... ville bara få dig att se att det finns annat att tänka på än bara kronor och ören.

Mvh,
Olle Jonsson

Ni två har båda två skrivit väldigt bra inlägg som jag har får göra en liten funderare över. Är det någon mer som skulle vilja dela med sig sina synpunkter?

Jag har använt mac och windows sedan -92. Det är som en innan här sa: Mac OS har något som man inte kan ta på, man måste uppleva det. Även att jag har använt mac sedan 92 så upptäcker jag nya imponerande funktioner och finesser nästan varje dag. Jag har som jag sa innan också använt windows sedan 92 och min uppfattning är att det bara blivit sämre, möjligen är 2000 den bästa versionen. Men som sagt, det beror ju på vad du ska använda datorn till. Om jag har förstått saken rätt ska du ha den till grafik-hantering och då säger ju traditionen (även jag) att macen är att föredra. XP har jag inte sett/använt själv, men jag har inte hört något jätte-positivt om det.

Om du känner rätt folk så har du tillgång till alla program du behöver. Så var det när jag började med Mac iallafall.

Den saken är det inte någon skillnad på när man jämför mac/pc.

Det är med stor sorg jag säger detta; Jag kommer att satsa på pc:n. Dock med vissa små modifikationer...

Moderkort: AMD: MSI K7T 266 Pro2-RU(1950 kr)
Processor: AMD Athlon XP 1800+(2850 kr)
Minne: DDR: 512Mb PC266(1150 kr)
Extra Minne: DDR: 512Mb PC266(1150 kr)
Hårddisk: IBM 60.0 Gb 60xp IDE (1850 kr)
Grafikkort: Matrox Mill G450 32Mb 2- Head Max(1600 kr)
Ljudkort: SB Live player 5.1(960 kr)
Program: Windows XP Professional Swe (2000 kr)
Nätverkskort: Zonet 100 Mbit TP(200 kr)
Låda: MidiTower 300watt Superpris(400 kr)
Skärmar: Samsung 19" 900NF CD 570B (5500 kr)
DVD: Samsung. DVD+CDRW Combo 8X4X32+8X IDE Bk(1850 kr)
Tangentbord: MS Natural PS/2(450 kr)
Fläkt: Athlon XP 1900+ CoolerMaster (200 kr)
Tillbehör: Floppy 1.44(150 kr)

Paketpris ink. moms:
22260 kr.

Skulle jag köpt ett motsvarande system till mac så skulle det kostat runt 40 000 kr! Det är något en studerande person inte har råd med att spendera, speciellt inte när man har päron som säger till en att köpa en pc - Om de skulle sett priset på systemet på macen skulle de tvångsförvaltat mina pengar

Ledsen grabbar och grabbarinnor
Men ni måste ju hålla med att det är ett klipp

• Oregistrerad
  • 2001-11-18 23:02

Det må låta banalt, men Macen är oslagbar.

Det konstigaste/roligaste jag upptäckte när jag bytte från pece till mac för ett par år sedan var att man kunde kopiera program från sina kompisar/kompis genom att endast dra över respektive programs mapp till datorn man ville "installera" programmet på, och i vissa fall, kopiera en eller två inställningsfiler...

Det finns väl dokumenterat hur många fler felsöknings- och ominstallationstimmar en Winteldator kräver gentemot en Mac, och tid är pengar så...

Vill man spela dataspel skall man ha en playstation 2, där får man definitivt mkt kraft för pengarna!

Sist men inte minst skulle jag vilja låta följande bilder tala för sig själva:

vs.

[ 18-11-2001: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: ThomasT:

...

Skulle jag köpt ett motsvarande system till mac så skulle det kostat runt 40 000 kr!

...

Men ni måste ju hålla med att det är ett klipp

Nej, det vet jag inte om jag håller med om, vare sig att det är ett klipp eller att ett motsvarande system skulle kosta 40 000!

Dels får du en byggsats du måste bygga ihop och försöka hålla fungerande, och att hålla det väl fungerande har jag nog inte en enda pecevän som lyckats med! Inte ens min förra sambo som var licensierad M$-utvecklare slapp att installera om Windows varannan vecka, blue screens eller andra problem (som att få dvd-spelaren att fungera på sin bärbara dell för 40 000:-)

Kolla följande länk
för att få förklarat varför inte 733:an skulle vara mindre än märkbart långsammare, i vissa fall snbbare, än amd:n
Räkna sen också in värdeminskningen (det går inte att sälja en beg pece) samt hur mycket bättre macen kommer att matcha din inredning

Kolla följande länk
för att få förklarat varför inte 733:an skulle vara mindre än märkbart långsammare, i vissa fall snbbare, än amd:n

Observera att Apple inte testat G4 mot AMD tidigare, bara mot Intel Pentium.

Är inte den snabbaste P4:an ungefär lika snabb som den snabbaste AMD:n?

Det skiljer ju 400MHz mellan de båda.

Kan ni inte sluta med det där Nu är jag osäker igen...
Ähhh jag tar fan och presenterar mac systemet för mina föräldrar och ser hur mycket pengar de kan hjälpa till med...
Det var ju ändå mac jag ville ha från början och jag brukar få vad jag vill ha (med livet alltså).

Aja, tack för att ni förvränger min tänkar igen...

Citat:

Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Kolla följande länk

Nu har jag gort det, kan ju säga att jag visste mycket om vad han sa, dock inte pipeline systemet!

Tillsist, tycker ni jag ska vänta till att G5:an kommer?

Det värmer mitt mac-hjärta att man lyckats avstyra en, lite för tillfället förvirrad, själ från att fastna med skägget i brevlådan

Nej, jag tycker inte att du skall vänta på någon G5:a. Apple har svårt att hålla sina egna dädlajnar som de själva gott ut med, och att hålla en dädlajn från en ryktessajt kan jag inte tänka mig att de klarar.

Möjligt är att det kommer nya Powermacar i januari, men som sagt man vet aldrig med Apple...

Då kan jag lika bra fråga här... Ska jag skaffa mig ett Geforce 2 mx Twinview eller Ett vanligt GF2 mx utan och sedan skaffa mig ett radeon så jag kan ha två skärmar?

Edit: Kan lika bra ta upp minnena här också. Det är så att jag ska ha runt 512 mb ram och undrar om jag ska satsa på 2st dimmare på 256 eller en på 512? Är det stor prestanda skillnader mellan dem?

[ 19-11-2001: Meddelandet ändrat av: ThomasT ]

Bra fråga.

Det beror på vilken prestanda du eftersträvar.

Jag är inte insatt i kortens specifikationer, jag hade valt det billigaste alternativet, eftersom prestandan hos i princip vilket kort som helst är mer än tillräkligt för vanlig 2D.

Skall du däremot spela mycket spel, kanske du skall överväga mer noggrant vilket som ger bäst resultat.

Ang minnet tror jag inte du kommer uppleva någon försämring om du väljer 2 moduler på halva storleken, däremot om du har råd så är det ju alltid smartare att välja en större eftersom du då slipper att slänga ut en befintlig modul då du senare har fyllt upp alla socklar.

Satsa på 1 st 512MB så har du för framtida eventuella uppdateringar ytterligare en minnesplats kvar i burken. (Quicksilver har 3 minnesplatser). Skillnaden melan 2 stycken 256 och 1 stycket 512 är försumbart liten skillnad. Självfallet är det PC133 - kostar gissningsvis ca: 750 kronor inkl. moms. OM du är inskriven vid ett universitet så har du troligtvis viss rabbat på macen... har för mig att Apple har en speciell sida för just universitetsstuderande.

Vem kan handla?

Följande enskilda personer inom utbildningssektorn har möjlighet att handla via Apple Store for Education Individual:

studenter som är minst 18 år och studerar på heltid eller halvtid vid KomVux, folkhögskola,universitet eller högskola i Sverige lärare vid institutioner inom för-, grundskola, gymnasium, KomVux, folkhögskola samt universitet eller högskola i Sverige

Villkor
Produkten förvärvas för min egen utbildning eller forskning. Beställning med specialkonfigurerad Produkt kan inte annulleras eller ändras när produktion inletts

Avtal
Jag är lärare vid institution inom för-, grundskola, gymnasium, KomVux, folkhögskola samt universitet eller högskola i Sverige; eller hel-/halvtidsstuderande vid KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige, och jag har läst de fullständiga villkoren som är länkade till denna sida

Länken tar dig vidare till vilkoren

Jag tog och provhandlade hos dom, valde då 867MHz och standardkonfiguration. För en vanlig kund inkl. moms: 32.243,75 - för en studerande: 30.631,25 (OBS då ingår CD/DVD-R brännaren). Utesluter inte att andra återförsäljare kan ligga UNDER studentpriset. I priserna ingår INTE monitor.

Olle

[ 19-11-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-19 12:59

discutionen mac eller pc hör väl ändå inte hemma på ett mac forum eller? här har vi förhoppningsvis redan valt sida.. eller? för mig finns bara ett val.. *kisskiss*

Men Pewe då... här har vi möjlighet att hjälpa en tappad och vilsen själ... såklart det bör ligga i allas (vårat) intresse att ge honom bra svar... trots allt så är det denna gång ingen barnslig pajkastning om förtäffligheterna i olika OS eller design.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Men Pewe då... här har vi möjlighet att hjälpa en tappad och vilsen själ... såklart det bör ligga i allas (vårat) intresse att ge honom bra svar... trots allt så är det denna gång ingen barnslig pajkastning om förtäffligheterna i olika OS eller design.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson: Apple har en speciell sida för just universitetsstuderande.

Tycker ni att det är moraliskt korrekt att låta min syrra (högskola i Sundsvall) "köpa" burken och sedan "ge" den till mig
Det blir några tusenlappar billigare ju.

Sure, vad gör man inte för en Mac...

(Far) Du jag har tänkt lite på det här att du vill ha en mac. Jag tycker inte att du ska köpa en, de är bara tröga och så finns det inga program till dem.
(Son) *Börjar med att rabbla en massa anledningar att köpa* ... och tillsist så kan jag nästan räkna med att systemet inte kommer att hänga sig lika mycket som pc:n. Kommer du ihåg att du hatade det? Du höll nästan att låta din vrede gå ut över skärmen! Kommer du ihåg? Va? va? va?
(Far) Sluta, du vet att jag inte skulle göra något sånt.
(Son) Visst.........
(Far) Om jag säger så här då, vi hjälper dig inte med att köpa en mac, du får inte ett öre från oss. Vi hjälper till lite om du köper en pc.
(Son) Det kan jag väll leva med... Ni får köpa skärmen då istället för själva datorn.
(Far) Va? Det var inte så jag me....
(Son) Bra då var det övernskommet, ni skaffar skärmen och jag datorn.

Jag lyckade vinna denna konversation men det är många kvar.

Har nu lite tips man kan använda sig av för att säga att mac är bäst på ett softistikerat sätt?

• Oregistrerad
  • 2001-11-19 21:33

Din far är slav under någon nitisk IT-chef på något företag som sprider snedvridna värderingar och lögner i ren avundsjuka och nå´n slags sjuk Bill Gates-slicka-i-röven-forever-mentalitet. Man ser så´n skit överallt. Sätt din pappa framför en Mac och han borde kunna bilda sig sin egen uppfattning. Det finns _ingenting_ som talar för ett PC-köp. Allting i världen talar till Macens fördel. Macar håller i 15-20 år, PC-datorer håller i högst 2, se´n är de skräp. Din Mac är en solklar, smart investering som kommer ge dig massor. Och dessutom kan far din få köra Virtual PC för att få Patiens att funka.

Som far kan man se saker och vet inte om man ska skratta eller gråta. Min ena son som nu är 19 föll in i PC-träsket trots att jag gjorde allt för att han borde ha mac. För mer än 1 månad sedan så formaterade han om hårdisken och köpte ett nytt grafikkort. Sedan så pågick strulet med att komma ut på nätet i åtskilliga dygn. Till slut så tvingades han låna ett modem (vi har annars 3 st 5 MBit ADSL via Bonet) för att plocka hem drivrutin till Ethernetkortet. Han var mycket bestämd på att drivisarna inte fanns på Windowsskivan utan enbart att ladda ned från Compaq. Samma visa med grafikkortet, men nu efter säkert 1 månad med diverse problem så funkar allt på den gamla begagnade Compaq burken.

Det är kanske precis sådana berättelser som skulle kunna få din far att tänka anorlunda. Uttrycket kanske är utnött men "Plug and Pray" passar tråkigt nog in på PC.

Har nu lite tips man kan använda sig av för att säga att mac är bäst på ett softistikerat sätt?

Börja med att bortse från Patas allt annat än sofistikerade inlägg. Det är sånt osakligt snack som skadar macvärldens rykte utan att komma med nåt vettigt alls.

Att en mac skulle hålla i 15-20 år och en pc är skräp efter 2 år är fullständigt skitsnack. Mycket beror på hur man använder datorn och vilka behov man har. Ta en fem år gammal pc och den går ändå snabbare att surfa på än dagens macar. Gå till närmaste spelaffär och kolla in de allra coolaste spelen och se vilka som är mac-kompatibla. Inte alla kan jag lova. Så det finns vissa fördelar med pc. Om man inte kan erkänna det överhuvudtaget så har man en ganska snäv syn.

De flesta macanvändare som "tvingas" sitta vid pc under en längre tid lär sig både vilka fördelar windows har och vilka nackelar. Men ännu mera lär man sig alla så fördelar med mac faktiskt. Fast ibland är dom subtila och svåra att sätta på pränt, och ännu svårare att förklara för nån som har en bestämd uppfattning utan att veta så mycket. Jag skulle säga att jag kort och gott trivs bättre i macvärlden, jag jobbar effektivare och jag har bättre kontroll. Och med OS X så tar macen ett stort steg framåt, även om vi inte riktigt är där ännu.

Inte har jag märkt att en två år gammal PC skulle gå snabbare att surfa med jämfört med mina G4-maskiner.

Det finna andra fördelar, men att det skulle gå snabbare att surfa med en PC håller jag inte med om.

Hastigheten beror mycket på vilken webbläsare man använder.

Förresten, en PC som kör Mozilla är snabbare än en Mac med Netscape 4.x. Orsak?

Mozilla är en snabbare läsare, vilket gör att den är snabbare. Det är inte PCn som gör det, eftersom detta test kan göras på den plattformen också.

Två PC-maskiner: en med gamla omoderna saker som Netscape 4.x och en annan med moderna läsare såsom Mozilla, Opera m.fl. Hårdvarumässigt helt identiska.

Att den ena är snabbare beror på läsarna, inte på att "ja, det går snabbare att surfa med den P4xxx än den P4xxx - alltså köper jag den (även om de är identiska)".

En sak som man tydligen måste ta hänsyn till då man jobbar i Windows är vilka tangentkombinationer i olika applikationder då det gäller ett och samma tecken. Mig veterligen så slipper man följande strul då man valt macen:

Olika sätt att skriva gement danskt ö (ø):
i Word: Ctrl+Shift+7 därefter o.
i Notes/Netscape: Alt+155 eller Alt+0248
i HTML: ø eller ø

Urklippet är från jobbets intranetsidor och ett råd till användarna, vi använder olika windowsvarianter där. Jag skulle få spader av om det var så på macen... För mig är detta bara ett av de många bevis som gör att macen är överlägsen. Man får självfallet stå ut med att hålla ned flera tangenter men INTE att det skiljer mellan applikationerna.

* Tyvär så översattes HTML-varianten till just ett danskt ö. Ser eg. ut så här om man tar bort mellanrummen

HTML: & o s l a s h ;
eller & # 2 4 8 ;

[ 20-11-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Bevaka tråden