Framtidens MacBarometer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi vill ha en dialog med dig som besökare på MacBarometern. Vi driver inte sajten för vårt eget nöjes skull utan för dig. För att du ska få en så bra tjänst som möjligt.

• Vad är bra respektive dåligt med dagens sajt?

• Vad vill du se på MacBarometern i framtiden?

Kom med förslag och för en dialog med redaktionen och andra besökare!

Hjälp att oss att hjälpa dig!

Mvh,
Christian
MacBarometern
www.macbarometern.com

Jag vill ha fler flash-animationer. Och musik i bakgrunden när man kollar priserna!

Skoja bara. Däremot har jag lite andra förslag:

• Jämför alla landets Macintosh Webb-shoppar/webb-sidor

• "hemma-hos reportage hos alla åf"

• Specialerbjudanden - som är riktigt bra

Nån typ av bevakningstjänst kanske? Typ "skicka ett mejl när iPoden sjunker i pris" eller "skicka ett mejl med minnespriserna på 256 MB-moduler för iBook:ar en gång i veckan".

Ha ingen aning om hur praktiskt genomförbart det är. Bara en tanke...

• Medlem
  • 2002-03-20 14:20

Ha gärna med kringutrusning som grafikkort och ram-minnen. En liten knapp som gör om alla priser till inkl. moms i lathetens tecken (se tex. macoteket.se). Sen hade Macworlds gamla macbarometer en liten pil som visade om priset hade sjunkit eller höjts....

• Oregistrerad
  • 2002-03-20 14:28

Adress, vägbeskrivning och öppettider till varje ÅF.

Samt viktiga noteringar; ex om olika pris gäller på webben och över disk.

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-20 14:39

Förenkla den!

Tyvärr måste jag säga att "gamla" macbarometer-layouten slår den nya med hästlängder. Den hade (har):

-Mer på en sida (varför skall man behöva klicka för att titta på priser på olika burkar? Jag kanske vill jämföra olika modeller av G4an tex)
-Inget skräp (bilder och sånt) Jag gissar att era besökare (som jag) vill veta priset (inte se hur den ser ut). Länka till faktasida om ni måste, men på prissidan räcker det med en kort spec.

Sen hoppas jag att det är ett skämt att texten är oläslig om man fortfarande har Mac-inställning för fonter (dvs 72 dpi och inte 96 dpi)...
:eek:

Sorry, för att jag är neggig, men jag tyckte macbarometern var kanon innan den blev betaltjänst, er site har jag tittat på en gång och aldrig gått tillbaks...

Koncentrera er på EN sak och gör det bra, dvs priser på enklast möjliga sätt...

En vidareutveckling som jag dock skulle uppskatta skulle vara en internationell del med ett fåtal priser (kanske Outpost,macmall och macconnection) från staterna samt Europa (om det är meningsfullt) samt info om frakt/tull/moms...

Ta även med några kvalitets skärmar (typ Sony) som är populära hos macare samt minnen och tillbehör...

//mattan

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Ser att Macbarometern har både chefredaktör och två redaktörer, är inte det att ta i när man än så länge bara visar prisjämförelser mellan ett begränsat antal olika mac-produkter? Tjusiga titlar som knappast imponerar om man inte också väljer att t.ex recensera olika mac-produkter. Just det är något som jag efterlyser, dvs. tämligen opartiska tester av speciellt tillbehör typ hårdiskar, brännare, skärmar, möss, ,routrar, adaptrar etc. Att sedan siten skulle behöva få ett slickar utseende är nog knappast en överdrift. Att det finns s.k "erbjudanden" är bra så länge dom är aktuella. Jag brukar kolla MacNN´s recentionssidor och xlr8yourmac och kan inte hitta en svensk motsvarighet som tar ett samlat grepp över marknaden. Skulle gärna läsa intervjuver med intresanta användare typ Apple´s "Creative-sidor".

Mvh - Olle Jonsson

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Nån typ av bevakningstjänst kanske? Typ "skicka ett mejl när iPoden sjunker i pris" eller "skicka ett mejl med minnespriserna på 256 MB-moduler för iBook:ar en gång i veckan".

Ha ingen aning om hur praktiskt genomförbart det är. Bara en tanke...

Ja, jag skulle till exempel vilja ha följande funktion:

Skicka ett mejl till mig när 256 MB-modulerna sjunkit under ett visst pris.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Tjusiga titlar som knappast imponerar om man inte också väljer att t.ex recensera olika mac-produkter.

Vi vill inte imponera med våra titlar utan med vår sajt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mattan:

-Mer på en sida (varför skall man behöva klicka för att titta på priser på olika burkar? Jag kanske vill jämföra olika modeller av G4an tex)
-Inget skräp (bilder och sånt) Jag gissar att era besökare (som jag) vill veta priset (inte se hur den ser ut). Länka till faktasida om ni måste, men på prissidan räcker det med en kort spec.

I dag har vi en modell per sida men bild och ganska mycket information om produkten. För snabb navigering och prisjämförelse så är det inte den bästa lösningen, men för den som inte är så insatt i de olika modellerna så tror jag den är bra.

Jag vet inte heller vad våra besökare vill ha. Det är därför jag startade tråden.

Citat:

Sorry, för att jag är neggig, men jag tyckte macbarometern var kanon innan den blev betaltjänst, er site har jag tittat på en gång och aldrig gått tillbaks...

Inte alls. Vi vill höra dina åsikter, annars kan vi omöjligt bli bättre.

Citat:

Koncentrera er på EN sak och gör det bra, dvs priser på enklast möjliga sätt...

En vidareutveckling som jag dock skulle uppskatta skulle vara en internationell del med ett fåtal priser (kanske Outpost,macmall och macconnection) från staterna samt Europa (om det är meningsfullt) samt info om frakt/tull/moms...

Ta även med några kvalitets skärmar (typ Sony) som är populära hos macare samt minnen och tillbehör...

Vi vill erbjuda mer än bara prisjämförelser. Däremot ska vi först och främst göra prisjämförelserna så bara som möjligt.

Europeiska prisjämförelser samt information om hur man beställer från Europa. Det skulle vara riktigt intressant.

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-20 18:21
Citat:

Skapades ursprungligen av: Christian Aahs:
I dag har vi en modell per sida men bild och ganska mycket information om produkten. För snabb navigering och prisjämförelse så är det inte den bästa lösningen, men för den som inte är så insatt i de olika modellerna så tror jag den är bra.

Jag vet inte heller vad våra besökare vill ha. Det är därför jag startade tråden.

Trodde jag såg Petter Mårtenssons namn ngn stans på siten. Han borde väl veta

Jag kan ju ha fel, men jag gissar att de flesta besökarna på macbarometern är ganska erfarna macanvändare som vet vad de vill ha men och är villiga att köpa på postorder för att få bra pris. Oerfarna användare torde väl oftare gå till butik alt Applestore? Siten kan ju iofs göras att passa för bägge... tycker inte den är det nu.

Siten kan ju byggas med följande användarmodell:

1. Jämföra?
2. Finns den i lager?
3. Beställa...

Det skulle vara nice med länkar direkt vid priset till ett förformaterat mail som antingen frågar om lagertillgång alt beställer.

Då kan ni ju dessutom lägga till en rad om att beställningen är via Macbarometern, kanske kan det leda till möjliga framtida rabatter/kickbakcks vid beställning via siten om ni får lie volym på det hela.

Noterade att du inte bemötte 96dpi-kritiken Är jag den enda macare som står emot?

//mattan

Ser att Macbarometern har både chefredaktör och två redaktörer, är inte det att ta i när man än så länge bara visar prisjämförelser mellan ett begränsat antal olika mac-produkter? Tjusiga titlar som knappast imponerar om man inte också väljer att t.ex recensera olika mac-produkter.

Förstår inte varför du behöver vara så hård i tonen? Att någon vill jobba med Macbarometern helt frivilligt utan någon som helst ersättning är väl bra?

Anledningen till att vi är så många (iofs bara fyra) är att det är väldigt tidskrävande att uppdatera priserna två-tre gånger i veckan och Christian är den som ansvarar för att saker blir gjorda - därav titeln Chefsredaktör.

Att det finns bilder på grejerna är alldeles lysande. De ska dock inte vara inbakade. En länk till en bild är bättre.

Citat:

Noterade att du inte bemötte 96dpi-kritiken Är jag den enda macare som står emot?

Jag var tvungen att testa i men maskin med Mac OS 9. Nu har jag gjort det och sätt problemet. Det ska vi kunna lösa åt dig tycker jag.

Mvh,
Christian Åhs
MacBarometern

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-21 17:20
Citat:

Skapades ursprungligen av: Christian Aahs:
Jag var tvungen att testa i men maskin med Mac OS 9. Nu har jag gjort det och sätt problemet. Det ska vi kunna lösa åt dig tycker jag.

Tack! Det uppskattas!

Själv kör jag iofs Explorer i X (14p fontstorlek, 72 dpi)

//mattan

Vi har snackat en del om att ha med kringutrustning, men med tanke på att detta är något vi gör på fritiden gratis så har vi inte riktigt tid att uppdatera var femte minut.

För att vi ska ha alla dessa funktioner som folk ber om måste alla ÅF vara med på det också, vi ska göra ett utskick för att se hur intresserade våra ÅF är.

Jag håller dock med Zirth, vi borde ha pilar som indikerar om priserna har sjunkit eller stigit.

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-22 05:57
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Vi har snackat en del om att ha med kringutrustning, men med tanke på att detta är något vi gör på fritiden gratis så har vi inte riktigt tid att uppdatera var femte minut.

Förstår problemet, dessutom blir det ju knepigt med tillbehör som är för både peze och mac eftersom de ofta är billigare hos pezefirmorna.

En idé är att ni endast tar med ett antal vanliga Mac-specifika tillbehör. Antar att det finns många som vill veta var man billigast köper en Griffin Powermate

Citat:

Förstår problemet, dessutom blir det ju knepigt med tillbehör som är för både peze och mac eftersom de ofta är billigare hos pezefirmorna.

En idé är att ni endast tar med ett antal vanliga Mac-specifika tillbehör. Antar att det finns många som vill veta var man billigast köper en Griffin Powermate

När vi kommit igång ordentligt med det vi har på sidan nu så kan vi börja titta på vad mer som kan passa att ha upplagt. För tillfället prioriterar vi andra saker före just detta.

Tack för alla synpunkter och idéer till förbättringar av MacBarometern. Vi läser och tar till oss.

Som sagt. Det är arbete på fritiden och därför är det svårt attt uföra stora förändringar eller bygga avancerade tjänster.

Fortsätt att stötta oss i vårt arbete framöver. I detta forum eller via epost till redaktion@macbarometern.com .

Mvh,
Christian
MacBarometern.com

1
Bevaka tråden