Vad ska man ge för en blåvit G3 idag?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 14:12

Vad är ett vettigt pris?

• Medlem
  • 2002-07-29 14:21

I grundutförande skulle jag inte ge mer än 2500:-, vilket förvisso är löjligt lite. Möjligen mer för en 400-450Mhz, de är suveräna att köra Quark på. Det finns ju billiga G4or att köpa, runt 5000:-, men prestandan är ju lite risig på dem med.

• Oregistrerad
  • 2002-07-29 14:39

Skall man betala för dem öht?

Jag tycker just de blåvita är extremt buggiga. Nog den värsta macmodellen som finns. De Beiga G3orna gillar jag mer... sen finns det många G4 första generationen som kan vara mer attraktiva.

Vill du ha en blå vit så inte över 2000:-...

Glöm inte att de blåvita är strålande vackra

• Medlem
  • 2002-07-29 14:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Jag tycker just de blåvita är extremt buggiga.

Det är helt sant. Ska man använda dem seriöst, kan det vara läge att sätta i ett nytt ATA-kort. Det är väl det som är buggigt, speciellt om man har mer än en hårddisk?

• Oregistrerad
  • 2002-07-29 14:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Det är väl det som är buggigt, speciellt om man har mer än en hårddisk?

Det rä en huvudfaktor. Men de har en tendens att hänga sig oberonde vad som körs på dem. Moderkorten kan vara lömska. Skulle aldrig haft en B/W som server, däremot modellen innan är kanon!

Fast snygg är den ju iofs...

Kan inte hålla med i diskussionen. Förutom just flera-diskar-problemet¨så är de blåvita kungliga. Har en makalös uptime både i 9:an och i X:an på min Blåvita 350. Hängde sig väldigt sällan. Handlade enbart om "skit bakom spakarna" då det small någon gång...t.ex att man använder IE...det är SBS

Jag är stolt blåvitägare och skulle inte sälja min för mindre än 3500-4000:-. Men då bör det tilläggas att jag har saftigt med RAM, och riktigt saftigt med HD´s i den

[ 30 Juli 2002, 07:29: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 07:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Förutom just flera-diskar-problemet¨så är de blåvita kungliga.

Grattis till en blåvit som håller vad Apple lovade! Det är inte så många som gör det så var rädd om den!

Nä, nu måste jag försvara en gammal polare...:-)

Blåvitingen (400MHz)var min bästa vän i flera år... tycker den var en makalös maskin... Hemma satte jag i SCSI-kort, AM3, plus DVD-encoderkort på ATI:n, körde en myriad av program på den, och den knotade aldrig! Annat än när jag själv gjorde nåt korkat...

Det finns fortfarande MÅNGA blåvita ute i produktionen, snälla, lite menlösa kanske, men trogna arbetshästar.
Under en period hade vi 16 st på jobbet, de krävde cirka en tim support per vecka!!! Sammanlagt!

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 12:45

Håller med Daniel. Har kört en blåvit nu med X i 3-4 månader, utan några som helst problem. Ingen kernelpanick, inga ovåntade avslut, inga hängningar. Ett enda problem har uppsått, och det var med uppdateringen av X via SystemUpdate, men det beror knappast på den blåvita. Som sagt, fungerar utmärkt.

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 12:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:
Som sagt, fungerar utmärkt.

Kan ju bero på den fina supporten och omvårdnaden den fått i Helsingborg!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-30 13:42

Sitter bl.a. på en BlåVit 350 MHz sedan över tre år nu och har inte märkt av några buggigheter alls; förstår faktiskt inte vad ni pratar om... Tre HD, nytt HD-kort och ATA-kort samt ljudkort och över 700 i minne gör att den spinner på bra i OS X ! Kanske den bästa mac jag har haft... (kan ju nämna att jag har ett antal G4or + QS dual 1 GHz på jobbet att jämföra med - och de har definitivt kraschat fler gånger, både under OS 9 och X !).

Vad en BlåVit är värd ? Tja, någonstans runt 4.000:- beroende på innehåll...

Min egen blådåre kommer jag aldrig att sälja.

[ 30 Juli 2002, 13:43: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Kanske den bästa mac jag har haft...

Håller fullständigt med. Den klart bästa , och dessutom snyggaste.

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:25

Mina erfarenheter kring de blåvita kom då vi var en liten webbyrå. Alla blådårar vi köpte in hade mer eller mindre fel på sig. Det var första generationens värstingmodeller.

Det första var att en CD spelare gick efter några dagar. Nästa problem var att hårddisken gick efter en månad på en annan maskin. Sen var det konstanta hängningar. Moderbolaget lånade ut beiga G3 maskiner som gick och gick utan problem. Efter någon månad till så gick två moderkort i snabb följd. Sen skall vi inte snacka om alla hängningar och frysningar. jag hade ibland upp till 10 hängningar per dag. Samma sak hos kollegorna. Chefen som var PC freak höll ju på att hänga en annan som had eförespråkat macen...

Nere på moderbolagets kontor så hade de med samma strul. Så troligen var alla måndags exemplar, men det känns som det var för många helt enkelt. Efteråt har jag inte upplevt en macmodell med samma strul...

Ivarjefall kul att höra att det finns B/W som rullar på utan problem! fast de är nog inte så många....

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:26
Citat:

Den klart bästa , och dessutom snyggaste.

Men det går ju inte att köra Novell native på den...

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

Den klart bästa , och dessutom snyggaste.

Men det går ju inte att köra Novell native på den...

Och inte heller Windows (tack och lov)

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Vad är ett vettigt pris?

För att återgå till odningen, tror jag faktiskt att för 400Mhz eller 450Mhz-modellerna är nog ett pris mellan 3000 och 4000 kronor skäligt, beroende på skick.

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:34
Citat:

För att återgå till odningen, tror jag faktiskt att för 400Mhz eller 450Mhz-modellerna är nog ett pris mellan 3000 och 4000 kronor skäligt, beroende på skick.

ville du inte ha din gratis?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 03:28

Intstegsmodellen då, den med en G3 på 300 MHz?

1
Bevaka tråden