iBook eller PowerMac G4'a 733

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-13 23:38

Vilket är mest värd pengarna en combo iBook eller en 733´a quicksilver?

Du får väl ställa dig frågan om du vill ha en dator som är liten, tyst och går att ta med överallt, eller en prestandamaskin som enkelt går att bygga ut...

• Oregistrerad
  • 2001-11-14 01:20

Jag hade tänkt programmera, det är kravet att den ska fungera bra, jag har tänkt så neckdel med bärbar är lite fönster på skärmen samtidigt dvs lite java koder på en gång. Fördel kan programmera var jag än är.

Ja alltså jag gillar ju min ibook skarpt, men vill du kunna köra mer än 1024 x 768 så är det kört, tyvärr, inte ens på extern skärm. Men klarar man sig med den upplösningen är den perfekt.

/Adrian - som drömmer om att Apple gör om iBooken så den kan köra högre upplösning på externa skärmar och att han har pengar att skaffa den i så fall...

Kör man inga paletter o sånt när man kodar så rymmer man klart tillräckligt mycke kod på 1024, fast det är klart, det är skönare att koda i 1600, men då kan man ju inte sitta i soffan framför tvn eller i sängen och skriva program.

• Oregistrerad
  • 2001-11-15 13:09

Om du är allergisk mot oljud så ska du inte skaffa en QS, har själv en 733 o den låter väldigt mkt, trots att den står under bordet. Men annars så är den väldigt trevligt, lätt o uppgradera osv. Prestandan är också grym.

iBook är väl motsatsen, liten, lätt, mobil o tyst - fast med lite sämre prestanda.

Så det är beroende på vilken slags dator du är ute efter..

• Oregistrerad
  • 2001-11-15 13:18

Jag sålde min G4/733 när jag fick möjligheten att skaffa en iBook via personalköp. Nu kör jag en iBook 500 combo till _allt_ - inklusive videoredigering och musikskapande. Det är en oerhörd känsla att kunna ta med datorn överallt & kunna skapa där man är. Jag gör gärna avkall på lite prestanda för att få det. Dessutom är den slick som fasen, snygg och smidig. Jag kunde ha valt en G4 PB, men valde combodrivemodellen i stället, en del PBG4-ägare är lite avundsjuka faktiskt, även om deras maskiner är häftigare "på pappret", den här är så smidig och kapabel - och ändå inte tokdyr. Det är som en iMac från framtiden...

• Oregistrerad
  • 2001-11-17 13:00

Inga fler som har kommentarer?

Sitter i ungefär samma tankar och sits. Jag kommer också att använda min dator mest till programmering och typ mail + slösurfning. Min plan är att vänta till Januari och se vad som händer. Kan faktiskt tänka mig att köpa en iMac om de kommer med större skärmar eller möjligheten att koppla in en extern skärm utan spegling. Då skulle man kunna använda iMacen som en extra 15" skärm för paletter och ICQ mm. Det skulle vara helt ok faktiskt.

Har inte jättestora behov av snabbhet. Det enda som kräver det är ju spel och spelar gör jag på PCn istället.

1
Bevaka tråden