Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Firewirebrännare gäller (måste vara toksnygg)?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Funderar på att köpa en brännare till den bärbara, och skulle vilja få lite tips på, kanske inte vilka som är bäst, utan snarare vilka man bör undvika...

Utseendet på brännaren är viktigare än om den är lite långsammare än värstingmodellen just nu.

Till exempel vill jag inte bara ha någon fyrkantig plastlåda, eller vulgär rymddesignad låda typ Predator, utan snarare en elegant, gärna tillverkad av metall, låda...

Plextor har en USB 2 brännare, kompakt, som är väldigt snygg..

Jag vill ytterligare att den skall vara utrustad med någon slags burn proof teknologi, d v s att den stannar och väntar in data ifall buffern töms...

Philips har en kul brännare man även kan använda som walkman, men den är ack så ful... Finns det någon annan som tillverkar en liknande?

Tacksam för tips,

Victor

[ 04-11-2001: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Håll dig borta från Formac 16x!! Det har hänt att den bränner sönder firewire portar.

Det finns bättre alternativ såsom de i de gamla chassina och andra märken såsom CD Cyclone mfl...

OBS! Detta är inte speciellt vanligt, utan har bara en varning. Problemet kan uppstå med alla enheter som tar ström via firewire-porten.

[ 16-11-2001: Meddelandet ändrat av: Olof N ]

"Skapades ursprungligen av: Olof N:
Håll dig borta från Formac 16x!! Har hänt att den bränner sönder firewire funktionaliteten!!"

Usch då, en sån har ju jag. Finns ditt påstående bekräftat någonstans ?

"Håll dig borta från Formac 16x!"

Det låter ju inge bra ! Den som ser så trevlig ut. Då får man väl leta rätt på någon annan snygg extern cd. Men formac:en hade suttit fint.

[ 14-11-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

  • Medlem
  • 2001-11-14 18:53

jag har en EZQuest Boa, FireWire 12x, med burnproof. den är skitsnygg!

ezq

samul:

Var hittar man en EZQuest Boa då ?

Olof N:

Vad menar du med: "Har hänt att den bränner sönder firewire funktionaliteten!!" ?

Bränns fw-chipet på moderkortet, eller sumpar det bara några drivrutiner ? Har ni haft mycket problem med denna modell ? Är det därför den inte går att hitta på macoteket.se (design edition) ?

/hegge

Citat:

Det låter ju inge bra ! Den som ser så trevlig ut. Då får man väl leta rätt på någon annan snygg extern cd. Men formac:en hade suttit fint.

Det finns ju en 24X också, och den skall ha "äkta" burn proof...

Bränner den sönder Firewiren den med?

Frågan kvarstår, var får man tag på EZQ då?

Har för mig att jag såg en annons med den på första sidan i macpressen för några månader sedan, typ juli...

Vilka är det nu som alltid annonserar på förstauppslaget?

  • Medlem
  • 2001-11-14 20:36

sorry, jag är var lite seg (hittade kartongen)
jag köpte min på maconline

snabbt och smidigt ( jag är så nöjd så med min. Funkar som en gud med itunes och att bränna direkt från skrivbordet iaf i osx, antar att det gäller i os9 också) snygg är den också!

Bränns fw-chipet på moderkortet, eller sumpar det bara några drivrutiner ? Har ni haft mycket problem med denna modell ? Är det därför den inte går att hitta på macoteket.se (design edition) ?

Nej vi har inte haft många problem, dock ett problem och det räckte för oss...
Sannolikheten att det skall hända något med firewire porten är mycket liten.

Vi har tar in den gamla, lite tråkigare chassi, men i övrigt mycket kompententa brännare från Formac istället. 24x modellen har vi enbart haft det "gamla" chassit.

Problemet kan uppstå vid anslutning av alla FireWire produkter som tar ström via FireWire-porten. Det är med andra ord inte vanligt utan tvärtom ytterst ovanligt att något går sönder - annars skulle vi ha hört mer / sett fler problem då det finns en hel del produkter som fungerar just så...

[ 16-11-2001: Meddelandet ändrat av: mannen ]

  • Medlem
  • 2001-11-16 20:12

jag hade nästan samma val, jag valde ezq, tycker den ser cleenare ut, mindre skrikig design

men men smaksak som sagt, både är säkert mycket bra

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-11-16 20:54

Har brukat Cyclone sedan ett 1/2 år tillbaka o måste ge den lovord. Inte en enda miss. Jag är mer än nöjd. Designen tycker jag är läcker, när den står på bordet är den ganska anonym men tittar man till lite extra så gör den sig absolut.
Köp..

Jag håller med dig lite samuel, och att den har en lucka som täcker fronten så att inte den ser pece-aktig ut är ju inte helt fel.

Cyclonen å sin sida matchar ju lite pro tangentbordet och musen med sin transparenta plast...

Det här blir svårt...

  • Medlem
  • 2001-11-17 19:22

EZQ har samma färg som sidan på powermac g4 or

Själv har jag beslutsångest inför valet mellan:

CD Cyclone 16X

och:

EZQ

Nu har jag funnit ytterligare en brännare, denna dock "bara" 12X bränning, men den fungerar även som en portabel cd- och mp3-spelare... Ganska praktiskt eftersom jag inte har någon sådan...

Philips Jackrabbit

De är ju lika snygga, och alla (vet inte med Philipsen) har burn proof, allt annat man behöver typ att de stöds av Mac OS (vet inte med Philipsen, den står inte listad på Apples kompatibilitetslista, men Philips pressrelease <http://www.philips.se/news/010913/pcmac.htm> står det att den är kompatibel med Mac OS) samt samma pris...

Argghh!

  • Medlem
  • 2001-11-17 23:44

hm... men betyder det att den är kompatibel med tex itunes eller disc-burning (det som finns inbyggt i systemet) ?

Jag skulle tro att disc burning som är inbyggt är samma som iTunes utnyttjar, det vore ju lite dumt att bygga hjulet på nytt

Så frågan är om Philips menar med "kompatibel med Mac OS" att disc burning stödjs eller att det går att bränna med Toast eller annat tredjepartsprogram..?

  • Medlem
  • 2001-11-18 11:47
Citat:

Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Så frågan är om Philips menar med "kompatibel med Mac OS" att disc burning stödjs eller att det går att bränna med Toast eller annat tredjepartsprogram..?

Det var ju just det jag menade

  • Oregistrerad
  • 2001-11-22 18:50

Ang. inlägget om att formac kan bränna sönder firewireporten.

Jag har haft min formac 16x i kanske två månader allt har fungerat bra tills idag då Toast inte hittar min brännare.
Jag kollar sladden, installerar om toast,kollar tillägg, startarom osv.
Fortfarande ingen brännare hittad.
På Apple systeminfo - enheter och skivor - firewire står det -inga enheter hittades på bussen.
Fast brännaren är ansluten, påslagen och borde finnas med.
Vad gör man?
Är detta ett tecken på att något allvarligt har hänt eller vad?

Tacksam för tips och synpunkter.
/Andreaz

Vilken datormodell har du ? Är det Formacs Design Edition du har ?

Det kan ju vara det här disc burner extension som spökar, det har det gjort med en firewirehd för mig...

  • Oregistrerad
  • 2001-11-23 09:39

Jo visst är det är det Formacs Design Edition jag har, den som macoteket sålde förut.

Ang. disc burner extension vad gör man med det?
Blir det konflikter så att man ska stänga av det eller lägga in på nytt?

Jag blev tvungen att installera om os:et, men det skall gå att lösa, jag såg ett inlägg här om hur man skulle gå tillväga - testa med att söka efter disc burner eller firewire...

1
Bevaka tråden