Abel&Baker konkursauktion

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-06-30 09:45

Såg denna blänkare i DN:

Abel&Baker konkursauktion
2002-07-02 och 2002-07-03 kl 12:00, på Sveavägen 98, 5tr.
3 plan Exklusiva, designade kontorsmöbler och fina datorer. c:a 40 arbetsplatser. C:a 800 utrop.

Katalogen

Massor av Macar och en grym espressomaskin mm.
Någon som tänker gå dit... Martin?!

haha, jag ligger före! Jag var redan där och gjorde återtag i torsdags...

Hade inte med mig kameran - ångrar det...

Det är FETMYCKET grejer som säljs på auktionen - massor med coola saker som nästan nya Sony digitalkameror, Titanium Powerbook G4 osv.

Jag är där...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-30 20:22

Jaha? Då var det tydligen dags för en till konkursauktion. (synd att man inte bor i Stockholm) Hur kunde detta företag gå i konkurs? Vad har hänt? Brukade läsa tidningen Resumé rätt ofta tidigare. Minns att jag läste om denna byrå och fick uppfattningen att det gick väldigt bra för dem och att de var extremt duktiga! Så jag är lite förvånad. Men det kan ju skifta väldigt snabbt i den här branschen, det vet jag. Någon som vet lite mer om bakgrunden till konkursen? Vore intressant att höra.

• Oregistrerad
  • 2002-06-30 22:41

Ursäkta en dum fråga men vad är ett återtag?

//Patrick

• Oregistrerad
  • 2002-06-30 22:41

de la ner sitt malmökontor har jag för mig i höstas. Sen la man ner göteborg har jag för mig.

problemet har varit att man inte debiterat tillräckligt mycket för att kunna täcka kostnaderna.

Icon som enligt papper på auktionen var nere runt 700:- i timmen så är jag mycket förvånad. Iofs så tyckte jag inte att jag var värd tre och en halv gång så mycket när jag jobba hos en konkurrent... Fast det känns som alla prisade ut varandra. Vet en stor kund som tog ett anbud på 200:- i timmen... Då kan man fråga sig vad för negativa marginaler man har... För att tjäna pengar på det kan ju ingen!!!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2002-06-30 23:09

Hmm vad har de använt en Aibo till.. Konstigt att företag kursar när de köper in så oerhört nödvändiga grejer.

Nae, men en Pripps-kyl och en stor jättenalle vore något det

• Oregistrerad
  • 2002-07-01 00:31

Man undrar ju lite i vilken skola deras ekonomichef gick. Där vill ju inte jag gå iaf...

//Patrick

Ursäkta en dum fråga men vad är ett återtag?

Det är inte en dum fråga - snarare ett fackuttryck. Ett stort finansbolag anlitar mig som återtagsman, jag åker ut och kollar på grejerna som finansbolaget har hyrt/leasat/finansierat ut till företaget som gått i konkurs.

Jag värderar, hämtar tillbaka och (oftast) köper jag grejerna till ett bra pris.

Tidigare så sålde jag detta på en hemsida men det blev för stort för snabbt - jag hann inte med.

Hmm vad har de använt en Aibo till.. Konstigt att företag kursar när de köper in så oerhört nödvändiga grejer.

Jag har kollat på den där Aibo:n - den är stenhård!

Tyvärr så var den ganska sliten och svansen var borta. Då försvinner ju halva poängen (den viftar på svansen när den är glad).

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-01 09:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
haha, jag ligger före! Jag var redan där och gjorde återtag i torsdags...

...

Innebär vad? Att vi inte ska ödsla tid på att gå på auktionen därför att det inte finns nåt att lägga bud på

Det finns MASSOR att köpa - jag hämtade ett par Fuego brandväggar, ett par bärbara och ett par G4:or och iMacs.

(dom är till salu denna vecka för övrigt)

Citat:

Det finns MASSOR att köpa - jag hämtade ett par Fuego brandväggar, ett par bärbara och ett par G4:or och iMacs.

(dom är till salu denna vecka för övrigt)

Någon G4 Cube till salu Martin

//Niklas

Nope - inte såvitt jag vet. Medan jag var i USA så har företaget jag jobbar för bytt lokaler, vi har nu 1200m2 med prylar, och det är nästan helt fullt.

Jag måste ta en eftermiddag och kolla vad som finns inne. Tror att vi har WallStreet 233 till Pismo 400 Powerbooks, iBooks, PowerMac G4:or, iMac, laserskrivare, en massa nätverksprylar som switchar, airport stationer & kort, Shiva LanRover, säkert 25-30st nästan nya kopiatorer osv

Ska försöka göra en lista och posta här. Ni kan ju alltid maila mig och säga vad ni behöver...

Ni som är på plats på Abel & Baker auktionen kan väl kort sammanfatta här vad buden/priserna hamnade på.
Intressant att se med tanke på "vansinnesbuden" på ICONs auktion i Malmö för någon vecka sedan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 15:57
Citat:

quote: Ursäkta en dum fråga men vad är ett återtag?

Det är inte en dum fråga - snarare ett fackuttryck. Ett stort finansbolag anlitar mig som återtagsman, jag åker ut och kollar på grejerna som finansbolaget har hyrt/leasat/finansierat ut till företaget som gått i konkurs.

Jag värderar, hämtar tillbaka och (oftast) köper jag grejerna till ett bra pris.

Vad kallas en repo man på svenska? Du har väl sett filmen, Martin?

Repo man - det är ju jag! *känner sig cool*

Jag tror det är ett tuffare jobb i USA - kul att komma hem till någon galen gubbe med hagelbössa och förklara att jag måste ta hans bil så han måste gå 4 mil till affären...

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-07-02 11:47

G4 Cube finns!
1st med tillhörande 15" LCD och Pro Speakers.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 14:25

Oj vad dyrt allting var på auktionen. Alldeles för mycket folk för att det skulle bli några fyndpriser. Jag kikade in på lunchen och fick se en gammal G3/266 med 17"-skärm gå för 2.800 spänn. Plus moms...plus 15% slagavgift...

/Nils

Är det någon som har koll på hur mycket TiBook´arna gick för. Och hur gick det med Aibo´n förrseten?

Finns det något kvar imorgon?
Jag missade att det även var idag..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 15:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Finns det något kvar imorgon?
Jag missade att det även var idag..

Hälften av prylarna ropas ut i morgon. Följ länken högst upp i denna tråd så hittar du hela utropslistan.

Finns massor i morrn!

Kolla bara på denna pdf sidan 3 och framåt.

Punt 763 tänkte jag tokbjuda på...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils:
Jag kikade in på lunchen och fick se en gammal G3/266 med 17"-skärm gå för 2.800 spänn. Plus moms...plus 15% slagavgift...

Lite över 4000 spänn alltså. Ja, knappast något fynd... Var det sådana här "höga" priser överlag?

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 17:10

TiBooken gick för 16100 + 15% slagavgift...

Det var väl smart av dem att stänga av ACn så det blev ett kollektivt värmeslag bland köparna!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
TiBooken gick för 16100 + 15% slagavgift...

Någon skrev ovan att det tillkom moms också. Eller buden var inkl. moms? Eller den var medräknad i priset du angav?

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 17:27

Som jag fattade det (med reservation för lätt värmeslag) så var priserna inkl. moms - om det var exkl. moms så var det sällan skådade överpriser på det mesta.

Exempel: kaffebryggare Siemens"Porsche" gick för 1300 - de kostar 1500 nya!
Gamla trötta PC-Notebooks för 8000 etc

En sådan har jag! Vi köpte den på El-giganten för 1.100 kronor...

BETALNING SKALL SKE MED KONTOKORT, KONTANTER ELLER CHECK.
ANSVAR FÖR INROPAT GODS ÖVERGÅR TILL KÖPAREN VID KLUBBSLAG.
ALLT GODS SÄLJES I VID KLUBBSLAGET BEFINTLIGT SKICK. UTLÄMNING SKER UNDER 1 TIMME EFTER SISTA KLUBBSLAG SAMT NÄSTFÖLJANDE DAG KLOCKAN 9.00 – 12.00.

OBS! MOMS INGÅR. SLAGAVGIFT 15% TILLKOMMER PÅ ANGIVET BUD.

- moms ingår i priserna...

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 17:46
Citat:

-8<- moms ingår i priserna...

Skönt att höra! Petter gjorde mig ett kort tag lite orolig för svenskarnas ekonomiska/mentala hälsa

Citat:

quote:

En sådan har jag! Vi köpte den på El-giganten för 1.100 kronor...

Hehe, jag kontrar med 795 kr på LetsBuyIt när de hade sin stora utförsäljning någon månad innan konkursen

[ 02 Juli 2002, 22:39: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Bevaka tråden