Icon Medialab konkursauktion

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stor data och kontorsauktion med nästan 1000 utrop ˆ allt i mycket fint skick

Icon Medialabs konkursbo i Malmö auktioneras under 1 dag

Tid: Måndag 17 juni kl 13:00

Plats: Nordenskiöldsgatan 6 (nära stationen), Malmö

Visning: Sön 16 juni 14-17:00; auktionsdagen från klockan 10:00

Möbler; 57 kontorsstolar nyskick Herman Miller Aeron; 55 stolar ‰Sjuan‰ i ljust trä eller läder nyskick Fritz Hansen; 3 ellips bord Bruno Mathsson, Piet Hahn; 4 Bruno Mathsson fåtöljer skinn; bord ölandssten; 18 barstolar Vico Magestretti för Kartell; 65 skrivbord silverben specialgjord skiva; 55 bokhyllor björk IKEA; 50 hurtsar två modeller; 4 soffor; klädhängare; många mattor; många lampor; fotstöd; gardiner; 20-25 bärbara datorer; bla pIII500-733mhz/256mb/20gb Compaq, Dell, Toshiba, Mitac; 60 stationära datorer; 20 pIII733mhz/256mb/20gb; P4-1500mhz/512mb/20gb, många pIII och pII; 60 skärmar; 19‰ Nokia 920c, Hitachi, Hansol; 17‰; Server- och nätverksutrustning; 10-tal servers; 2 bandstationer Sony; flera skärmswitchar 16-port och 8-port; 5 24-port switchar; 20 övriga switchar; hubbar; 3 UPS APC; brandvägg, 5 Rittal serverrack; Skrivare; 2 HP 4500N; 2 4000N; 4 2100TN; 1100; 5M; 870cxi; Handdatorer/mobiltelefoner; 3 Compaq Ipaq; 3 Psion; mobiltelefoner Nokia Övrigt; hemmabiosystem; 2 projektorer bla Infocus; TV Sony; skärsax; inbindningsmaskin; fax Canon; kassaskåp; många snygga fläktar; pirra; 2 videos; 15 whiteboards; förstärkare Sony; CD-brännare; 2 filmdukar; 2 scanners, 2 digitalkameror; 3 externa zip drives, dokumentförstörare, litografi, badrumsvåg, växter, kontorsmtrl, PC högtalare, hörlurar etc.

Stor data- och kontorsauktion

Fräscha kontorsmöbler och kraftfulla bärbara PCs från företag som flyttar, Icon Medialab och Razorfish.

Tid: Måndag 24 juni kl 13:00

Plats: Gävleg. 22, uppgång , vån 5, Stockholm

Visning: Ons 19 juni 17-19:00; från 11:00 auktionsdagen

Bärbara datorer; 8 Dell Latitude Cpx 650mhz; Toshiba SP4600 pIII750mhz/128mb/20gb; Dell C800mhz; Hp Omnibook 4600; många dockningsstationer; Stationära datorer; Dell Dimension XPS 8722r pIII800mhz/128mb; många pIII och pII; Skärmar; 21‰ Radius; många 19‰ skärmar Dell, Compaq; Server- och nätverksutrustning; 4 kraftfulla switchar Intel 24-port 510T; server Captech pIII550mhz/512mb/2*80gb; server Compaq ML330; Kontorsmöbler; 7 skrivbordsstolar Herman Miller Aeron; 25 skrivbord björk Horreds; 10 hurtsar björk Horreds; kontorsstolar Savo; 20 hyllor Horreds Ann; flera fåtöljer; 4 soffbord specialdesign med silverben; 8 avställningsbord Box Design; stor Divan B&B Italia; klädhängare Kartell; bokhyllor, CD ställ Billy; Övrigt; OH apparat 3m; konferenstelefon Konftel; scanner HP Scanjet; aluminiumstege Haiko; 2 faxar Gestetner; inbindningsmaskin

För mer utropslista och bilder www.abtrax.se <http://www.abtrax.se/> .

Tel: 08-694 04 44, Fax: 08-694 04 49, E-mail: info@abtrax.se

Inte konstigt att det där gick omkull med tanke på den möbelbudget de måste ha haft!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-06-13 09:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pegges:
Inte konstigt att det där gick omkull med tanke på den möbelbudget de måste ha haft!

Håller med. Helt, helt, helt sjukt!
Kommer även ihåg bilden från en annan konkurs i vintras, där en bunt (16 ?) sprillans nya BMW stod utanför ett företag som knappt hade ett år på nacken. Märkligt.

[ 13 Juni 2002, 09:31: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

• Medlem
  • Härnösand
  • 2002-06-16 12:05

Konkurser har ju ofta flera orsaker.

Bland annat kan nämnas dålig koll på utgifterna.
D.v.s. Inköp av ej produktionsrelaterad utrustning och bilar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-17 16:26

Var och kollade lite på Icon Medialabs konkursbo i Malmö nyligen. De hade förmodligen inte beräknat att det skulle komma så mycket folk som det gjorde. Auktionen blev ca 1 timme försenad och flyttad 2 ggr. pga. brist på plats!!

På själva auktionen gick jag, plus några andra redan efter ca 1 timme. Auktionspriserna blev löjligt höga på det mesta. (ex. Badrumsvåg 800:-, Pentium 3 o 4 (se lista) ca 5000 kr resp. 6000:-/st). Märkligt att folk är villiga att betala så mycket som det blev på tex. datorer och möbler....

Intressant detalj: Fick höra att Icon Medialab hade köpt in kontorsstolar från NK som kostade 11 000:- /st!!! Och de hade många vill jag lova!!!! De gick för ca 6000:-/st på auktionen.
Det speglar lite lyxen....

Jag var också på plats på auktionen idag som fick hållas utomhus, till sist , för att alla skulle få plats.
Priserna/buden som Robert F nämner ovan var dessutom exkl. moms!
Det var helt galet hur priserna trissades upp.
En PowerMac G3/300 blå/vit, gick för 5800 kr!
Många prylar såldes för bara någon hundralapp under nypris!
40-50 st "sjuan" stolar som kostar ca 3000 kr nya, gick iväg för runt 2600 kr/st.
En del skrivbordslampor från IKEA såldes ÖVER nypris!
Det var nästan komiskt att bevittna denna auktion, Folk e inte kloka

[ 17 Juni 2002, 18:21: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-18 15:03

Hmmm. Undrar varför dessa företag inte tjänade några pengar?

• Oregistrerad
  • 2002-06-18 15:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hmmm. Undrar varför dessa företag inte tjänade några pengar?

fakturerade de hälften av vad konkurrenterna gjorde så kan det bara sluta på ett sätt...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-19 00:06

Men vadå, hela den branschen har ju bottnen gått ur. Tillverka dyra internetportaler som bolag ska tjäna pengar på, hur bra håller det idag? Att sedan Icon och andra knappt någonsin har visat vinst visar väl egentligen bara hur extremt överskattad hela den affärsidén och hybrisen runt den var. :rolleyes:

[ 19 Juni 2002, 00:07: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Konkursauktionen var med andra ord första gången Icon gick med vinst?

• Oregistrerad
  • 2002-06-19 16:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Men vadå, hela den branschen har ju bottnen gått ur. Tillverka dyra internetportaler som bolag ska tjäna pengar på, hur bra håller det idag? Att sedan Icon och andra knappt någonsin har visat vinst visar väl egentligen bara hur extremt överskattad hela den affärsidén och hybrisen runt den var. :rolleyes:

Det finns företag som idag går med vinst i sitt dagliga arbete. De stora förlusterna ifrån förr tär dock fortfarande på verksamheten.

Sen är dte inte portaler direkt det handlar om. Det gäller att få funktionalitet i organisationer samt bygga varumärken. MArknadsföring och infromations värdet är fortfarande stort på nätet. Det gäller bara att evta vem man bygger för och ramarna där omkring.

Själv har jag inte en enda Internetbank jag vill anlita för allt ifrån bristande säkerhet till funktionalitet.

En site jag mer och mer gillar är Ikea. Tycker den är rätt avvägd. Månades skräckexempel är Svenska spel...

Att ICON gick omkull är inte konstigt med tanke på de låga timarvodena som de fakturerade. Hur får man lönerna, lokalkostanderna mm att gå ihop om man ligger under 1000:- i timmen???

På visningen i Söndags kändes det som de fått lämna lokalerna omedelbart. Personliga bilder, prylar i skrivbord mm kvar...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-19 22:24

Men hallå, här pratar vi om ett bolag där hundratals miljoner rann ut varje kvartal, om alla deras konsulter hade dragit in jobb för strax under 1000kr/tim hade det nog sett annorlunda ut. Vad jag menar var att man byggde dessa organisationer på förväntad efterfrågan, inte efter verklig efterfrågan. Till slut har man ju hundratals med pers "på bänken" och då är det kört, det går inte att vända över en natt. Dessa bolag byggde på att efterfrågan skulle vara mycket större då alla nyttjare skulle börja tjäna pengar på internet, något som visat sig falskt. Det har inget med att göra att det fortfarande finns ett stort PR-värde på Internet. Men hur många gör verkliga vinster på sina webplatser? Inte många.

[ 19 Juni 2002, 22:25: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Icon gick omkull för att man hade för låg beläggningsgrad. När det begav sig fick dom över 1000 spänn i timmen för enkla webbtomtar som hellre chattade än hackade HTML. Tro mig, jag har sett dom in action. Jag har dessutom kompisar som är både mycket duktiga och serösa som jobbade på Icon. Eller rättare sagt, min kompisar kom med i företag som Icon köpte upp, så dom blev Iconare.

Intrernetbubblan byggdes upp av ägare som accepterade att gå med förlust, och istället välja en stor expansion på marknaden. Det som bidrog var att många aktieägare nog kände på sig att det hela var en bubbla, men så länge det fanns fler dumskallar som fyllde på längre ner i pyramiden kunde man tjäna pengar. Ungefär som ett pyramidspel. Men, till slut var dumskallepyramiden full.

Ett bra råd är att sälja sin av aktieportfölj ner kvällstidningarna har aktietips på löpet. När dom flesta skyr börsen är det nog ett bra läge att köpa lite. Typ nu.

[ 19 Juni 2002, 23:16: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

• Oregistrerad
  • 2002-06-20 09:25
Citat:

Men hallå, här pratar vi om ett bolag där hundratals miljoner rann ut varje kvartal, om alla deras konsulter hade dragit in jobb för strax under 1000kr/tim hade det nog sett annorlunda ut.

Man kan inte beräkna att man får full beläggning på sin konsulter. Därför måste man räkna på kanske 70% beläggning och ändå gå med vinst. Kan ju påtala att konkurrenterna tog mer betalt för där hade man en uppfattning om vad man behövde ta betalt.

• Oregistrerad
  • 2002-06-20 09:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Icon gick omkull för att man hade för låg beläggningsgrad. När det begav sig fick dom över 1000 spänn i timmen för enkla webbtomtar som hellre chattade än hackade HTML.

Det är de ryktena jag med fick. Jag har erfarenhet ifrån ett annat konsultblag där många kom tidigt på morgonen och gick hem väldigt sent. Visst fanns de de som chatta och höll på med lite av varje, fast de jobbade helt klart mer än 8 timmar per dag.

Än idag ser jag mindre webbyråer där man för det första tar för bra betalt och för det andra levererar system som inte funkar på annat än PC och IE 5.5 eller högre... Ett enkelt CM-verktyg och lite mallar för lite över en miljon känns fortfarande mycket 90-tals prissatt...

Blev kanske för mycket OT.

På Auktionen så undrar jag vad de tog för photodisc böckerna!

Alla är överns om att det är bättre att få 5000/tim än 250/h. Problemet uppstår när man har anbudsförförande med konkurrens och en kund som kan tänkas säga nej. När tiderna var glada så fick man inte nån Iconare (i Sthlm) för under 1000/h. När marknaden sedan helt föll ihop så gick priset ned i hela branschen. För att korrekt prissätta en konsult måste man veta vad alternativkostnaden är. Antingen jobbar konsulten för 150/h eller lyfter lön trots att han debiterar 0/h. Vad är bäst om du väljer mellan dom två? Att sälja ut konsulter till förlust gör man bara under kort tid, men det kan vara rätt att göra så under vissa förutsättningar.

Icon kostade på sig larvigt dyra företagsköp. Man hade en mycket dyr International-påbyggnad. Mycket av personalen i moderbolaget levde i en drömvärld där man aldrig var van att betona vikten av att gå med vinst, förrän det var för sent. Men, jag tycker ägarna har ett mycket stort ansvar för den uppkomna situatione. Dom struntade i vinst så länge aktiekursen steg som en raket, vilket den gjorde patetiskt länge. När sedan ägarna mer eller mindre över en natt bytte fot, från expansionsfoten, till vinst-nu-foten så är det inte så lätt att ändra på en etablerad företagskulturen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-20 10:06

Om dom hade haft 70% beläggning så hade det nog inte varit några problem. Jag tog fram lite siffror på Icon.
År 2000 omsättning 1,18 miljarder, resultat -2,59 miljarder!

År 2001 omsättning 1,18 miljarder, resultat -1,2 miljarder

Dessutom kan jag tillägga att dom under samma period hyrde lokaler på våning 13,15,16,17,18 i den 5:e hötorgsskrapan. Sammanlagt 2400 kvm till en nätt månadshyra på 900000.

Nån mer än jag som tycker Icon/Framfab stinker. Vem tror ni det är som har sumpat degen, inte ledningen för dessa eminenta institut utan svensson i form av aktieägare och pensionstagare.

Man kan inte komma och påstår att det här är normala affärsrisker. Finns nog bara ett sätt att uttrycka sig om dessa företag som faktiskt till stor del bidragit till att knäcka allmänhetens förtroende för att spara i aktier.

• Oregistrerad
  • 2002-06-20 13:57
Citat:

Om dom hade haft 70% beläggning så hade det nog inte varit några problem. Jag tog fram lite siffror på Icon.
År 2000 omsättning 1,18 miljarder, resultat -2,59 miljarder!

År 2001 omsättning 1,18 miljarder, resultat -1,2 miljarder

Dessutom kan jag tillägga att dom under samma period hyrde lokaler på våning 13,15,16,17,18 i den 5:e hötorgsskrapan. Sammanlagt 2400 kvm till en nätt månadshyra på 900000.

Nån mer än jag som tycker Icon/Framfab stinker. Vem tror ni det är som har sumpat degen, inte ledningen för dessa eminenta institut utan svensson i form av aktieägare och pensionstagare.

För det första så är ju lokalhyran ganska låg i förhållande till läge och yta. Vasakronan vi hyrde av var duktiga på att ta betalt.

Sen så har jag ingen uppfattning kring Icon. att dra i Framfab i samma mening är för mig som att jämföra en trabant med en ferrari .

Folks misstroend emot katiemarknaden kom ju då man insåg att proffsen hade fel. Ericsson, Telia mfl... Behöver jag tillägga mer?

Jag upplever att vissa bolag drog ner andra trotts de spelade i helt andra divisioner. Ett bolag som har hela kompetens kedjan ifrån ren marknadskunskap och företagsanalys till avancerad programeringskunskap kan man inte jämföra med ett bolag som byggde allt kring html programerare... Ser samma fel idag. Företagens närvaro på nätet skall ha samma analys som alla andra marknadsengagemang. Att tro att man bara slänger upp en hemsida utan eftertanke var vanligt i slutet av 1990-talet, dessvärre finns det kvar bolag med samma framsynthet...

Sen får man inte glömma bort vad Jonas och Johan har haft för betydelse för sveriges utveckling kring web/bredband. Tar man Jonas så har ju många av de visioner han hade blivit verklighet, så han har haft mer rätt än många andra...

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 13:36
Citat:

quote: Dessutom kan jag tillägga att dom under samma period hyrde lokaler på våning 13,15,16,17,18 i den 5:e hötorgsskrapan. Sammanlagt 2400 kvm till en nätt månadshyra på 900000.

För det första så är ju lokalhyran ganska låg i förhållande till läge och yta. Vasakronan vi hyrde av var duktiga på att ta betalt.

Jo, det var de säkert. MEN, jag skulle ju inte skaffa mig en månadshyra på 900000 om mitt företag inte gick med vinst. De hade ju inte varit mindre kompetenta om de arbetat 1-2 km längre bort. Det var ju branchen själv som såg till att det var koolt att anlita någon som var centralt belägen.

Att överhuvudtaget handla för mer än man har resurser för tycker jag är otroligt illojalt mot företaget. De pengarna kan användas betydligt bättre för att vända trenden.

En "vanlig" konsult ska inte kosta mer än 1000kr/h. En seniorkonsult kan man ge några hundra mer men det är också det. Det SKA inte behöva kosta mer. Det finns ju så många andra brancher utanför IT branchen där de klarar att hålla sig vid liv ändå. Och gå med vinst.

Jag handlar betydligt hellre av ett företag i Eskilstuna som är ekonomiskt bärbart än av ett vid Hötorget som fortfarande inte gör vinst. Helt enkelt för att jag vill veta att man kan fortsätta att köpa deras tjänster. Ett långsiktigt förhållande helt enkelt. Det är ju inte så kul när företaget som utvecklat en lösning åt en går i kk och man måste justera eller bygga ut systemet.

Så fram för solida företag som växer förnuftigt. Det tjänar branchen på.

D.

[ 30 Juli 2002, 13:38: Meddelandet ändrat av: dennisb ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dennisb:
Jag handlar betydligt hellre av ett företag i Eskilstuna som är ekonomiskt bärbart än av ett vid Hötorget som fortfarande inte gör vinst. Helt enkelt för att jag vill veta att man kan fortsätta att köpa deras tjänster. Ett långsiktigt förhållande helt enkelt. Det är ju inte så kul när företaget som utvecklat en lösning åt en går i kk och man måste justera eller bygga ut systemet.

Finns det vettig dokumentation så är det aldrig några problem. Då kvitar det hur många som går i KK.

Sen är ju det enklare att ta sig till Stockholm än Eskilstuna. Fast jag föredrar ju Malmö eller Köpenhamn....

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:25
Citat:

quote: Då kvitar det hur många som går i KK.

Nja... Inte för mig i alla fall. Jag vill inte arbeta med ett företag som bara gör just det man beställer just då utan de ska förstå vår affärsverksamhet och våra behov och på så sätt kunna komma med konstruktiva förslag. Annars hade man ju kunnat anställa "vilken programmerare som helst".

Och visst, jag föredrar också Malmö eller Köpenhamn före Stockholm

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 15:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dennisb:
Nja... Inte för mig i alla fall. Jag vill inte arbeta med ett företag som bara gör just det man beställer just då utan de ska förstå vår affärsverksamhet och våra behov och på så sätt kunna komma med konstruktiva förslag. Annars hade man ju kunnat anställa "vilken programmerare som helst".

Och visst, jag föredrar också Malmö eller Köpenhamn före Stockholm

Problemet är ju att ALLA kan gå i KK när man minst anar det. Med tanke på alla bokföringstrick som allt fler bolag sysslar med så är det ju problematiskt att veta vem man kan jobba långsiktigt med.

Det finns ju bolag som börjat i en bransch och sen plötsligt blivit fastighetebolag... Så vad som krävs är dokumentation och kunskap på beställar sidan. Då riskerar man inte helelr att hamna i ett outhärdligt förhållande med levrantören!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Konkursauktionen var med andra ord första gången Icon gick med vinst?

*garva*

• Oregistrerad
  • 2002-08-07 12:54

Det bör kanske påpekas att Icon Medialab fortfarande finns kvar, och att det bara var Sverigeverksamheten som ansågs vara oförsvarbar rent ekonomiskt. http://www.iconmedialab.com

Det är lätt att säga att Framfab och Icon stinker idag, men så mycket svårare för 2 år sedan då alla egentligen hade behövt höra det. På alla de svarta får som finns i branschen (Icon, Framfab, Cell, Adcore, osv.) finns och fanns det massor av kompetenta människor som gör ett bra jobb, när det finns jobb att göra. Man gör det väldigt lätt för sig om man säger att på "Icon satt alla och spelade Unreal, men på <godtycklig konsult> där jobbade alla verkligen!".

Expressen och Peter Kadhammar skrev gärna ner Icon, men den 100%-uppslutning som företagen i branschen fick från aktieanalytiker är det ingen som talar speciellt högt om. Informationen som de byggde sina analyser på var måhända optimistiska, men det var ju aldrig någon som ljög.

Märklig soppa var det iallafall, och det var kul att vara med om den och skönt att det är över.

1
Bevaka tråden