Nya priser ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet ifall 733 / 867 / 800 MHz prissänks nu når nya (snabbare) modeller - hur mycket eller dröjer det för svenska Apple med besked - nu kommer man inte in på deras AppleStore.

Olle

Man kanske inte ska svara på sina egna inlägg men jag noterar att priset faktiskt gått upp (!), iof med ynka 20 kronor innan moms men jag trodde faktiska att 867MHz´aren skulle gå ned ca: 1.000 (100 dollar). Så här hade jag valt och vilket som ökat i pris är lite svårt att utröna:

867MHz PowerPC G4
128 MB SDRAM
60 GB Ultra ATA
Ingen Zipdrive
DVD-R/CD-RW
Geoforce2 MX - 32 MB SDRAM
Inget extra bildskärmskort
Inget SCSI-kort
Inget modem
Inget AirPort
Apple Pro Keyboard
Mac OS - English
Inget Apple Pro Speakers
Ingen extra bildskärm

Detta val ökade innan moms med tjugo kronor, iof en skitsak men lite besviken då det sades att deras high end maskin (maskiner ?) skulle bli 100 dollar billigare i USA - skulle gärna vilja ha en förklaring varför det blir så här. Har vi tur så är det bara något som är fel på Svenska AppleStores webbsida.

Olle

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
[snip] ... men jag trodde faktiska att 867MHz´aren skulle gå ned ca: 1.000 (100 dollar).
[snip] ... då det sades att deras high end maskin (maskiner ?) skulle bli 100 dollar billigare i USA - skulle gärna vilja ha en förklaring varför det blir så här.

OK, så om "du tror" och "det sades" så är det någon slags grund för prissänkning, och du vill ha en förklaring till varför det inte blir så?

Jaja, tycker du inte att du överdriver din egen förmåga att bedöma (och eventuellt påverka) Apples prissättningsstrategi?

Sedan är det ju faktiskt så att Apple sänkt priset på en high-end-maskin, i iBookserien. När det gäller PowerBooken är det i princip samma pris för mer (prestanda, minne).

//Mikael

Ringde AppleStore om dessa futtiga 20 kronor och beskedet var att dom i natt laggt om något som hängde ihop med Euron (valutan)... så var då detta avslutat men undrar stilla om några i Sverige tar in dom och från länder som inte är med i EU... fast då kan man väl glömma svenskt tangentbord... i vilket fall som hellst så hade dom inga besked om att dom skulle prissänkas..

Olle

Olle

Mikael Svensson skrev: Jaja, tycker du inte att du överdriver din egen förmåga att bedöma (och eventuellt påverka) Apples prissättningsstrategi?

Min förmåga har det aldrig varit fel på, vet inte varifrån du tror att jag skulle kunna eller vara ute efter att "påverka", själv ser jag i mångt och mycket mina inlägg som en konsumentupplysning och det kan aldrig vara fel att bevaka Apples små steg... hoppas även solen lyser på dig bäste broder

Olle

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Min förmåga har det aldrig varit fel på, vet inte varifrån du tror att jag skulle kunna eller vara ute efter att "påverka", själv ser jag i mångt och mycket mina inlägg som en konsumentupplysning och det kan aldrig vara fel att bevaka Apples små steg...

Konsumentupplysning och bevaka ...

Det blev ingen prissänkning och du undrar varför. Som grund för din frågeställning har du att "du tror" och att "det sades". Din förmåga att förutsäga en prissänkning på Appleprodukter var därmed dålig.

Det är inte konsumentupplysning eller bevakning, det är ryktesspridning – och sådan blir oftast felaktig.

//Mikael

Någon som vet ifall 733 / 867 / 800 MHz prissänks nu når nya (snabbare) modeller - hur mycket eller dröjer det för svenska Apple med besked - nu kommer man inte in på deras AppleStore.

Inte för att jag riktigt fattar vad meningen betyder, för den är skumt skriven, men varifrån har du fått att det skulle komma snabbare modeller?? Eller att det skulle vara nån prissänkning på gång?

Vi uppdaterar priserna på http://www.macbarometern.com/ ikväll!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi uppdaterar priserna på http://www.macbarometern.com/ ikväll!

OK,

då skall jag hålla tummarna för att det blir sänkningar också på de stationära så som Olle förutspått (även om jag inte sett någon sådan rörelse hos någon leverantör jag pratat med idag).

//Mikael

Adrian B frågade: Inte för att jag riktigt fattar vad meningen betyder, för den är skumt skriven, men varifrån har du fått att det skulle komma snabbare modeller?? Eller att det skulle vara nån prissänkning på gång?

Redan den 11 oktober så läckte detta ut, först att skriva om det var The Register - många siter följde sedan upp detta. Jag hittar just nu inte var jag läst om påstådda prissänkningar då det gälle Quicksilver macarna. Däremot så är Powerbookarna en 1 vecka gammal historia... IOF så är ryktessiter typ MacosRumors tveksamma källor men flera andra siter fick detta bekräftat tämligen snabbt, även om det inte var Apple som stod för den informationen. Cubezone kunnde redan den 8 oktober berätta om en annons i en fransk tidning där dessa fanns med - troligen skulle dom släppts på MacExpo i Paris... men som ju ställdes in.

OM jag hittar vilken site som påstod att det skulle bli 100 dollars sänkning så återkommer jag... möjligen var det när Cnet skrev "
"Notebooks have been doing OK the last few months compared to desktops" in terms of sales, said NPD Intelect analyst Stephen Baker. "There have been a lot of things going on with components; everything is coming down in price. And if you don´t get out some new configurations, you´re going to be in a bad spot. This is a good move for Apple."
.. så kanske var det en överdiven förhoppning från min sida att övertolka detta - ledsen om jag sårat någon, men jag tror likt förbaskat att det borde följas av en sänkning tämligen snart.

Mvh,
Olle Jonsson
+++

[ 17-10-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Alltså, det var just ryktena om prissänkta powermacar som jag reagerade på, jag har nämligen inte sett ett enda sådan rykte någonstans.

Ryktet om de bärbara var ju precis överallt, som du skriver. MacNN presenterade exakt rätt saker i torsdags, där skrev de också om prissänkningen på combodrive-varianten av iBook, som var just på 100 dollar. Du kanske har blandat ihop detta?

Annars får du gärna visa på var det finns rykten om snabbare powermacar, jag måste ha missat det helt. Jag tackar ju inte nej till såna också...

1
Bevaka tråden