Bra hårdisk ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En jobbarkompis till mig köpte en ny firewiredisk som jag gärna vill veta mer om - den var extremt tyst. För mig så är det ett märke jag aldrig hört talas om så jag behöver lite råd från någon som vet mer om den. 60GB - Pris 5.800 inkl. moms. Är det en självklarhet att den funkar med MacOS X - har Apple sidor om detta? Uppgifter om den finns hos www.luthman.se - där skrev man:

Tech solutions hårddiskar saknar fläkt och är därför tyst, av sk "silent" modell. Firewiredisken klarar
att simul-tant spela in 64 kanaler 24bit ljud 48Khz. Tester är gjorda i Protools 5.0.1 TDM/Apple G4/400
Mac OS 9.0.4, på en nyformaterad HD. M.a.o extremt bra prestanda, fullt jämförbart med en SCSI
wide HD.

[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag känner inte till det där märket. Men, alla externa FireWire-diskar jag har tittat på har det suttit en IDE-disk inne i lådan. För att diskarna är så fantastiskt billiga, och att prestanda duger för dom flesta. Ditt räkneexempel borde bli lite dryg 8 MB/Sec vilket moderna IDE-diskar klarar av. En vanlig SCSI-disk i wide-utförande klarar av ungefär 3 gånger ovanstående. Men, är säkert mer än 3 gånger så dyr.

Det enda jag tror mig ha uppfattat är att Luthman har en speciell nish då det gäller prylar som ska funka bra för ljud. OM man jämför Lacies diskar med den från Tech Solutions så låter Lacies som ett turbopropp plan och den jag nämnde som en mygga som surrar svagt... säkert lika tyst som en nystartad Powerbook.

Benchmark på deras diskar finns här... men jag fattar inget av detta - någon annan som gör detta och kan säga att siffrorna är max bra:
http://www.instrument-online.nu/arkiv/0111/techsolution.html

Rekommendationen är att köra 64 spår fördelat över två separata hårddiskar.

Så här säger Digidesign på sin kompatibilitetssida: "Digidesign has performed
preliminary tests using Firewire drives with ProTools. Although Firewire drives are not
yet officially supported by Digidesign, Digi has enough confidence in the performance
ability of the latest Firewire bridge technology, the Oxford 911 chipset".

Detta chipset är exakt det som sitter i Tech Solution 40GB respektive 60GB.
Dessutom har Tech Solution en bridge som gör att kombinationen klarar att spela
in/upp 64 kanaler 24bit/48kHz ljud på en HD.

[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Oregistrerad
  • 2002-02-15 15:29
Citat:

Tech solutions hårddiskar saknar fläkt och är därför tyst, av sk "silent" modell. Firewiredisken klarar
att simul-tant spela in 64 kanaler 24bit ljud 48Khz. Tester är gjorda i Protools 5.0.1 TDM/Apple G4/400
Mac OS 9.0.4, på en nyformaterad HD. M.a.o extremt bra prestanda, fullt jämförbart med en SCSI
wide HD.

Det där testet är ju gjort med Protools hårdvara (TDM). Kommer med all sannolikhet inte
funka i native läge. Vet iofs inte om du skall ha det till audio.
Men det kan vara värt att tänka på innan man köper disken.

Jens

Nej, jag är bara ute efter att den ska kunna spela FinalCut Pro´s DV-clip men att disken ska vara så tyst att jag står ut med att ha den bredvid mig och Powerbooken - då är t.ex LaCie helt uteslutet. Väntar nyfiket på att Palle på www.powerpc.se ska prissätta sitt "Slimmade hårddiskkabinett för 3,5"- enheter"... om han läser detta så kanske han kan berätta om den är utan fläkt. Erbjudandet har nu funnits i några veckor utan att ha blivit prissatt,

- Olle

1
Bevaka tråden