Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips: Bootbar intern CD-RW?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var framme med denna fråga förut här på 99mac.com

Jag har en G3 blåvit rev A (G3/350 128/12/CD/Zip i originalutförande) och jag har ett SCSI-kort (Adaptec 2930U) samt en extern CD-brännare från LaCie som är 8x/20x (ej RW).

Är nu sugen på att byta ut min interna 24x CD-ROM mot en intern CD-RW.

Har kollat på ett antal modeller:

Sony 12x/8x/32x (ca 1200 kr ink moms)
Plextor 16x/10x/40x (ca 1600 kr ink moms)

Enligt xlr8yourmac.com´s läsare verkar dessa vara bootbara och funka bra. Båda verkar funka med iTunes och Disc Burner också.. (Givetvis funkar Toast).

Men hur säker kan man vara på att en CD-brännare är bootbar? Jag menar.. som privatperson har jag kanske inte råd att köpa en CD-brännare och så är den inte bootbar och måste köpa en ny...

Tacksam för tips och information.

Ett antal brännare med bra pris som jag hittat:
• LITE-ON LTR-16102B CD-RW 16x10x40x "Burn Proof" Retail intern IDE 1145 kr ink moms
• LITE-ON LTR-24102B CD-RW 24x10x40x "Burn Proof" Retail intern IDE 1549 kr ink moms

650 MB tar olika tid att bränna i olika hastigheter:
• 8x - 9.25 min
• 12x - 6.17 min
• 16x - 4.625 min
• 24x - 3.08 min

Frågan är ju vad man anser är tillräckligt snabbt. 12x borde ju duga för många.

Så det känns som att det kan vara värt att köpa Sonys 12x-brännare... Är den "bästa köp"?

Flyttar diskussionen till Prisjakt & Shopping.

Den 12x Sony-brännare som sitter i Quicksilver fungerar bra och är tillräckligt snabb för mig åtminstone. Bränner en cd på drygt 6 minuter (blir det väl?), vilket är klart godkänt. Numera kan man ju dessutom göra annat samtidigt som man bränner.

Jag har monterat 20-30 stycken Sony CD-R 12x8x32x som fungerar perfekt. Jag måste rekommendera den.

Fungerar fint att boota med också.

  • Medlem
  • 2001-10-09 23:42

Kan inte säga vilka eller vad som gör en cd bootbar, men jag kan säga en brännare som inte är bootbar, nämligen den som sitter i min burk Creative labs RW8435E. Förmodligen gäller det alla Creative´s brännare, så håll dig borta från dom om du vill vara säker på att kunna boota.

Burn baby burn, disco inferno, burn ba.....

Sony brännaren är vad Apple använder i sina PowerMac G4 QS. Den har inte BurnProof men har dock 4MB cache och bränner sällan fel enligt mina erfarenheter.

Apple använde i förra generationens G4or oxå Sony CD brännare fast då 8x modellen (som ej finns längre).

Om du vill ha snabbare brännare än 12x måste jag rekomendera Sanyo...

Sony-brännaren - är det CRX160E-RP? Den som säljs på El-giganten m.fl.?

Är det skillnad på 160E och 160E-RP? eller vad det nu är för bokstäver?`

Är inte Plextors brännare bra?

Nån som har synpunkt på ifall det är bra att satsa på en 12x eller 16x?

12x borde väl ändå vara "tillräckligt" bra?

  • Oregistrerad
  • 2001-10-12 08:04

Funkar det att sätta in en CRX160E-RP
i en G3/233 desktop?

fklintberg@hotmail.com

Är det skillnad på 160E och 160E-RP?

RP = Retail Package

Funkar det att sätta in en CRX160E-RP
i en G3/233 desktop?

Ja, det gör det. Skulle släden skrapa i chassit så testa detta tips:

"Replacing the original CD-ROM with the new Sony CD-RW went smoothly. Since the front of the new CD drawer is a bit taller than the original, I shoved a piece of cardbord between the upper righthand corner of the drive and the computer chassis to lower the drive 1-2 mm so that the drawer will not rub on the bezel."

Citat:

Skapades ursprungligen av: Klintan:
Funkar det att sätta in en CRX160E-RP
i en G3/233 desktop?

fklintberg@hotmail.com

Din G3 beige har väl både SCSI och IDE internt? Säker att du kan koppla Sonys 12x internt?

Sonys 12x CRX160E-RP är inte SCSI utan det är IDE... på en beige G3:a bör du kolla upp om du kan ansluta CD-brännaren... Det borde gå - den händige fixar nog det!

PS. Bra tips från Petter här ovan om släden skulle krocka med plasten!

Jag tror nog att det blir en Sony CRX160E-RP (retail package) trots att den "bara" är 12x.

Det verkar vara så många som rekommenderar den och den verkar vara bootbar och klarar iTunes, Disc Burner och Toast.

Finns ju 16x och 24x men dom är lite dyrare och jag har inte fått några rekommendationer av CD-brännare i dom hastigheterna som är klarar det som Sonys 12x gör...

Visst.. 16x vore kul - men Sonys 12x verkar ha bäst "garanti" att funka

Tack till alla som hjälpt till på denna tråd! Får se när jag köper den.. Kostar ca 1200 ink moms...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-13 03:20
Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Jag har en G3 blåvit rev A (G3/350 128/12/CD/Zip i originalutförande) och jag har ett SCSI-kort (Adaptec 2930U) samt en extern CD-brännare från LaCie som är 8x/20x (ej RW).

Är nu sugen på att byta ut min interna 24x CD-ROM mot en intern CD-RW.

Ska du ha det bästa är det Plextor som gäller. 16x-brännaren fungerar klockrent, är bootbar och är tack vare burnproof mer eller mindre omöjlig att bränna coasters med. Det finns en 24x-version nu också, men det är tveksamt om Toast eller Disc burner stödjer den än.

Jag har installerat en 24/10/40x Plextor CD-RW i en G4 466 och den fungerar perfekt, tränger Toast 5.0.2 för 24x! fungerar inte med iMovie...

b00tbar oxo!

Citat:

Skapades ursprungligen av: ehnmark:
Ska du ha det bästa är det Plextor som gäller. 16x-brännaren fungerar klockrent, är bootbar och är tack vare burnproof mer eller mindre omöjlig att bränna coasters med. Det finns en 24x-version nu också, men det är tveksamt om Toast eller Disc burner stödjer den än.

Plextors 16x låter helt klart intressant. Vad exakt heter ditt exemplar? Dvs så att jag kan leta efter den i nån PC-butik? (På Apples kompatibilitetslista står det att 1610A ska funka - men i affärer hittar jag bara 1610TA..., eller hur det nu var...)

Vilken dator har du testat Plextors i? Inga extra drivare? Hur jumpras den (Master/slave?)? Funkar att bränna även med iTunes och Disc Burner?

(Kampen är hård mellan Sony 12x och Plextor 16.... och kanske även Plextor 24x...)

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-14 06:04

Vad exakt heter ditt exemplar? Dvs så att jag kan leta efter den i nån PC-butik? (På Apples kompatibilitetslista står det att 1610A ska funka - men i affärer hittar jag bara 1610TA..., eller hur det nu var...)

PX-W1610A.

Vilken dator har du testat Plextors i?

G3/400 rev A och hemmabyggd PC.

Inga extra drivare?

Nä, både Toast CD Reader och Apple CD/DVD Driver funkar.

Hur jumpras den (Master/slave?)?

Slave.

Funkar att bränna även med iTunes och Disc Burner?

Jag har ärligt talat inte testat att bränna med iTunes eller Disc Burner, bara Toast, men iTunes känner igen brännaren i alla fall.

(Kampen är hård mellan Sony 12x och Plextor 16.... och kanske även Plextor 24x...)

Plextor är bättre, kostar lite extra men i gengäld slipper du coasters.

[ 14-10-2001: Meddelandet ändrat av: ehnmark ]

Plextors brännare verkar intressanta ... fast jag kan bara hitta 24X-varianten. Den heter PX-W2410TA.
Är det någon som testat en sån? Enligt xlr8yourmac.com funkar den bra att bränna med, men flera personer har tydligen haft problem med att boota 9.x.x och X.

1
Bevaka tråden