Konkursauktion

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Någon som vet vilket eller vilka IT-bolag som nyligen gått i konkurs ? Frågar för att jag på måndag kväll kommer att få en lista över datorer som går på auktion nu den 10 oktober... lär ska finnas en del macar där och jag har blivit ombedd att rekomendera ungefärliga förslag till vad dom senare bör kunna säljas för - ska ha lämnat svar till en kille senast natten till 11 oktober, han kommer i första hand att ropa in en del PC, men han påstår att där ska finnas en hel del iBookar. (Det ska finnas en antydan om att macarna är fler och mycket bättre än de andra datorerna som ropas ut på auktionen - ok det vet vi iof redan). Han tror att de burkar som är PC endast har 500 MHz medans macarna är nyare. Så om man betänker att den som säljer måste lägga på moms och ge 3 månaders garanti så är frågan vad realistiska inropspris bör vara då han även ska tjäna en slant. iBooken kom väl till Sverige november 1999 för att sedan ha hunnit med ytterligare 2 uppdateringar. Är själv intreserad om det finns en 466 MHz iBook för max 7.000 - gissar på att en 466 MHz begagnad iBook borde kosta max 11.000

Processor: G3, 300 or 366 MHz (usb) Introduced: 21 juli 1999
Processor: G3, 366 or 466 MHz (firewire + usb) Introduced: 13 september 2000
Processor: G3, 500 MHz (firewire + dual usb) Introduced: 7 maj 2001

Vilka realistiska försäljningspriser rekomenderar ni som minimum/maximum tak för dessa 5 olika modeller efter inropet på auktionen ?

Mvh,
Olle Jonsson

Konkurser är det hela tiden - dagligen inkommer det tiotals...

Jag skulle tro att iBook priserna är relativt höga faktiskt, dom är populära bland t ex studenter etc.

Sätt den nya iBook G3/500 CD som utgångsmodell. Den kostar ca 16.000,- inkl moms. Dra ifrån 20% för att den är begagnad så har du ca 12.800,- som rek försäljningspris.

Jag köper gärna in iBooks om du vill sälja (jag kan ta allihopa), maila mig på:
martin@speedmania.se

Martin, först på måndag kväll är jag lovad att få ta del av vilka datorer som ska vara med på auktionen - jag kommer inte närvara där själv... vet inte ens var auktionen är... men det borde vara i göteborgstrakten. Jag har lovat honom att kunna berätta vilka prisnivåerna iBookarna kan tänkas ha - han brukar aldrig ge sig in i att ropa på macarna, han är mycket mer kunnig på PC. För egen del så är jag ute efter en iBook med firewire, antingen 366 eller 466 MHz och tänker ge honom en övre gräns.. sedan är det upp till honom OM han ropar på dom. Problemet är att jag inte vet vilket som är övre gräns på just dessa modeller.

/// Olle \ olle@mac.com

1
Bevaka tråden