Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny regel för "säljes"?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan det kanske vara idé att sätta upp som regel för säljeskategorin att folk inte får kritisera prylarna som annonseras ut? Det riskerar ju nämligen att skrämma bort potentiellt nöjda köpare.

Jag vet att många av ni som läser det här förslaget känner att ?vadå, ska man inte få berätta om något är dåligt?!? eller ?men köparen då, ska man bara låta han/hon bli lurad?!?. Men det är ju inte det jag menar. Har någon satt ut ett alltför högt pris kan man förstås påpeka detta, liksom direkta felaktigheter eller kraftiga överdrifter angående praktisk prestanda och liknande. Det är inte mer än rätt. Men, om det blir standard att alla som ogillar en pryl går in och kräks över den när någon annonserar så blir den delen av 99musik närmast obrukbar och det tycker jag vore trist.

Vad säger ni?

(inget ont om dem som gjort det jag kritiserar här, det ligger nära till hands och inga regler finns ju mot att yttra sin åsikt så ni har inte gjort någonting fel eller ens klandervärt... summan av vad ni gör tillsammans är dock inte så bra i mitt tycke)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-07 10:52

Jag håller med dig och likaså i den finstilta texten. Inget ont om vad som skrivits, men jag skulle också gärna se nån form av etikett-regel för säljesannonserna så att helhetsintrycket för säljesavdelningen blir positivare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-07 10:57

Jo. På 99mac får man inte kommentera säljesannonserna alls men det är lite väl strikt tycker jag. Men det är också svårare eftersom det forumet är 10 ggr så stort som detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 11:52

bra idé.

kanske en sticky om dessa tankar och sen är det upp till säljaren att anmäla "stötande inlägg".

Om det är mitt inlägg som nämns. Så ber jag om ursäkt. Men jag la in mitt inlägg utan att först inse att det var en säljes tråd (lite för snabb ibland). Jag raderade det och flyttade det dit där det hörde hemma (fortfarande kritisk till priset dock).

Hur som helst så kritiseras ofta annonserna som ligger på Blocket, mm på 99musik.
Speciellt prissättningen brukar få en hel del kommentarer.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 14:51

...jag håller i princip med _alla_ ovanstående inlägg...

Ingen som motsätter sig såhär långt, bra.

Någon av oss kan väl författa en förklarande text att klistra, som sagt. Om moderatorerna sedan ser en uppenbar ?överträdelse? så kan de väl rimligtvis ta bort inlägget, skicka en kopia till förövaren och vänligt förklara läget (eller kanske bara hänvisa till den klistrade texten).

Jag hoppas dock att diskussionsrätten inte dras in helt för det känns som att en hel del av inläggen ändå gagnar mer än en av de intresserade (frågor, vissa påpekanden och sådär).

Underhill:

Jag har tänkt på det här länge nu och ditt inlägg var bara en trigger. Så, ingen skugga över dig.

Vad det gäller ifrågasättanden så kan de ju vara helt rätt och rimliga. Men allmänt smaktyckande i själva annonstråden är det som jag (vi) vill åt.

Fast....
Om någon lägger in en annons på säljes och någon annan sedan lägger in en fråga typ "-Vad tycker ni om den prylen, vad bör jag ge, etc" på en annan tråd. Så kan det ju hända att säljaren får kritik indirekt så att säga. Alltså negativ kritik utan att annonsen omnämns trots att kopplingen borde vara uppenbar.

En annan fråga är varför det överhuvudtaget skall vara möjligt att svara på inlägg under "säljes" och "köpes". All kontakt med säljaren/köparen borde väl kunna ske privat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 16:25

Att man kommenterar prylar går väl inte att komma ifrån, men det som vi kanske ska sluta med är att skriva ned saker även om vi inte kommer att ha något med affären att göra?

Innan jag köper något så frågar jag en hel del, testar och det är ju bland annat därför 99:an finns - för att vi alla ska kunna öka vårt kunnande om det vi pysslar med, och det som ligger allra närmast hjärtat .. nämligen musik, och konsten att skapa sådan.

Går det att styra upp det så att man inte kan svara på säljes/köpes-annonser?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 16:45

låt säljaren avgöra. om säljaren tycker att det är en jobbig kommentar får hon eller han rapportera det. diskutera måste man kunna göra - men det finns gränser.

Vid den senaste "större" uppgraderingen utav 99musik så var detta en sak som jag och Martin Björnström diskuterade. Vid det tillfället så var 99mac's säljes-forum redan stängt för inlägg, just på grund av för mycket negativa kommentarer vilket gjorde att folk drog sig från att lägga in annonser.
Just då, vid förra uppdateringen, så kände jag att 99musik var ett så pass "litet" forum så att det problemet inte var speciellt stort. Kanske har vi kommit till vändpunkten då vi måste diskutera den frågan igen.

Jag har läst igenom alla inläggen i den här tråden och håller i princip med om allt som sagts. Dels så tycker jag inte om att behöva låsa saker, å andra sidan vill jag inte att folk ska välja att inte lägga in en annons. Jag ska snacka med resten av moderatorerna och se vad de anser i frågan.

OK, nu har de kloka moderatorerna slagit sina huvuden ihop och kommit på följande ställningstagande.

- I nuläget så kommer vi att låta "Säljes"-forumet vara som det alltid har varit, dvs öppet att kommentera i.
- Vi kommer inom kort att "klibba fast" en enkel guide för hur diskussioner i "Säljes"-forumet får gå till
- Vi håller ett extra öga på "Säljes"-forumet och tvekar inte att omedelbart ta bort tveksamt formulerade svarsinlägg samt maila författaren om varför det plockades bort.
- Skulle sittuationen förvärras så tar vi upp det igen och ser vilka steg som behöver tas.

Är det OK så länge?

  • Medlem
  • 2004-09-23 10:14

JAg har själv gjort inhopp i en säljesannons. Inget jag är stolt över alls. Det va som någon annan skrev att han hadde varit lite för snabb och inte hunnit tänka efter vad det va för tråd han skrev i. Det är nog Det va samma sak för mej. Det resulterade i att jag fick men en avhyvling av amino :).. tjaa, ivf en mild sådan. Men visst, jag får hålla med. Någon typ av etiketregel borde finnas.

Igentligen så borde det inet gå att svara på anonnser utan man måste skicka ett PM till vederbörande. Det är ju en annons och inet en ny diskussionstråd

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-09-23 11:02
Ursprungligen av 18db:

Igentligen så borde det inet gå att svara på anonnser utan man måste skicka ett PM till vederbörande. Det är ju en annons och inet en ny diskussionstråd

Fast om det är något man vill fråga om varan är det ju lite dumt attt köra det via PM...det kan ju vara fler som har samma fråga och vill veta svaret...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 11:46

Nja, tycker som andra att det ska vara låst, bara att skicka pm till personen.

Lasselu: Om det visar sig att du missat något relevant i "din" annons, så är det ju bara att editera till det i efterhand efter det första messet man får som svar, de frågor som ställs där är ju bara att besvara i annonsen sen

Ofta som annons-trådar växer bort från ämnet, nyligen exempel, satte ut min nova på annons här, det gick över till en diskusion om av exakt separata utgångar betydde, om man ska gå på 6 fysiska ut, eller om det faktiskt är ok med 3 st stereopluggar.

man blir lite trött när man ser sånt i ens annons...

Ursprungligen av Patbos:

Ofta som annons-trådar växer bort från ämnet, nyligen exempel, satte ut min nova på annons här, det gick över till en diskusion om av exakt separata utgångar betydde, om man ska gå på 6 fysiska ut, eller om det faktiskt är ok med 3 st stereopluggar.

Så du överdriver. Nå, jag förstår faktiskt inte vad som var jobbigt.

Du visste att det faktiskt var 6 separata utgångar, och du svarade att det var det. Du borde vara glad över att dels givit nyttig info till Sisältää, dels vara glad över att ha rätt när andra tänker fel.

Vi kan mycket väl diskutera här huruvida den delen av forumet ska vara låst eller inte, men just nu är den inte det. Vi har därtill haft några tjuriga trådar, och ser man efter är det få trådar där ingen har sagt något. Så.. det minsta man kan säga är "du, det var ett taktiskt misstag".

"man blir lite trött när man ser sånt i ens annons..."

Äh! Det är ju just därför det inte bör vara låst. Om någon överdriver en pryls spec. bör andra kunna kliva in och rätta. I just ditt fall hade du mer eller mindre rätt, men så är ju det utrett och ingen behöver känna sig lurad när han/hon får hem prylen och den inte har 6 fysiska ut.. utmärkt, tycker jag.

  • Medlem
  • 2004-09-23 15:37

Det är som sagt upp till den som annonserar ut en pryl att ge rätt info/spec. Att ge en bra presentation av det man säljer tycker jag är självklart... Om det inet rör sig om "kända" prylar som tex. rolands X0X. Kanska kan länkar till specar och omdömmen/reviews vara användbart :rolleyes: Likaså så bör den som köper ha såpass bra koll på det man ska köpa så att man inet blir lurad.

Dessutom så borde den som annonsera editera sin anonns om han får fler än två frågor om samma sak.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 11:40

berusad: Själv upplever jag det onödigt att folk hoppar in i ens annonstråd och börjar diskutera utgångarna på det sättet.

Hade frågan varit: Har den inte 5 utgångar?
enkelt svar på den hade kunnats ges.

Men där blev det snarare en diskusion om vad som var gramatiskt rätt att säga.

Hur som helst, det är min personliga åsikt. sa inte att alla andra ska tycka så

Så varför inte:

Man kan få välja, när man lägger in sin annonstråd, om det ska gå att skriva i den, eller inte?
och angående att man ska ha med relevant info, varför inte göra ett formulär där man fyller i lite mer än i en vanlig tråd... kanske bökigt, vad vet jag, men kan vara en lösning.

men åter igen, låt folk välja när man annonserar om det ska gå att diskutera eller inte.

Ursprungligen av Patbos:

men åter igen, låt folk välja när man annonserar om det ska gå att diskutera eller inte.

Det låter förvisso som en utmärkt kompromiss.

1
Bevaka tråden