Billig mac i Europa?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer antagligen att bila ned till Europa runt påsken. Eftersom kronan stärks just nu kanske vi snart kan får se en euro som kostar mindre än 9 kr. Det borde då (ur prissynpunkt) vara fördelaktigt att köpa sin nya dator i Europa i stället.

Vilket land är billigast? (=Vilket EU land har lägst moms??)

Någon lågpris macbutik som kan rekommenderas?

Andorra borde vara T-H-E place för ett dylikt inköp.

MVH Mattias

Lite mer info:

Citat:

Man får handla i ett annat medlemsland

Konsumenterna gynnas av att gränserna öppnas.

Man kan göra sina inköp i en medlemsstat och sedan ta varorna till en annan medlemsstat utan att behöva betala extra avgifter. Detta gäller under förutsättning att varorna har köpts inklusive moms och övriga avgifter för personligt bruk och inte för att säljas vidare.

Hädanefter kan man i en annan medlemsstat köpa alla slags produkter och hushållsapparater, stereo, TV, video, datorer, m.m., och föra hem
dem utan att behöva deklarera dem vid gränsen där inte längre några tullkontroller sker.

När man köper varor i en annan medlemsstat betalar man momsen där som vilken medborgare som helst i det landet och man behöver inte längre betala en andra gång i sitt hemland.

Det finns emellertid ett undantag. Det gäller köp av privatbilar som har gått mindre än 6 000 km eller som förs in mindre än sex månader efter den första registreringen. Momsen skall då betalas i det land där man är bosatt, där fordonet skall registreras. Försäljningspriset blir därmed den avgörande faktorn vid köpet och inte momsen.

Detta gäller också för flygplan (färre än 40 timmars flygtid) och båtar (färre än 100 timmar i trafik).

Obs!

Bestämmelserna för moms och accisavgifter gäller inte för följande territorier:

Helgoland och Büsingen (Tyskland); Kanarieöarna och Ceuta och Melilla (Spanien); Mont Athos (Grekland); de utomeuropeiska departementen Guadeloupe, Martinique, Réunion och Franska Guyana (Frankrike); Livigno, Campione d´Italia och den italienska delen av Luganosjön (Italien); Gibraltar och Kanalöarna (Förenade kungariket); Åland (Finland).

För dessa territorier tillämpas samma begränsningar av mängd och värde som de som gäller för tredje land (jfr "Vad gäller om jag kommer hem från ett land utanför EU?").

Hämtat härifrån:

http://europa.eu.int/comm/dg10/publications/autres/voy2000/txt_sv.html

Bort med alla denna protektionism i form av tull och annat junk. Jag är för frihandel med varor, tjänster, kapital m.m och det borde gälla alla länder i Europa (inte bara EU). Även frihandel med USA behövs, eftersom det är förkastligt att försöka skydda sig med tull (man får bara föra in varor till ett löjligt lågt värde - annars måste man betala avgifter och ve den som för in varor utan att deklarera dem).

Jag har alltid varit för frihandel och emot tullmurar och kommer att alltid vara det.

Exempel på Macpriser i Tyskland (alla priser i €):

iMac mit 15,1"-TFT-Display: ohne MwSt. inkl. MwSt.
Superdrive G4 800/256MB/60GB/Pro Sp. 2042,24 2369,00
Combo G4 700/256MB/40GB/Pro Speaker 1688,79 1959,00
CD-RW G4 700/128MB/40GB 1516,38 1759,00

PowerMac G4 867 Sonderaktion:

Wir können Ihnen den G4 867 zu absoluten Top-Konditionen anbieten:

G4 867/Superdrive/60GB/128MB RAM//56k* 2412,93 2799,00
G4 867 wie oben inkl. Office v.X* 2843,97 3299,00
Microsoft Office v.X* 516,38 599,00

Överlag (manuellt omräknat DM9>SEK) har Macintoshen alltid varit som billigast om jag, bosatt i Tyskland, hade köpt den i Sverige. Exempelvis hade jag sparat runt 10000 SEK på att köpa en TiBook i Sverige med mitt tyska kreditkort.

Tyvärr ville flickvännen mycket hellre köpa nya möbler...

Andorra är både vackert och billigt. Jag köpte min DV-kamera för nära hälften av det svenska priset (12.600:- jmf 24.000:-).
Tyvärr var datorinköp inte på tapeten just då, så jag glömde kolla...Ingen som varit där och sett om de sälje Apple?

1
Bevaka tråden