Minnen till G4:a

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-03 23:38

Kan man köpa vanliga PC133-minnen till en G4:a eller måste det vara special för dyra pengar från Macoteket?

.olow

Nej, det duger utmärkt med kvalitetsminnen för vilken dator som helst. Men köp gärna från ett företag som kan garantera att det funkar med de minnen du köper.

Annars ska det som sagt funka med alla PC133 minnen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-07 11:49

Rekommendationer på var man hittar billiga minnen?

Letar efter billigaste 512 modulen som går att uppbringa (till en Quicksilver 733 dårå)

.olow

Kolla in dessa online butiker, dom brukar ha bra priser: www.datorbutiken.com www.komplett.se

Personligen köpte jag mina 512 Mb här (eftersom jag bor i GBG): www.pc-fixarna.se/product.asp?p=803

[ 07-01-2002: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

Normalt funkar PC133 minnen i G4-burkar, men letar du billiga minnen så kan du inte vara säker på att dom gör det. Köper du från tex Macoteket som är ledande på Mac-minnen i sverige så funkar dom... dessutom med låååååång garanti

För tilfället är faktiskt Macoteket väldigt billiga på minnen! Kollade på Datorbutiken och dom tar över 3000:- för en 512mb PC133. Dom flesta PC-åf verkar ha höjt sina minnespriser, medans Mac-åf ligger kvar med oförändrade priser.

Knepigt...
Jag var just inne på datorbutiken.com, och visst, dom tar 3.000 för en 512Mb...

MEN!!!!!
Om du kollar lite längre ner på samma sida (http://www.datorbutiken.com/se/p/90121.htm) så hittar du 512 Mb minnen som koster 1.108 Kr. Priset är inkl moms också...
Och dom funkar till Macen!
Så jag tror minsann dom e billigast just nu...

Kolla även in här... (http://www.pc-fixarna.se/product.asp?p=803)
Hos PC-fixarna så kostar minnet numera 1.635 inkl. moms (dom har gått upp lite), men det är sådana minnen som sitter i Macarna från fabrik...

Macoteket tar idag 1.494 Kr för en 512:a, och det är också inkl. moms. Inte illa alls för att vara en "riktig" Apple leverantör.

Ska kolla vidare, för den gamla slagdängan gäller fortfarande:
Fett med ram är chef!

Jag kikade inte så långt ner på listan men du har rätt, 512mb ECC/REG (vad nu det står för?) kostar 1084:- men 256mb kostar 820:-? Helt klart är minnespriserna på väg uppåt.

ECC = Error Checking and Correction om jag inte missminner mig - inget som mac-datorer stöder dock.

Kanske bästa att köpa in lite mer till burken då innan de stiger ännu mer.
Kollade in PowerPC där tar de 1057:- för 512 Mb PC133.

Samtidigt som en PC-försäljare här i stan tar 1795:- för liknande minnen (Vad jag förstod så var det Kingston minnen).

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: mie ]

PowerPC har redan höjt priserna, dock inte på sin websidan.

Kunde nästan räknat med det, vad tar de nu för 512 Mb PC133? Får ringa upp och kolla imorgon, bäst att passa på att fixa mer minne innan priserna stiger ännu mer.

Ursäkta mig! PowerPC ligger tydligen kvar på samma pris som anges på webben, eftersom dom tydligen har en del på lager. Missuppfattade en kompis som ringt dom tidigare idag. Så 800:- + plus moms. är tydligen vad som gäller.

1
Bevaka tråden