CDRW för Itunes/Finder/Disk Burner

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Ytterligare en tråd om brännare...)

Jag skulle vilja ha lite erfarenheter från er som har köpt/bytt intern IDE-cd-brännare till era Mac-datorer och som ni VET fungerar direkt med Itunes bl.a., helt utan hjälp av extra brännarprogram som Toast.

Kompatibilitetslistan som Apple tillhandahåller visar ju enbart en massa Firewire- och USB-brännare. Jag antar att jag ska leta efter modeller som står i kolumnen för "Mechanism", men såna finns ju aldrig att köpa där jag har letat åtminstone.

Jag har testat en billig brännare som (nästan) fungerar och som inte är med i Apples lista och det är LG GCE-8240. Den bränner bra i Itunes i både X och 9, men tyvärr gav den ett litet LP-knaster vid spelning av ljud-cd. Detta har aldrig hänt med andra brännare jag testat, men de har då inte gått att bränna med direkt från Itunes.

Snälla, hjälp mig att fylla på med inlägg med CDRW eller Combo-enheter som ni VET fungerar eller om ni vet var man kan köpa nån som finns i listan.

mvh/A :rolleyes:

Kolla på www.xlr8yourmac.com i deras användardatabas. (Sidan ligger nere för mig just nu.)

Jag köpte en standard Lite-On CD-RW hos XP Data på Pusterviksgatan och installerade. För att få den att fungera med Finder och iTunes måste man dock ersätta en fil (LiteOnCDR.device-plugin) i DiscRecording.framework. Lätt som en plätt dock ...

All information finns som sagt på www.xlr8yourmac.com

//Mikael

Xlr8 visste jag om, men jag har lite svårt med att få några vettiga, tydliga tips där. Men visst letar jag även där.

Jag önskar lite svenska erfarenheter.

->Mikael S.

Förresten, vad heter din modell exakt och vilken hastighet har den samt i vilket OS är det som du har fått det att funka?

LiteOn LTR-40125S - http://www.xp-data.com/product.asp?p=1384

Det är en 48x12x48x-drive (även om namnet antyder 40x). Till den har jag en plugin som fanns i ett paket LiteOn48125S_JagPlugin.sit.

Jag kör 10.2.3 i en gammal G4/450.

//Mikael

Kolla den här sökningen:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=LiteOn+48125S+Jaguar&btnG=Google+Search och använd cachen om xlr8 fortfarande inte fungerar.

//Mikael

Faktum är ju att din modell finns med i Apples lista under "Mechanism"!

Betyder det att den även borde funka i Itunes 2 under OS 9, tror du? Har du testat? SJälv hade jag tänkt använda den till BÅDE OS 9.1 och OS 10.1.5 med resp Itunes-versioner 2.0.4 och 3.x, vilket hade funkat med LG:n jag skrev om tidigare om det inte hade varit för knastret.

Är din plug-in till enbart för Jaguar? Enl. Apples lista så borde ju egentligen din brännare funka ändå direkt?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
Faktum är ju att din modell finns med i Apples lista under "Mechanism"!

Betyder det att den även borde funka i Itunes 2 under OS 9, tror du? Har du testat? SJälv hade jag tänkt använda den till BÅDE OS 9.1 och OS 10.1.5 med resp Itunes-versioner 2.0.4 och 3.x, vilket hade funkat med LG:n jag skrev om tidigare om det inte hade varit för knastret.

Är din plug-in till enbart för Jaguar? Enl. Apples lista så borde ju egentligen din brännare funka ändå direkt?

Jo, men den funkade inte med DiscBurner förrän jag bytte plugin.

Nej, jag har inte testat med MacOS 9. Gick definitivt över till 10.2 i oktober.

Jag vet inte om den _bara_ är till Jaguar, jag har inte testat något annat. Men jag skulle gissa på att det finns en pre-10.2-version, men jag kan inte kolla nu (når inte xlr8).

När det gäller namngivningen av LiteOn:er är den lite förvirrande. Samma modeller kan ha lite olika hastigheter beroende på var man läser (inklusive på kartongen till CD-RW:n). Men som sagt, med den modifierade pluginen fungerar det bra (och det gjorde det inte innan trots att driven är listad hos Apple).

//Mikael

Jag var inne hos Xperience Data nu på lunchen och köpte (på öppet köp naturligtvis) en Lite-on LTR-48246S för 650:-. Den modell du har fanns inte längre. Tyvärr, eftersom 48246 inte finns med i Apples Itunes-lista. Vi får väl se hur det går...

OBS! Jag är fortfarande intresserad av vad andra personer har för erfarenheter med sina utbytta/nya CDRW/Combo-enheter vad beträffar en fungerande bränning i Itunes och Disk Burner.

Hej igen, Mikael!

Jag har testat Lite-On 48246 nu i några dar, men jag får den inte att funka riktigt bra. Kan inte läsa vanliga ljud-cd och vissa brända data-cd i OS X. Kan inte bränna ens i Toast varken i 9 eller X. Det konstiga är att det står "BränningsStöder" i Systeminformationen i OS X???

Jag hade bara 5 dagars öppet köp så jag lämnar tillbaka den. Jag orkar inte bråka med den längre.

Nån annan som har tips om CDRW som funkar klockrent med Itunes och Finder?

Har en Sony CDRW CRX195A1 40x12x40 som fungerar klockrent. Kräver dock en modifiread version av filen "SonyCDR.device-plugin"

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Excelsior:
Har en Sony CDRW CRX195A1 40x12x40 som fungerar klockrent. Kräver dock en modifiread version av filen "SonyCDR.device-plugin"

Många av de modifierade filerna jag hittat på Xlr8 är ofta för Jaguar. Jag kör bl.a. 10.1.5 och då jag provat en modifierad för Jaggan så funkar det inte.
Vilket OS har du? Var och när köpte du Sonyn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-09 17:14

Köpte nyligen en Lite-On CD-RW intern IDE-brännare hos Mycom i Stockholm.

Modell: Lite-On CD-RW 52x24x52x intern IDE
Pris: 690:-

Stöds av MacOS X 10.2 utan särskilda drivrutiner. iTunes, DiskBurner och Toast fungerar utan problem (vad jag märkt).

Drivrutiner för MacOS 9 finns på:

www.xlr8yourmac.com

-Torkel

1
Bevaka tråden