Ny mac - Vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Börjar inse att min Mac LC II, inte är bra nog för det jag vill använda den till.

Så nu vill jag ha en ny bärbar denna gång.
Fast hittar ingenting i Sundsvall, blev tom besviken, jag kom in i affären och trodde att jag skulle få lite hjälp och tips vad man borde köpa.
Vad jag fick som svar är: kolla på apples hemsida, vi säljer samma sak som de.

Känns tråkigt, eftersom vill man köpa en PC så nästan tvingar de på en sakerna och eftersom kompisarna säger att PC är bättre än Mac, så blev det inget MAC köp den gången.

Det var ca 6-7 år sedan jag köpte min förra MAC LC II med CD. Jobbigt att CD:n är tyngre än själva datorn bara annars är den ju nästan bärbar

Alltså vad jag är ute efter är en ny MAC som är lika bra som min förra var på sin tid =/
Jag vill alltså kunna göra praktiskt taget allt på den. Eftersom köper jag en ny MAC efter det så kommer det att dröja länge eftersom de jag känner i Sundsvall inte gillar MAC =(

Vart skall man köpa datorn, inte i Sundsvall, de är bra på reparera, men inte bra på service.

Hoppas på hjälp.

[ 30-12-2001: Meddelandet ändrat av: MeekatteN ]

Allt är ju en fråga om pengar.
Hur mycket hade du tänkt lägga?
Du säger att du vill göra allt. Om du har resurserna så skall du köpa en Powerbook G4. Snabb, snygg och stor skärm.
Vill du spara lite så skall du köpa en iBook 600 med DVD. Köp CD-brännaren separat.
Köp datorn där du får den billigast eftersom du inte tycker att det finns någon i S:vall som ger dig bra betjäning. Kolla på nätet.

Hur mycket jag hade tänkt lägga ut.... tja.. som sagt har jag sparat i flera år till en ny mac. Så jag har tänkt lägga ut mycket
för att få en mac som man kan ha väldigt länge.
Som sagt har jag bara haft LC II (betalade 10 000 kr för den en gång i tiden) så jag vill helst ha en dator man kan växa med, som går att uppgradera lite. Precis som min stationära AMD 1,5 Mhz PC gör.
Hittar ingen mac på nätet utom på apples hemsida. Vill liksom ha en ny
Tänkte att Ni som är mer insatta i MAC världen än jag kunde hjälpa till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-30 15:39

Kul att det finns folk som fortfarande kan använda sina gamla trotjänare, även om de sedan länge har blivit "antika" - själv har jag också en gång i tiden ägt en LC II (min första Mac!) och den höll för mig bara under ett år (jag jobbar mycket grafiskt och med multimedia så kraven är alltid på topp). Men maskinen var trevlig och kom att få mig att alltid (?) vara Mac-trogen...

Du vill investera surt förvärvade slantar på en ny bärbar Mac, helst i en maskin som håller några år.
Vi vill alla kunna undvika at köpa nya maskiner vartannat år, men det är svårt då utvecklingen går i svindlande hastighet...men det är inte omöjligt och hänger egentligen på hur man själv resonerar och vilka kompromissser man är beredd att ta! Idag finns det huvudsakligen två grundmodeller; iBook och PowerBook G4 - de skiljer sig huvudsakligen åt i skärmstorlek och processorhastighet, men också lite i utbyggnadsmöjligheter. Om man vill generallisera (och de vill ju de flesta ) så kan man säga att iBooken är en multimediamaskin för privatpersoner och PB G4 en proffsmaskin för företagare...men däremellan finns naturligtvis också massa olika "nyanser" av sanningar.

Du skall fundera igenom vad du exakt skall använda maskinen till huvudsakligen. Glöm inte att det är svårt att få ALLA funktionalitetet inbyggda i maskinen från början. Idag finns visserligen den s.k. Combodriven (d.v.s. en kombinerad DVD- och CD-spelare) men du har också allltid möjligheten att koppla in en extern CD-brännare och/eller HD.

Jag går själv sedan två år tillbaka och suktar efter en bärbar drömmaskin. Jag har väl , i sanningens namn, alltid viljat toppa med det bästa då mina krav alltid handlar om prestanda kontra kvalitet. Och då faller också lätt valet på en PB G4, inte minst p.g.a den stora skärmen! Nackdelen är givetvis priset - för dom pengarna får man fortfarande rätt mycket mer i dataväg stationärt (och där behöver man ju också "öka på lite" för varje halvår som går).

Nu råkar ju också ryktet säga att nya maskiner väntar runt hörnet (det gör det ju alltid ) , bl.a. kan vi nog förvänta oss en G5-processor i våra stationära maskiner, men det komer också garanterat en uppdatering av de bärbara maskinerna - vilket innebär två saker för din del: dels då just nya snabbare maskiner att köpa, dels troligen en prissänkning av de modeller som säljs just nu (d.v.s. funderar du på en PB G4a idag så kan det löna sig att vänta ett par, tre månader).

Men om vi återvänder till själva skillnaderna mellan grundmodellerna så talar ju allt (utom priset) för en PB G4a...och den går att uppgradera lite mer än iBooken.

Jag rekommenderar följande butiker på nätet (du skall veta att de flesta köper dom där även i Stockholm, då vettiga Mac-butiker verkar saknas överallt i Sverige!!!) :

MACOTEKET
INWAREHOUSE
HEM -DATA
DATORHANDEL

...och det finns många fler. Tips: gå in på den suvveräna "systersajten" till 99Mac : MACBAROMETERN för där har du dels aktuella prisjämförelser men också länkar till de flesta återförsäljarna.
Lycka Till!!!

[ 30-12-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Återigen en fråga om hur mycket du tänkt lägga ut på ditt köp?

Och dessutom det viktigaste, vad jobbar du med? Vad är det tänkt att maskinene ska göra åt dig?
Jag menar inte att snoka, men det har ju ändå relevans, eftersom du tydligen klarat dig på en LCII tills nu...

Om du prompt "måste" ha en ny dator skulle råda dig till att ta en titt på www.redagruppen.se, där dom har några av sveriges billigaste priser på Macar just nu...

Där skulle jag titta på den minsta modellen av iBook, köpa själva datorn där, och sen komplettera med mera ram, men det extra ram-minnet ska du gå till din lokala PC-handlare och köpa, eftersom det är MYCKET billigare hos dom...
Det extra ram-minnet är en standard (PC100), fråga bara efter 256 Mb till bärbara datorer...

Jag var just inne på deras hemsida (redagruppen) och kollade efter en extern brännare till dig, och då såg jag att dom säljer ut TiBook G4/400 för 18.995 kr (exkl. moms).
Dom har bara ett fåtal kvar, så om du vill ha en sådan (japp, jag kan rekommendera den varmt) ring dom direkt!!! (08-785 05 80) Eller gå in på deras sida och kolla lite på den, tror det går at beställa direkt från sidan... I den får du en DVD också

Men...
Om du funderar på att kunna köpa det mesta för en vettig slant, ta en titt på begagnat marknaden också, det finns en hel del bra maskiner till salu, har du tur hittar du en bra bärbar G3-Mac för en spottstyver och då finns det en mängd av "gamla" prylar som du kan köpa billigt. Med "gamla" menar jag inte gamla saker, som din LCII, utan nyare saker, men inte det allra senaste...
Till exempel så gär alla över från SCSI till FireWire och USB numera, och då kan man få tag på vettiga grejer till vettigt pris... www.macpressen.se har begagnat sida, här på 99mac.com finns det också en hel del bra grejer, till och med "nyare" datorer och prylar till vettigt pris...

Slutligen skulle jag rekommendera dig att titta på en lösning med två datorer, en stationär som "riktig" arbetshäst, och en bärbar för att ta med sig på resor och slippa förlora arbetstid på distanserna...
Så jobbar jag själv och det är helt perfekt, du vet kanske själv hur det är, mitt i resans gång så kommer snilleblixten, men när man väl kommer hem är hela den ideén som bortblåst...
Om du vill kunna jobba på detta sättet finns det en uppsjö av "gamla" maskiner (beiga stationära G3 och svarta PowerBooks) som fungerar alldeles utmärkt.

Jag har ca 50 000 kr. Men om jag måste vänta ytterligare 3 mån så kanske jag har mer, man vill ha råd med några program, spel m.m.

Jobbar med, tja
jag är som sagt allt i allo, har ingen fast plats tyvärr, så ibland så skall jag hjälpa till att lägga upp en ny hemsida, ibland hjälpa till att rendera bilder, ibland fixa någon trasig dator, ibland fixa ett nätverk osv. Alltså allt möjligt ofta tillsammans med någon man känner!

Sedan är jag aktiv inom några föreningar tex RFSL och UNF. Där måste man använda datorn till presentationer, spela musik (hjälpa till med bla ungdomsdiscon), ja, allt som hör föreningsliv till.
Jag är även kattuppfödare av raserna Norsk skogkatt och Cornish Rex, där jag har en hemsida.
Plus att jag har en massa andra intressen som också skall få ta sin lilla del av datorn.

Usch, tycker inte att denna information passar sig här... men eftersom ni frågar vad jag skall ha den till så Varsågod, nu vet Ni, en liten del vad den skall göra iaf, veta mera, maila mig!

Jag måste erkänna att jag har två stationära AMD PC, tycker det är enklast när man far på hack/partyn (tex; Dreamhack, The Gathering, Krang osv) eftersom alla andra jag känner har det.

Kram för alla nya ideer Ni ger mig. Fortsätt gärna med det...

• Oregistrerad
  • 2002-01-01 21:57

Köp ingenting före den 7/1, jag blev skitsur när jag köpte min G4/733 och Apple kom ut med sina nya maskiner 3 veckor senare och priset på den jag köpte sjönk med 10 000.

Tänkte vänta tills i feb-mars, innan jag köper någon.
Fast jag måste ha köpt den innan jag skall utomlands.

MVH Mari

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-02 18:11

...å andra sidan; skall man alltid ha det senaste så kommer man alltid att ha ont i magen . Vad spelar det för roll om det du köper är "passé" om tre veckor eller tre månader. I.o.m. att du redan har köpt ny maskinvara så har den förlorat stora delar av sitt värde...sorry, thats´s the way it works! Se istället till hur länge du tror dig kunna utnyttja maskinen och hur effektivt den fyller just dina behov. Då blir det utdelning för slantarna...

[ 02-01-2002: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Som sagt blev jag mycket nöjd med valet, när jag köpte LC II. De flesta då tyckte jag gjorde ett dåligt val och tyckte att jag skulle köpt PC istället. Men det har jag nog aldrig tyckt.

Undrar bara vart man kan få tag på en MAC. Skulle kännas roligare om det skulle vara lika bra service som hos PC. Den försäljare jag frågade här i stan sa "Det är bara att kolla på apples hemsida och sedan säga till här vad du vill ha"

Men OM man är nybörjare på MAC (nästan), och vill veta lika mycket som man får veta när man köper en PC eller när jag köpte min förra MAC, så verkar de inte vilja hjälpa till.

Men om jag går dit och säger att jag har 50 000 kr att köpa för så borde de reagera, tråkigt nog =( Då kommer de säkert med en hel hög vettiga tips. Varför ?

Gillar inte att göra reklam för eget jobb.
Men på Office Data kan du få hjälp av flera passionerade Apple hmm fanatiker.

Var till Office på fredag, lämnade in min LCII på reparation. Hoppas att Ni får den att fungera igen.

Fast eftersom Ni rekommenderar en Ibook istället för Powerbook. Så får ni väl ha rätt denna gång. Kanske..

Fast jobbigt att man måste gå in på Apples hemsida och kolla priser och allt övrigt för att sedan ringa Office, men kommer nog som sagt beställa en så fort som möjligt.

Skulle vara roligt om den funkade tillsammans med min CanonIXUS 300, så man kan fota, annars får man köpa en sån med.

Vad mer behövs ?
Spel, program ? Vad rekommenderas.

Ursprungligen av MeekatteN:

Var till Office på fredag, lämnade in min LCII på reparation. Hoppas att Ni får den att fungera igen.

Fast eftersom Ni rekommenderar en Ibook istället för Powerbook. Så får ni väl ha rätt denna gång. Kanske..

Fast jobbigt att man måste gå in på Apples hemsida och kolla priser och allt övrigt för att sedan ringa Office, men kommer nog som sagt beställa en så fort som möjligt.

Skulle vara roligt om den funkade tillsammans med min CanonIXUS 300, så man kan fota, annars får man köpa en sån med.

Vad mer behövs ?
Spel, program ? Vad rekommenderas.

Nu är jag här igen.
Kan säga att jag tänkte såhär:
1. Lämna in LCII på reparation och få den att fungera först.
2. Köpa ny dator.

Året är nu 2004 och jag har FORTFARANDE inte fått tillbaks min LCII, så beslutade mig för att inte köpa en MAC där jag bodde. Bor nu i Kramfors och börjar återigen fundera på MAC, men är skeptiskt eftersom jag saknar min LCII väldigt mycket och innan jag fått tillbaks den så köper jag inte en MAC =(

Har fortfarande kvar min gamla AMD Stationära. Och en bärbar Ferrari (har den tillsammans med min sambo). Men saknar fortfarande att få jobba med en MAC, men det verkar ju bara vara problem med dem nuförtiden. Har fortfarande kvar skärmen och CD;n till LCII, men dock inte LCII:an. Ringde dem för ett halvår sedan och de sa att de skulle ringa upp. DE har inte ringt än.

Så jag hoppas och tror att de någon gång ringer mig. Annars får jag väl försöka ringa igen och igen och så kanske om några år får jag igen min dator.

Tack för ett jättebra forum som jag om och om igen återkommer till.

jag hade skaffat mig en powerbook 12tum, en extra skärm att ha hemma, bluetoothmus, airportstation, och en ipod....

1
Bevaka tråden