Nån som vill diskutera priser på Beg och nya datorer?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-25 18:07

...
Läser man igenom radannonserna för PC burkar hittar man saker som "AMD 800 MHz DVD Rom 512 ram GeForce 2 MX" osv allt ingår samt en 15" skärm, prislappen? 5.000:-
Motsvarande Mac ca: "G4 450 singel 256 ram Raedon 15" skärm" prislappen? 15.000:-... Det förekommer men det är nog lite kraftigt även för radannonser... 12-13.000 är nog ett vanligare pris dom kräver fast det är ändå för dyrt

Vad ska man göra åt detta? Försöker man pruta blir dom bara arga.... Herregud, en 733 MHz G4 med GeForce 2 TwinView går ju på runt 17.000:-!!!

[ 27-08-2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

• Oregistrerad
  • 2001-08-27 16:04

Jag håller med dig fullständigt att begagnatmarknaden på macsidan är minst sagt sne´. Däremot så kostar G4 733 runt 17000 plus moms dvs runt 21000. Medan radannonser sällan är utan moms. Tycker mac är för dyrt redan från början dock.

Vissa exempel är helt sjuka. Titta in på:

http://www.datalanna.se/

8600 för 6.500,- exkl moms (?)

Visst kanske man kan förklara de höga andrahandspriserna med att utbudet är något begränsat jämfört med pece-marknaden. Men helt klart är att en del tycks tro att deras använda Macar betingar ett lika högt pris som sprillans nya. Man blir bara trött!

Jag håller med om att prisexemplet med G4:an och 8600:an var extremt, men att Macen har ett bättre andrahandsvärde är för mig en fördel. 1994 skaffade jag en PC och den har varit rena ekonomiska ruinen om man tittar på andrahandsvärdet (inte för att jag är den som brukar sälja, men ändå). En Mac är en bättre och säkrare investering (för mig och enligt min åsikt).

Jag tycker inte att Macen är dyr, däremot prisvärd. Det går att hitta bra begagnade Macar till bra priser och om en 15" skärm ingår undrar man om det inte är en ASD. Är det en dylik är 15.000 inte så mycket.

En PC skulle för mig vara ett dyrare och mindre funktionellt alternativ jämfört med Mac. Därför använder jag Mac och tänker nöjt fortsätta med det (även om jag gärna köpt en Power Amiga om sådana lanserats).

När man jämför priserna bör man ställa följande frågor angående PC:n vs Macen:

1. Vilken skärm (15" CRT eller ASD)
2. Har PC:n nätverksfunktion?
3. Har PC:n FireWire och iMovie?
4. Uppgradering? (Utan att på PC-vis tvingas rycka moderkortet direkt)
5. Medföljande program?
6. Storlek på hårddisken?
7. Expansion?
Jämför man in i minsta detalj tycker jag inte att PC är så fantastiskt "billigt". Ska jag bygga en PC-maskin som jag trivs med blir det i samma prisklass som en motsvarande Mac (för att jag ska vara nöjd).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2001-08-30 13:39

kolla bara hemköps datorerna..

jag köpte mig en g3 400Mhz med simpelt ati 128bitars 16 megs.. och 256Mb ram

jag har inte hittat ett spel än som inte flyter på bra på den.. och det är ändock snart 3 år sen den kom ut.. tar vi en pc från samma tid.. så var det en p3 600 den skriker inte så mycket idag längre..

• Oregistrerad
  • 2001-08-30 15:19

Så sant. Jag byte just upp mig till en G4/466 för att kunna redigera lite DV-film på. Hade tidigare en 9600/350, som farsan fick ta över. Kan inte säga att alla spel går smärt fritt på den men många som UT och quake3 fungerar riktigt bra. Och då är 9600 från -97 dvs 4år. Macarna håller ett bra tag, det är ju fin iaf.

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-01 16:28

Jag är en snubbe som har använda pc i snart 8 år och nu när jag äntligen försöker köpa en mac så blir man ju rent av förbannad över hur dyra dom är. För samma pris som man får en ny mac så får man ju 3x pc.

"Man får 3 PC för en Mac", vilken Mac är det då? Jag kan t.ex köpa 100 Macintosh II för samma pris som en PC (10.000 kronor).

Den billigaste Macen kostar idag c:a 9.000 exkl. moms och därefter finns det maskiner i olika prisklasser. Jag har inte sett att man får 3 stycken PC för samma pris som den billigaste iMacen med jämförbar utrustning.

Dessutom finns det en andrahandsmarknad med G4 :or och G3 :or och dessa ligger bra till i pris.

Min poäng: Macen är inte dyr och PC är inte så fantastiskt billig som en del menar. Vissa verkar ju tro att man får en PC med all utrustning färdiginstallerad (den slår naturligtvis allt annat) för 8.000 kronor inkl. moms. Naturligtvis ingår då marknadens bästa 19"-skärm i priset:-). En Mac är ju så dyr, eftersom G4/800MP är enda alternativet och den är ju mycket dyrare än PC:n.

Ibland tror jag faktiskt att det är "fult" med PC-datorer som kostar 10.000 kronor eller mer (i varje fall då man ser vissa debatter). Idealdatorn kostar så lite som möjligt och ska naturligtvis ha samma utrustning och prestanda som dyrare maskiner (en iMac borde egentligen vara en Power Mac G4/800MP för 8.000 kronor inkl. moms och skärm).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-02 18:23

Håller med om att det är en myt med dyra Macar. Så var det en gång i tiden (i slutet av 80-talet) och då levde man istället gott på ryktet om "proffsmaskiner för reklambranschen". Nu har man hittat nya vägar och har ett starkt sortiment med alltifrån prisvärda konsumentmaskiner till högpresterande proffsmaskiner.

Hur orimliga krav har folk egentligen?! Jag drar gärna parallellen med tiden som kameraförsäljare som blev min första "karriär" efter gymnasiet: folk kom in i fotobutiken och ville ha en "bra kamera". Jag föreslog alltid olika kameror i prisgruppen runt 6-800 kr och uppåt om de nu verkligen ville ta bra bilder, men kunderna ville ju gärna ha den bästa kameran som gick att få ...för 250 kr, vilket de också köpte (det här var på den tiden det fanns en förfärligt dålig kamera vid namn Kodak Disk). En vecka senare kom de in i butiken igen, BESVIKNA, över att kameran de köpt tog så dåliga bilder. Man fick helt enkelt lära folk att kvalitet också kostar en smula (eller egentligen; blir mer ekonomiskt i längden). Men de flesta gick den hårda vägen och upptäckte det med en erfarenhet de egentligen kunde varit utan.

Och det är så jag också har resonerat kring Macintoshdatorerna...de har varit lite dyrare men också hållt längre till en högre kvalitet. Idag kan man dock få en lika bra Mac för bästa konkurrenskraftiga pris mot PC-världen...så varför skall man välja något annat?!

[ 02-09-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Det är exakt så jag resonerar själv. Macen är en prisvärd dator när man tittar på allt man får för pengarna i form av kvalitet, prestanda, driftsäkerhet, funktioner m.m.

När man ser de "billiga" PC-maskinerna inser man direkt att en Mac är ett bättre köp och val. Det är bara att kolla in grejer från stormarknader: "2 - 11 MB grafik delat med RAM-minnet, 17"-skärm (usel kvalitet, min anm)" och den allt för vanliga dator-tron som du nämner: "Billigaste alternativet är det bästa, en PC för 8000 måste vara bättre än en Mac för 9000!"

Tittar man på PC-nissarnas argumentering kommer nästa rolighet: på 80-talet var Amigan och Atarin för billiga (!) medan Macen var för dyr (!) och PC var det enda alternativet som inte var för billigt och inte för dyrt. Idag har "billigt" blivit en dygd, ju billigare desto bättre. Dessutom verkar många tro att de enda Macarna som finns kostar 20.000 - 30.000 (3 PC för en Mac) och att en PC inte får kosta så mycket "för då är den för dyr", något man kan se PC-tidningar gnälla om.

Jag upplever att många försöker försvara PC:n med alla möjliga argument och klanka på konkurrerande datorer och sprida myter om dessa: "PC är billigare", "Mac är dyrt", "Man kan inte surfa med en Mac", "Mac fungerar inte i nätverk", "Det finns inga program" och numera: "Mac har för låg klockfrekvens, 1,7 GHz mååstee vara snabbare!"

• Medlem
  • 2001-09-06 18:17

Problemet är väl att det jämförs med vad som helst i pc-väg. En MAC som är en "märkesdator" ska jämföras med en PC som är märkesdator, tex Compaq och Dell. Då är inte en MAC dyrare.

Tyvärr är Macen dyrare även då... Exempel:

Powerbook G4 500MHz
14.1" TFT (1024x768)
256MB RAM, 20GB HD, DVD, nätverkskort, modem

...kostar på Apple Store SEK 31.995,00 plus moms.

Dell Inspiron 4000 900XT 900MHz PIII
14.1" TFT SXGA+ (1400x1050)
256MB RAM, 20GB HD, DVD, nätverkskort, modem

...kostar på Dell.se SEK 19.570,00 plus moms. Office XP ingår i priset.

Sedan att Apples Powerbook är en bättre dator och kan köra OS X är en helt annan historia, prisskillnaderna består. Det skiljer ännu mer mellan Apples och Dells stationära.

Jag anser att Apple måste sänka sina priser, över hela sortimentet. Nya iBooken är dock väldigt prisvärd.

[ 07-09-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Apples modell har ju en 15" TFT skärm...

Det är ju värt en sisådär 10000kr!

• Oregistrerad
  • 2001-09-08 11:33

Jag tycker inte att Jon Adolfsson beskrivning stämmer. så jag gjorde en egen jämförelse mellan Dell och Apples bärbara datorer. Priserna och information har jag hämtat från apples hemsida och från ett reklam utskik från Dell som följde med DN för några dagar sedan.

Metod:
Jag tog och slog upp i dells brochyr vilken deras bästa bärbara dator är. För att sedan titt vad den kostar. Jag tittade sedan på apples hemsida vilken av deras modeler som kostade ungefär lika mycket. Vid det här laget hade jag fått fram två moder som jag sedan tittade på och jämförde vad man fick för pengarna för att se vilken som var mest prisvärd.

Empiri:

Dell:
Deras dyrast och exklusivaste model kostar 25190 kr exkl moms.Den heter Dell latitude C810 och innehåller följande.
p3 1,13 GHz
128mb ram
20gb ata
15" TFT (1600*1200)
32mb nvida GeForce2
dvd, diskettstation
2 usb, firewire, s-video, modem
vikt 3,5 kg

apples motsvarande i pris heter Powerbook G4 400 och år dock något billigare 22995 kr exkl moms.
Den innehåller följande.
G4 400 MHz
128 mb ram
10 gb ata
15,2" wide screen
ATI rage mobility 128
dvd
2 USB, firewire, modem, s-video
vikt 2,4 kg

Analys:
Processor kapasiteten har jag inte tilräklig kunskap om för att jämföra dem, men jag tror att dell ligger bättre till här.
Ram minne är samma apple har dock en 10 gb mindre hårddisk.
Dells bild skärm kan visa högre upplösning medans apples är en widescreen vilket jag tycker ger apple en större fördel än högre upplösning.
Min kunskap om grafikort är inte den största men jag tror att dells är bättre.
Båda har dvd, usb firewire modem osv. Det enda som apple inte har är diskett men det ser jag snarare som en nackdel. (för dell alltså).
Vikt Powermac är mer än ett kilo lättare och det ser jag som en stor fördel när men pratar bärbara datorer. Vem skulle vilja bära om kring med ett mjölk paket extra vart man än ska.
Så vad har vi kvar? yttremått men här har jag ingen uppgift från Dell så jag antar att de är lika stora.

Slutsatts:
Fördel Dell:
Större hårddisk
Bättre bildskärmskort
Fördel Powermac:
Skärmen och vikten.

Det skall också sägas att macen är 2 tusen biligare vilket kan användas till att tex sätta in en 20gb hårddisk eller 384 mb ram. Det kan också nämnas att det till macen ingår program som tex iMovie som gör att man kan göra filmen direkt utan problem.

Vilken är då vinnaren, jag skulle vilja säga att det är inte helt klart för det beror på vad man skall ha den till. Men att säga att Powermac g4 inte håller som en värdig motståndare håller inte.
För min egen del är vikten kanske det viktigast samt att macen är färdig för min video kamera.

[ 08-09-2001: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

Skrev fel... naturligtvis är det 15".

Masterboy, vad exakt är det som inte stämmer i min jämförelse? Du måste vara mer specifik. En 900MHz P3 är snabbare än en 500MHZ G4, i de flesta program. Skärmen är bättre (jag tar hellre högre upplösning än widescreen). Jag tycker min jämförelse visar på ett bra sätt hur pass billiga PC är och hur pass dyra Apples Macar är.

Dock anser jag att att Macen fungerar bättre som dator och är roligare att använda. Det i sin tur har ju ett värde också...

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-11 19:03

Det är befängt att tro att man inte får mer prestanda för pengarna om man köper en pc. Enligt macbarometern.com går den billigaste G4an på 20 994 kronor. Det är inte särskilt svårt att för halva priset plocka ihop en x86-maskin som, med reservation för vissa mätningar med hårt optimerade Photoshop-moduler, är minst lika snabb. Att man sedan får ett mervärde i form av Mac OS och Apples programvaror är en annan femma.

Det faktum att en tre år gammal Mac bättre hanterar de senaste spelen än en lika gammal PC av samma kaliber gör, säger naturligtvis mer om hur spelmarknaden ser ut.

[ 11-09-2001: Meddelandet ändrat av: ehnmark ]

• Oregistrerad
  • 2001-09-12 16:49

hej Jon!

Vad jag menar är att det är bättre att utgå ifrån prislappen och inte produkten. För att kunna jämföra är det bra att välja en referenspunkt som är lika på det som man undersöker och i ditt fall fann jag ingen. Att Dell datorn har ett högre MHz tal än macen t ycker jag också att borde vara till Dells fördel med det skriver jag att jag inte kan bedöma. Och vad beträffar skärmen så är väl det kanske en smaksak men jag väljer widescreen skärmen.
Däremot kan jag bara hålla med om att macarna borde vara biligare (vem tycker inte det?.

Jag har testat alldeles för många PC-maskiner och håller inte alls med om att en 900 Mhz PC är snabbare. Jag har använt 800 Mhz-maskiner och de har varit långsammare än min före detta 400 Mhz G4. RAM-bestyckningen har varit tillräcklig, så det beror inte på det.

En 650 Mhz PC (som jag skulle försöka köra InDesign på) var så trög och trist i jämförelse med en Mac att jag klagade och fick en Mac istället. Nu arbetar jag snabbare och effektivare och känner mig som hemma.

Min åsikt är därför att Macen är en snabb dator. Däremot har jag aldrig använt en långsammare Mac än en iMac 233 Rev A med 32 MB RAM, Mac OS 9.0.4 och IE 5.0. Den var så långsam att en Performa 460 känndes snabbare.

• Oregistrerad
  • 2001-09-18 15:09

Hej på er alla

Jag sitter med en iMac 333 och har nu blivit erbjuden att köpa en G4 400 mot min iMac i byte.
Hur mycket tycker ni att jag skall betala i mellanskillnad.

Det beror ju på konfigurationen på G4 an. Hur mycket RAM m m.....

En iMac 333 är ju nte värd många kronor idag. Kanske runt 3000-4000 kronor.

Jag skulle betala 10.000 kronor för en G4/400 ADC-Sawtooth och 9.000 kronor för en DVI-Sawtooth (ADC är modellen som kom hösten 2000, DVI lanserades 1999, men 400:an kom i februari 2000). Om iMacen ger 4.000 kronor (eller kanske fem) ska du lägga till 5- eller 6.000 kronor i mellanskillnad.

Power Macen är klart snabbare och trevligare att arbeta med, eftersom den har snabbare CPU, snabbare och större HD, DVD, bättre och snabbare grafikkort m.m. Den är dessutom mer framtidssäker, eftersom det finns MP-uppgraderingar m.m till den. G4:an är också idealisk som Mac OS X-maskin.

Jag rekommenderar att du byter upp dig till en G4 så snabbt som möjligt!

Sorry, missade en sak:

Det har existerat fyra olika G4-maskiner på 400 Mhz. De är:

1. G4/400 Yikes. Modifierad blåvit G3. Är försedd med fyra PCI-platser varav en på 66 Mhz inrymmande ett Rage 128-grafikkort. Datorn har en CD-ROM-enhet. Hårddisken är en 10 GB ATA/33:a som har varvtalet 5400 rpm. (som i den blåvita G3:an). Nätverksfunktionen klarar 10/100 Ethernet.

2. G4/400 Sawtooth 1/sänkt klockfrekvens. Nästa 400a är en Sawtooth med AGP 2X-plats. Den är en nedtrimmad 450 (kom då G4-leveranserna krånglade hos Motorola). Maskinen har ett Rage 128 AGP-kort och en 20 GB ATA/66-hårddisk som roterar med 7200 rpm. Nätverkskortet klarar 10/100 Fast Ethernet. (Jag brukar använda en maskin av denna typ några dagar i veckan, när jag inte sitter vid min egen.)

3. G4/400 DVI-Sawtooth. I januari 2000 slopades Yikes-modellen och en ny instegs-G4 med Sawtooth-kort lanserades. Den hade 350 Mhz klockfrekvens fram tills februari/mars 2000 och erbjuder ett AGP-kort (Rage 128 Pro) med högre prestanda än tidigare modeller. Kortet har också en DVI-port för platta skärmar. Hårddisken är en 10 GB ATA/66 med rotationshastigheten 5400 rpm och nätverkskortet klarar 10/100 Ethernet. Jag ägde en maskin ur denna generation fram tills c:a en månad sedan, då jag sålde den, efter att ha bytt till en G4/450 MP.

4. G4/400 ADC-Sawtooth. Hösten 2000 lanserades en uppgraderad modell. Den är egentligen identisk med DVI-Sawtooth, men har vissa skillnader. Dessa är snabbare nätverksfunktion (Gigabit-Ethernet) och en större hårddisk, 20 GB ATA/66 (fortfarande med 5400 rpm).

Dessa fyra maskiner är de man kan stöta på när det gäller G4. Systemet i maskinerna är Mac OS 9 i System Enablade versioner, förutom i Yikes som kan ha ett "8.6.1" som är en anpassad 8.6-version. I DVI-modellerna finns 9.0.2 och i ADC-varianten 9.0.4 som standard.
Sawtooth-modellerna har DVD, det är bara Yikes som har CD-ROM.

Gemensamt för alla maskiner är:

3 lediga PCI-platser.
1 plats för Zip-enhet.

Ska jag sätta priser blir det följande:

G4/400 Yikes: 7.000 - 8.000 kronor beroende på utrustning och skick.

G4/400 Sawtooth sänkt klockfrekvens: 9.000 kronor.

G4/400 DVI-Sawtooth: 9.000 kronor.

G4/400 ADC-Sawtooth: 10.000 kronor.

Priserna varierar naturligtvis med minnesmängd m.m.

1
Bevaka tråden