IDE Hårddiskar och Firewire lådor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Waao mitt första inlägg

Skall till USA den 24/8, tänkte passa på att handla lite billigare (trots den dyra $).

Det jag behöver är en Firewire HD ca 60GB, med den nya IDE/Firewire bryggan Oxford 911. Frågan är om jag skall köpa en färdig eller om jag skall köpa låda och disk separat.

En IBM Desktar 60gxp verkar gå lös på 160$ och uppåt, finns att köpa på www.mycom.se för 2090SEK inkl moms (rätt bra pris för sverige, + att man har en enklare support situation om något strular).

Lådor kostar ca 130$ och uppåt. Har inte hittat någon i Sverige som säljer lådor, tips emottages tacksamt.

Ett färdigt kit kostar i USA ca 300$ Vilket gör det knappt lönt att köpa lösa delar... Här hemma verkar färdigt gå lös på >4000 +moms, rätt stor skillnad alltså

Någon annan som har erfarenheter av att köpa HD eller lådor i USA? Förutom långväga support mm, så får man kanske komplettera med annan strömkabel? De flesta lådor verkar stöda 110-220v och switcha automatiskt..

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2001-08-23 10:51

Jag har köpt många diskar och lådor i USA, i och med att jag jobbar i L.A. Köper mycket på Fry´s Electronics, (vet inte om dom finns i hela landet) men t.ex. i Californien så slipper man skatten på 8.25% om man handlar i en annan stat (det blir ju lite frakt istället). APS har bra diskar (med IBM´s 60 GB IDE inuti), dom har både Firewire och USB, och bra lådor. Alla lådor/diskar jag har köpt har multinätdelar (även dom som inte är märkta för 220 V, jag har testat). Tullen brukar aldrig bråka om datordelar, dom har tagit in mej minst 5-6 gånger utan problem (och jag har alltid 3-4 diskar med mej fram och tillbaka).
Supporten funkar bra, servicen är bättre än i Sverige.

Bygger APS sina lådor med Oxford 911 chipset?

• Oregistrerad
  • 2001-08-23 23:50

Vet inte, kollade på websiten,
APS Tech 60 GB
men hittade ingen info om detta, du kan ju maila dom och fråga.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2001-08-24 17:23

Jag köpte min lilla externa firewire låda ifrån http://eshop.macsales.com/specials/DealMac.cfm de har en liten låda för 3.5" HD med Oxford 911 chip
OWC Mercury Pro Elite Oxford911 FireWire External Case Kit (CASEKITFWPRO) $129.95

eller varför inte en färdig 100GB OWC Mercury 5400rpm FireWire External w/Cables & Software & 3yr (OWC100GBMFW) ... $379.95

Du behöver sedan bara en vanlig svensk apparat kabel för strömen (är standard)

• Medlem
  • 2001-08-28 22:15

Jag kan sälja lådor för 1500:- ink. moms om du vill ha något lite närmare..

1
Bevaka tråden