533 Dual G4a till salu!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vad skall man ta för sin Dual G4 533a? Borde det inte vara intressant för alla PowerMacägare som har 350 - 533 singleprocessor?

Det handlar alltså om processorkortet och inte hela dautan

1000:- bjudet. Kan man bara flytta över ett sånt utan vidare?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
Det handlar alltså om processorkortet och inte hela dautan

Funkar det i en blåvit G3?

jag vet inte till vilka burkar den kan flyttas till - med det borde fungera på äldre G4or 350 - 533 - men även single 733 - fast det kanske inte är så lönt att ta ur sin 733a till fördel för 2 533or. Den som tjänar mest på det vore en som har PowerMac G4 350. Huruvida PowerMac G3 klarar det - vet jag inte.

1000 kronor känns lite för lite

Citat:

quote: 1000 kronor känns lite för lite

Det är därför man ska säga vad man vill ha med en gång.

jo - men jag tänkte mest "pejla" läget. på macoteket tar dom för singelprocessoreruppdatering:

Sonnet Encore/ST, G4 800MHz/2MB (för G4 med AGP och för Cube)
6738kr

Sonnet Encore/ST, G4 1GHz/2MB (för G4 med AGP)
9362kr

en dual 533 motsvarar nog mer en 800 än en 1 Ghz. så halva priset på 800 mhz´aren kanske? 3000 borde väl vara rimligt - avrundat nedåt?

Citat:

quote: Kan man bara flytta över ett sånt utan vidare?

jag håller på och undersöker detta...

Man kan inte rakt av byta ut en singelprocessor mot en dubbelprocessor. Vissa äldre G4:or (inklusive min egen sågtand 450) kan helt enkelt inte hantera dubbla processorer.

Sonnet eller PowerLogic har ett litet testprogram för att avgöra om de fungerar eller inte.

//Mikael

Buu. Annat moderkort antar jag?

Jaja, det var kul att drömma litet.

jag var inne och kollade - nästan ingen singelprocessor upp till 533 klarar av dualkort. jaha - då är det ingen som har nytta av mina TVÅ 533 G4or! Vadå slöseri! Nä - bättre att sälja hela burken så dom fortsätter göra nytta åt någon annan.

• Medlem
  • 2003-01-15 18:08

Ursäkta min nyfikenhet, men vad hade du tänkt hitta på med lådan i annat fall?

Jag tror att alla Digital Audio Macar kan använda det kortet. Dvs 466/667 skulle kanske kunna vara intresserade.

det har du rätt i - mest intressant för ngn som har en 466 G4a då ja - 3000 borde väl fortfarande vara intressant? hade jag haft en 466 och haft möjligheten att byta upp till dual 533 för 3000 hade jag nog gjort det - dubbelt så snabb blir den ju

• Oregistrerad
  • 2003-01-16 15:29

Jag har en G4 466, digital audio. Hur stor skillnad gör det att sätta i en dual 533 istället? Alltså är det lönt att uppgradera eller inte? Ger det bara några % bättre prestanda känns det bättre att spara pengarna.

arbetar du i OSX får du en dubbelt så snabb dator. osx använder dual fullt ut och merparten av osx-programmen är optimerade till dual - mycket på grund av att apple idag enbart förlitar sig på dualkonfigurationer på sina proffssystem. Så för din del är det en billig lösning att få rejält mer fart.

du kan ju gå till macoteket.se och se vad det kostar att uppdatera till single 800 resp. 1000 mhz-kort - 7000 resp 10000 kronor. och en dual 533 ger lika mycket kräm som 800an och kanske till och med nosar på 1000-mhzkortet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-19 19:54

Jag har gjort en hel del tester med det där DUAL vs SINGEL och man kan säga att i bästa fall får du ut 100% av båda dina processorer. En DUAL 500 är faktisk i vissa sammanhang snabbare än en SINGEL 1Ghz, men detta hör inte tillvardagen.

Att "alla progam i OSX drar nytta för dubbla processorer" är fel. Det finns en hel del som gör det, men många gör det också sämre (Photoshop, After Effects m.fl.) medan andra gör det grymt bra (Final Cut Pro, Combustion m.fl.). Hur fallet än är med om just de program du använder drar nytta av båda processorer eller ej så gör systemet MacOSX ALLTID det. Så, du kan alltid göra saker som att rendera film i After Effects medan du fortsätter redigera bilder i Photoshop utan att det påverkar ditt arbete eller renderingstiden så jättemycket.

I spel som drar nytt av DUAL får du ut c:a 50% av processor nr 2 (det finns c:a 3-5 spel som faktistk drar nytta av två processorer). En Dual 500 blir således som en singel 800 (c.a).

Å andra sidan drar som sagt systemet nytta av den andre processorn, så en dual 500 vs en singel 500 kommer klara av spel en anning bätte eftersom systemresurser kan läggas på CPU 2.

Jag måste dock säga att 2st 533 Mhz G4:or för 3000 spänn är ett lysande köp, du kommer märka skillnaden i OSX helt klart. Kör du Final Cut kommer dual 533 vara så gott som en singel 1000Mhz, helt klart.

[ 19. Januari 2003, 19:56: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Ja, ju mer man dividerar fram och tillbaks så känns det inte som att det är lönt att sälja sitt kort för 3000 och sedan lägga ut 10000 utöver dessa tre för att få ett 1-1,2 ghz!? varför är det så jäkla dyrt?

1
Bevaka tråden