Beg. Mac för 10.000 :- ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-20 22:34

Vad får jag får Powermac G4 för ca 10.000 med eller utan skärm. Har tröttnat på min slöa PBG4 och tycker egentligen att dagens Macar är för dyra - därför valet av begagnat. Har till och med nosat på fiendens datorer: Creative SLIX som jag fullständigt älskar. www.slixpc.com . Men det är ju fort-
farande PC dock. =( Vet ju hur det är att gå från PC till Mac, men frågan är om man mår jäkligt dåligt av att gå andra vägen? Man har ju blivit bortskämd. Även om OS X känns rätt slött så är det ju trevligt att jobba med..stabilt osv. =I

Några köptips...beggat? Glad om jag slipper "hårtorken", men den skulle visst bli fixad eller?

/Fredrik

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-20 22:51

Jag köpte min Quicksilver 800 för 9500:-.
Det tycker jag var ett rimligt pris på den.
Standardkonfiguration samt tangentbord och mus.

• Medlem
  • 2003-03-20 23:14

Vilken Powermac är det? Skrikbjörnen eller en tystare sort?
Man vill ju egentligen inte köpa PC, men när plånboken är tunn så vette 17 vad man ska göra. Vad hade du mer för speccar på den burken...minne, hdd? Fick du med nån monitor? Saken är bara den att jag hört att OS X går slött även på en snabb maskin med snabbt grafikkort. Är det verkligen sant?

En annan sak med: Om man vill köpa ett nytt grafikkort, kan man då använda samma som till PC för att komma billigare undan, eller är det bara hårddiskar som funkar på olika plattformar?

/Fredrik

[ 20. mars 2003, 23:19: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

OS X går snabbt på en Quicksilver 800 med rikligt med RAM. Prestandan kommer inte vara något större problem där.

Vad gäller ljudnivån, så är Quicksilver-modellen inte alls lika högljudd som de senare (bortsett från den allra senaste).

• Avstängd
  • 2003-03-21 07:01

Kolla MACworld macbörsen. Jag köpte en iMAC 17" i Okt 2002 för 19995:-+Mums. Nu finns den för 13900+

• Avstängd
  • 2003-03-21 07:05

Mac Barometern www.idg.se/macworld

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-21 10:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Vilken Powermac är det? Skrikbjörnen eller en tystare sort?
Man vill ju egentligen inte köpa PC, men när plånboken är tunn så vette 17 vad man ska göra. Vad hade du mer för speccar på den burken...minne, hdd? Fick du med nån monitor? Saken är bara den att jag hört att OS X går slött även på en snabb maskin med snabbt grafikkort. Är det verkligen sant?

En annan sak med: Om man vill köpa ett nytt grafikkort, kan man då använda samma som till PC för att komma billigare undan, eller är det bara hårddiskar som funkar på olika plattformar?

/Fredrik

Jag fick den som sagt i standardkonfiguration, vilket innebär 40 gb hd, 256mb ram, Radeon 7500 grafik osv.
Sedan har jag utökat ramminnet till 512 mb.
OSX flyter på kalasfint.
Ljudnivån är acceptabel, men jag önskar ju förstås att den kunde vara lika tyst som min gamla G3:a...
Men har man den under bordet och lyssnar på lite musik medans man jobbar så störs man inte alls.
Grafikkort vet jag inte riktigt hur det är med, tror man kan "flasha" om nVidias GeForce-kort så att dom funkar med Mac...

• Medlem
  • 2003-03-21 11:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pirre:
Kolla MACworld macbörsen. Jag köpte en iMAC 17" i Okt 2002 för 19995:-+Mums. Nu finns den för 13900+

Hur är det nu med iMac - Vad kan man uppgradera på dem? Minnet, hårddisken? Sen är det tyvärr stopp väl? Skulle ju varit käckt om man kunde bytt ut grafikkortet (det är väl snarare mer kretsar än ett kort?) osv.
Vilken iMac modell är att rekommendera i så fall?

Även om designen på iMac lockar som skam så kanske en PowerMac G4 är ett bättre val? Dock tillkommer ju en skärm . Måste ju säga att det kommer att kännas fel att ha en CRT-skärm bredvid en läcker Quicksilver. Har inte råd med en TFT just nu, tja om då inte BenQ skärmen på 16ms är bra. Den kostar ju bara 2995.

Det känns lite hemskt att jag börjat kika åt PC hållet bara för att man inte har råd med en ny mac. =(

/Fredrik

[ 21. mars 2003, 11:02: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Medlem
  • 2003-03-21 13:41

Jag hade lagt dom slantarna på en dual 450, 500 eller 533. En sådan kan man hitta för en relativt billig peng.
En ny annons på MW på en MP 500

/majk

• Medlem
  • 2003-03-21 14:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: majk:
Jag hade lagt dom slantarna på en dual 450, 500 eller 533. En sådan kan man hitta för en relativt billig peng.
En ny annons på MW på en MP 500

/majk

Men är 10.000 kr verkligen ett b r a pris för en sådan gammal Mac? Det är ju iofs. en dual, men ändå... Är inte
en QS800 en bättre investering i så fall räknat på modernare (???) moderkort och andra kretsar?

Skulle ni investerat i en iMac G4 eller en Powermac? Båda i beggat utförande...

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-03-21 14:55

just den där var lite väl dyr kanske. jag skulle nog ge ungefär 7000 för den. det är bara att leta runt. priserna är ju lite galna. somliga vill ju ha 10 000 för en Powermac G4 400 :rolleyes:

/majk

[ 21. mars 2003, 14:57: Meddelandet ändrat av: majk ]

• Medlem
  • 2003-03-21 16:11

Jo, sannerligen är priserna på vissa beggade Macar smått perversa. Men så är ju nypriset inte särskilt lågt heller. Vette 17 bara om man ska slå till på en beggad iMac eller en PowerMac. Vilka spec. behöver man på respektive för att kunna köra OS X med bildbehandlingsprogram, videoredigeringsprogram och dylikt med bra fräs? Ger till exemel ett dyrt (bra?) grafikkort i en PowerMac betydligt mer fräs än standardkortet med ett GeForce 2 med 32 mb i minne? Någon nämnde att han uppfattade en riktigt snabb Mac, kommer ej ihåg speccen, som slö med OS X. Tråkigt att höra. Men tillexempel en PM QS 800 eller en DP 500 med caa 512Mb i minne samt ett GeForce 2-kort borde väl funka rätt väl eller? Det bytet har man ju inte möjlighet till i tex en iMac.

/Fredrik

1
Bevaka tråden