Tips och råd till mac köp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 00:22

är ganska ny här och vill helt enkelt ha lite råd ang. mac köp

har tröttnat på min pc o vill pröva på någe nytt =P

jag har tänkt att redigera lite film o sånt med macen(mest hemmagjord dv-film)..men duger en imac till sånt? imac g3 400mhz?

vill helt enkelt bara få lite råd utav er som är kunniga..budgeten ligger max på 5000kr

hjälp mig till väga..

tack på förhand

Flyttar tråden till vårt forum för köptips.

/c, moderator

• Oregistrerad
  • 2003-03-19 12:38

Jag har en iBook 600 med 396 i ram, os x 10.2.4. Klarar att köra office och surfa men inte mycket mer... har hänt att jag startat illustrator någon gång för att rita en enkel modell men det blev direkt segt. Ska du köra os x på den datorn kan det nog bli jobbigt. Däremot kanske det kan fungera ok under os 9.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-21 20:18

Jag kör 10.2.4 på en iMac G3 350 och på den använder jag bl.a. InDesign 2, Photoshop 7, AppleWorks, Safari, Payback (spel), Konfabulator, alltid med 4 öppna widgets.

Det går alldeles utmärkt!

Allt jag säger är att man kan få en dator att duga till vad som helst, om det inte finns tekniska begränsningar.

Det som egentligen spelar roll är om man störs av trögheten. Min dator är inte så trög som man kan tro!

Men det beror väl på att jag har vant mig... :rolleyes:

Har även en 6100/60 med Mac OS 8.5 och bredband, men det är en annan histora...

gonza: G3 400 MHz fungerar, men det kommer inte gå fort.

Jag har G4 350 MHz och jag sysslar med allt utom filmredigering kan man säga. Har testat lite, men är för otålig när det kommer till "slutsparning"...

• Oregistrerad
  • 2003-03-26 03:21

Allt funkar i princip med iMac 400mhz..
Jag kör det nu och det är fint, Illustrator är det absolut inga problem med, inte photoshop heller. Jag kör Lightwave 7.5 vilket funkar det med, renderingen tar ju en del tid (läses, en hel del). Men visst, det går

En iMac G3 400 MHz räcker för att redigera film i iMovie om du inte har allt för stora krav att rendering av effekter och övergångar ska gå fort.

Du behöver dock en Mac med SuperDrive (DVD-brännare) för att kunna bränna dina filmer på DVD-skivor med Apples program iDVD.

Det finns andra program (DVD Studio Pro) so m kan bränna DVD-skivor eller kan du använda dig av Toast och göra VCD-skivor som kan spelas i många DVD-spelare.

/c, glad amatör

Glöm inte bort att stuffa macen med mycket ram, det ger en avsevärd skilnad på hastighet.

1
Bevaka tråden