Tips ang. mac köp

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 00:03

är ganska ny här och vill helt enkelt ha lite råd ang. mac köp

jag har tänkt att redigera lite film o sånt med macen..men duger en imac till sånt? imac g3 400mhz?

vill helt enkelt bara få lite råd utav er som är kunniga..budgeten ligger max på 5000kr

hjälp mig till väga..

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-19 00:11

Välkommen till 99mac! Det är ingen enkel fråga du ställer. Det beror på vilken typ av film du vill redigera. Snackar vi om lite hemma-dv så kan en iMac dv 400 duga mer än väl och en sådan hittar du titt som tätt på nätet för allt mellan 3000 och 6000 spänn. Det är dessutom en bra första-mac. Annara kan du alltid hitta en bättre begagnad G4a om du slänger till nån tusenlapp eller två.

Och ett litet PS på slutet: Du når fler hjälpsamma själar om du ställer frågan under "köptips"...

Men, som sagt, välkommen hit!

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-19 00:12

Jag skulle inte köpa en sådan burk om du ska ha den till film redigering, eftersom att jag nu har en G4 400mhz och tycker att den är extremt seg att redigera film på,

Men jag vet inte hur andra upplever det.

• Oregistrerad
  • 2003-03-19 00:18

Tack PJW!
jo det är mest hemma-dv film o sånt.
skall posta det under köpes som du rekomenderade och hoppas på flera hjälpsamma själar =P

jag håller med gadd... jag har en likadan burk själv. Är det nån som kan ge tips på hur jag kan snabba upp den lite? allt är orginal förutom HD:arna och att jag har mycket RAM...

• Medlem
  • 2003-03-19 02:35

Billigast blir nog att ersätta hårddiskarna mot en ny större. En westerndigital 120Gb special edition går på ca 1450 och kan ge en rejäl prestandaökning.

Det är en bra början. Sedan kan det vara ide att skaffa ett IDE-kontrollerkort som stödjer ATA100. Är osäker på hur mycket ett sådant hjälper i praktiken men sammantaget borde de vara billigare än ett G4-kort.

Beroende på om redigeringsprogrammet är optimerat för G4 så kan det hjälpa rejält men då kostar det också.

/Erik

1
Bevaka tråden