Ritbräda för nybörjare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-11 01:35

Min lillebror är en rackare på att rita och som datanörd tycker jag det vore på sin plats att belöna artisten med ett ritbord så han kan digitalisera verken. Vem vet, hans alster kanske kommer att hamna i någon film framöver...

Nåväl, är det någon här som kan komma med ett förslag på lämplig ritplatta till bror min?

• Medlem
  • 2003-03-11 02:26

Roligt, jag är säker på att han kommer bli dig evigt tacksam. Det gör verkligen en jättestor skillnad i jämförelse med att sitta och klicka med musen. Jag har haft ritplatta i flera år och det är helt klart en av de bästa investeringar jag gjort i min dator. Det är väldigt svårt att klara sig utan när man vant sig.

Frågan är väl egentligen hur mycket du hade tänkt att lägga ner på det. Wacom har en konsumentmodell (Graphire2) som är vettigt prissatt. Problemet med den är att den aktiva ytan är ganska liten (ungefär som en A6, vik ett A4 2ggr för att testa). Jag tycker att det är för litet och pilligt för att kunna använda den seriöst. Men för att testa på lite så är detta en ok modell. Den innehåller all grundläggande teknik. Kostar ungefär 1000 kr inkl. moms.

Nästa steg är Wacoms proffsserie "Intuos2". Dessa plattor har mer funktioner, lite högre upplösning, reagerar på lutningen av pennan, 1000 nivåer av tryckkänslighet (dubbelt så många), bättre penna och programerbara snabbknappar på plattan.

Det är ju bra men det är de större storlekarna som är det som är det viktiga. Dessa plattor finns i storlekar från A6 till A3. A5 modellen är alldeles tillräckligt för de flesta användningsområden. En platta i den storleken kostar strax över 4000kr. Ganska mycket pengar men då håller den i flera år också.
www.wacom.com

Någon som testat andra tillverkares plattor?
edit: stavningskontroll

[ 11. mars 2003, 02:50: Meddelandet ändrat av: apu ]

• Medlem
  • 2003-03-11 02:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl H. Blomqvist:
Jag tycker om Wacoms Cintiq personligen

Har du en Cintiq? Jag har alltid viljat testa en sån. En annan får sitta och kludda på Palmens skärm och låtsas...

• Medlem
  • 2003-03-11 04:48

Om jag inte hittar någon beg. bräda blir det nog en Graphire2. Såg att man får med en del ritprogram också, painter clasic m.m.
Men om ni hittar på någon som har vuxit ur sin bräda så säg till.

Skall bli kul att se hur han reagerar. Sch... det är en hemlis.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-11 07:34

Kolla på Apple store, de har ett ritpaket med platta, mus, PS elements och nått annat ritprogram, 1500:-
Apple store må vara dyra på minnen m.m. men ritplattor är de faktiskt riktigt billiga på.

• Medlem
  • 2003-03-11 13:03

Det var som tusan... Jag kollar bums!
Tackar!

• Medlem
  • 2003-03-11 13:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Hedin:
Kolla på Apple store, de har ett ritpaket med platta, mus, PS elements och nått annat ritprogram, 1500:-
Apple store må vara dyra på minnen m.m. men ritplattor är de faktiskt riktigt billiga på.

999kr på Macoteket, fast då verkar inte Photoshop LE ingå.

• Oregistrerad
  • 2003-03-11 17:22

Själv har jag en Intus A4+, vilken jag är ritktigt nöjd med. Köpte den begagnad för 3300 kr i oktober tror jag det var. Enda nackdelen skulle vara att den är lite väl stor för skrivbordet. Är väl ingen mästare på att rita och måla, men man kan ju bli. Som det är nu använder jag den mest när jag gör retuscheringar och montage av olika slag. Det jag ville ha sagt är iaf att man kan spara en bra slant på begagnat marknaden.

• Medlem
  • 2003-03-11 19:19

Spana i den här snubben. Han vet hur man hanterar en ritplatta och Painter. Löjligt duktig...

Craig Mullins

• Medlem
  • 2003-03-12 13:19

Ja du apu... den gubben kan rita han. Fast det känns lite ovärdigt att säga rita. Inte sant?

Jag bara gapade när jag såg bilderna, helt otroligt vackert.

/ErikC

• Medlem
  • 2003-03-12 17:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ErikC:
Ja du apu... den gubben kan rita han. Fast det känns lite ovärdigt att säga rita. Inte sant?

Jo det ligger väl närmare oljemålning i känsla.

Citat:

citera:
Jag bara gapade när jag såg bilderna, helt otroligt vackert.

Jag försöker ransonera mina besök så att jag inte blir helt knäckt

.

• Medlem
  • 2003-03-12 17:58

Ja det är så att man får mindervärdeskomplex.
Tur att det inte är jag som skall ha plattan.

Föresten apu, har du några egna alster på nätet?

/ErikC

• Medlem
  • 2003-03-12 19:54

Nja det är lite dåligt med det. Min egen hemsida blir aldrig klar innan jag får någon ny idé och börjar om från början...

Mitt självporträtt här vid namnet är nog det enda i den vägen som jag har ute.

Jag har förvisso ett galleri med kluddar och skisser som gjorda på min Palm-handdator. Fast det är mest på skoj och tekniskt ganska begränsat (160x160 pixlar och två färger). Men trevligt att syssla med under sega föreläsningar. Det brukar bli ett par sådana per dag. Ett bra sätt att hålla igång. Länk finns under min profil...

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-03-13 16:13

Nu är jag kanske inte stor konstnär, men jag har en intuos2 A6 och tycker inte alls att ytan är för liten. Att rita på ett A6 papper är inte alls jämförbart!
Jag har ett lite äldre digitaliseringsbord av ett annat märke som har en 30x30 cm stor yta. När jag ritar på det blir det störande stora rörelser och känns ganska onaturligt, medan när jag ritar på mitt nya digitaliseringsbord känns det mycket mer naturligt och bekvämt.

Även om ytan är liten så ritar man mer på skärmen än den lilla rutan, om du förstår vad jag menar.

Intuos2 bordet som jag har har en lika stor akriv yta som ett graphie2 bord, men det som skiljer dem åt är ett par saker.

*Graphiren har 512 trycknivåer medan intuosen har 1024.
*Graphiren har en upplösning på 39,4 lpmm medan intuosen är ett snäpp högre på 100lpmm (linjer per mm)
*Den aktiva ytan är 127,6x92,8 mm på graphiren respektive 127x106 mm på intuosen

En sak som jag tycker är lite bättre på Graphiren än på Inuosen är att pennhållaren sitter fast på bordet, medan pennhållaren till inuosen är separat. En del kan iofs säkert tycka helt tvärt om.

Well, det är mina åsikter på ämnet...

/arvid

[ 13. mars 2003, 18:01: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

1
Bevaka tråden