Vad får man för en...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-27 19:24

...gammal 16" apple skärm? Den gick sönder igår pga åskan och jag behöver veta värdet för en sådan beg för att få reda på om det är värt att betala självrisken (1000kr). Det står "Macintosh 16" Color Display" på baksidan och den klarar av 832x6xx med 265 färger. Så om den är värd mer än 1000 är det ju lönt att betala självrisken - är den det?

nix. den är INTE värd 1.000,-

En 17" skärm kostar inte mycket ny idag - och dom klarar ofta 1280x1024 och har flera års garanti.

GÖR DET INTE!... du kan få köpa min för en femhundring

Citat:

Skapades ursprungligen av: bOOzo:
...gammal 16" apple skärm? Den gick sönder igår pga åskan och jag behöver veta värdet för en sådan beg för att få reda på om det är värt att betala självrisken (1000kr). Det står "Macintosh 16" Color Display" på baksidan och den klarar av 832x6xx med 265 färger. Så om den är värd mer än 1000 är det ju lönt att betala självrisken - är den det?

Intressant! Vad händer om du betalar självrisken? Blir en mindre del av skärmen utbytt eller är den allvarligt skadad?
Jag skulle tro att du får en ny likvärdig skärm eftersom din nuvarande inte säljs längre.
Åskan har medverkat till att min familj är inne på vårat fjärde(!) modem. I dagens läge betalar man självfallet inte en 1000 kronors självrisk för ett modem, men första gången då det brast (1997 om jag inte minns fel) så var modemen dyrare och vi bytte vårt trasiga 28.8 modem mot ett 33.6 modem för kostnaden av självrisken (därpå har två st. 56.6 modem följt).
Prata med ditt försäkringsbolag om du inte är hundra på vad tusenlappen ger dig. Det kan mycket väl vara värt det om de 1000 riksdalerna ger dig en ny 17" skärm (även om det inte är LCD eller ens en CRT Trinitron )!
Om självrisken endast ger dig en fixad 16" Apple skärm bör du investera i en ny skärm hellre än att punga ut med den dyra självrisken!

• Medlem
  • 2001-07-20 10:33

har du fuderat på att köpa en UPS för telefoni typ 400:- och inga mer trasiga modem ?

• Oregistrerad
  • 2001-07-20 16:03

Den är redan skrotad nu och ersatt av en äldre 15"are. det är lite roligt för den datorn började med en 21" skärm, sen pajade den så bytte vi ut den mot 16" skärmen och nu gick den sönder :rolleyes:

Som tur var har vi alltid haft en skärm över, vi har fått dom med dator köp. Men nu är vi inne på den sista...

Mina föräldrars 33.6 modem gick nyligen sönder pga av åskan den med.. Som tur var hade vi även ett extra modem, dock 28.8, men dom bryr sig inte.

Och så har ett tangentbords space-knapp börjat fastna så vi fick byta ut det med (fast det är ju inte lika allvarligt).

Noteras bör att allt det här är riktigt gamla prylar som verkligen gjort sitt

Citat:

Skapades ursprungligen av: love:
har du fuderat på att köpa en UPS för telefoni typ 400:- och inga mer trasiga modem ?

UPS vadå?
Något slags åskskydd?

• Medlem
  • 2001-07-24 08:28

UPS = Uninterruptible Power Supply
Men det är inte det som behövs. Det finns grejer för 150.- på Telia som skyddar telefon och modem från åskan.
UPS:en är till för att ge "nödström" under en viss tid så att man hinner stänga av datorerna "gracefully"...
Om det bara är åska och "strömspikar" du vill skydda dig mot så skall du söka på, surge protection.

• Medlem
  • 2001-07-24 11:15

ok men APC är väll störst på surge protection. området också ?

dom har sånna där kombinerade kit med telefoni och nätstöms skydd

Stämmer bra!
Dock får man bara störskydd med surge protect och ingen backupström. M.a.o. det är ingen UPS för telefoni etc...

1
Bevaka tråden