15000 för Cube + Studio Display?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 11:12

Är 15000 inkl moms ett skäligt pris för en Cube 450 Mhz med 384 Mb RAM samt Apples platta 15-tumsskärm? Inte helt fel iaf?

Det är en personalhyrmaskin som jag ska köpa loss, och GE Capital är väldigt svåra att förhandla med...

/J

• Medlem
  • 2003-01-10 11:31

Skäligt och skäligt... Jag tycker att runt 8.000:- för en kub inkl. moms är "rimligt". Med skärm, kanske 11-12.000:-.

15.000:- låter lite dyrt, fast jämfört med privatköp så landar det ju på 12.000 om du kan dra momsen... men jag skulle pruta ned det. Datorn kan ju knappast kallas het rent prestandamässigt.

Vad har den för grafikkort? Om det är ATI Rage, är den mindre värd. Tänk också på att 450Mhz bör vara billigare än 500. När de var nya skiljde det en hel del.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 11:50

Nej, det är för dyrt tycker jag. Det är ju en två (eller tre?) år gammal maskin. Det är bättre att köpa nytt.

[ 10 Januari 2003, 11:51: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Eeeek.. läste inte att du inte ville sälja den.

Ciryon

[ 10 Januari 2003, 15:49: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

Du kan inte tänka dig kränga Cuben enskilt?
I sådana fall är jag intresserad.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:

Haha ... han försöker ju köpa den av GE, inte kränga den ... Läs inlägget en gång till!

• Oregistrerad
  • 2003-01-10 12:27

GE torde väl kunna få max 2500 - den kan ju inte köra XP!

Ska du köpa loss den för 15.000 kr?! Efter 3 års "avbetalningar"?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 13:29

1 500 till 2 000 kr är mer realistiskt. Det är vad man brukar få betala när man köper loss personaldatorer efter tre år. För 15 000 kr inkl moms får du ju en ny iMac G4.

[ 10 Januari 2003, 13:32: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ja, 10% brukar vara vanligt. Nypriset var knappast 150.000 kr.

Däremot kan det finnas något speciellt och ovanligt i ert hyresavtal med GE, kolla upp det.

[ 10 Januari 2003, 15:57: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

Nypris på en plattskärm är 4000-5000 nånstans. Begagnad, max hälften.

Datorn är tre år gammal, dvs mer än 40% av värdet kan absolut inte vara kvar ur köpa-loss-synpunkt. Snarare mindre. 10% som köpa-loss-pris är inte alls orimligt. Säg 4000-5000 för hela paketet.
Sen är just den datorn såväl som skärmen eftertraktad och därmed i praktiken värd betydligt mer, men det är ju bara intressant när man säljer mot öppna begmarknaden. Risken finns förstås att GE Capital är medvetna om att det är en het maskin.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:

Haha ... han försöker ju köpa den av GE, inte kränga den ... Läs inlägget en gång till!

Hehe.. såg det nu. Var lite morgontrött

Det som står i hyresavtalet gäller, GE brukar inte och kan inte sitta och bedömma vad som är hett på marknaden just för tillfället. Detta restvärde bestäms vid avtalets start.

[ 10 Januari 2003, 19:55: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-13 11:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Ska du köpa loss den för 15.000 kr?! Efter 3 års "avbetalningar"?

Nej, efter 15 månaders avbetalning. Hur mycket den totalt kostat mig vill och vågar jag dock inte räkna på. Personalköp har jag aldrig riktigt förstått vitsen med, för hur jag än räknar blir det dyrt.

Det extra märkliga i denna historia är att det skulle bli någon tusenlapp billigare att fortsätta med kvartalsinbetalningar i stället för att köpa loss hela rasket.

Jag antar att jag får svälja förtreten, för jag vill ju gärna ha just denna Cube. En ny iMac skulle iofs var ok, men Cuben har en speciell plats, och då får man väl betala för det.

[ 13 Januari 2003, 11:27: Meddelandet ändrat av: Goka ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 16:43

Som någon skrev tidigare så får du en ny iMac för samma peng som i stort sätt, på alla sätt, är bättre? Men visst, Cuben är lite speciell?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Som någon skrev tidigare så får du en ny iMac för samma peng som i stort sätt, på alla sätt, är bättre?

Njae, iMacen kan du inte byta skärm på, för att nu se en klar skillnad. Inte heller behålla skärmen när man byter upp sej.

1
Bevaka tråden