BILLIG digitalkamera?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-10 17:22

Jag vill köpa en billig (skräp-)digitalkamera för tusenlappen och under. Bara för att fota på fester o.dy. Var hittar jag en sådan som är OS X-kompatibel? Inte ens Logitechs kameror är anpassade för annat än Windows...Tips mottages tacksamt, gärna med länkar och pris om möjligt.

[ 10. mars 2003, 17:36: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Köp inte Che-ez! Snap i alla fall, den fungerar inte alls med mac, tyvärr. Jag har köpt och lämnat tillbaka den. Ska återkomma med en "granskning" av den senare.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jag vill köpa en billig (skräp-)digitalkamera för tusenlappen och under. Bara för att fota på fester o.dy. Var hittar jag en sådan som är OS X-kompatibel?

Jag har en Canon PowerShot A5 över som jag kan tänka mig att avyttra. Smidigt format och helmetallchassi, vilket gör den festkompatibel

. Den är väl visserligen inte helt OS X-kompatibel, men med en USB-kortläsare alt. PC-cardadapter går det alldeles utmärkt att läsa CF-kortet direkt och få in resultatet i iPhoto.

/Göran

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-10 20:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Göran Bolinder:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jag vill köpa en billig (skräp-)digitalkamera för tusenlappen och under. Bara för att fota på fester o.dy. Var hittar jag en sådan som är OS X-kompatibel?

Jag har en Canon PowerShot A5 över som jag kan tänka mig att avyttra. Smidigt format och helmetallchassi, vilket gör den festkompatibel

. Den är väl visserligen inte helt OS X-kompatibel, men med en USB-kortläsare alt. PC-cardadapter går det alldeles utmärkt att läsa CF-kortet direkt och få in resultatet i iPhoto.

/Göran

Det låter ju inte helt illa!

Dock skall den inte inköpas förrän i maj månad. Som en födelsedagspresent till mig själv s.a.s. Om du har den kvar då och fortfarande vill sälja den så kan ju du/jag återkomma!

• Medlem
  • 2003-03-10 21:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Köp inte Che-ez! Snap i alla fall, den fungerar inte alls med mac, tyvärr. Jag har köpt och lämnat tillbaka den. Ska återkomma med en "granskning" av den senare.

Fungerar den inte med IOXperts USB Still Camera Driver? Jag har den gamla Che-Ez! och den fungerar med deras drivisar.

/majk

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: majk:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Fungerar den inte med IOXperts USB Still Camera Driver? Jag har den gamla Che-Ez! och den fungerar med deras drivisar.

/majk

Näe, det är bara att kolla deras egen kameramatris, modellen finns där men ingen support för den:
http://www.ioexperts.com/devices_allcams.html

Du kan köpa en ny Che-Ez Snap som är en otroligt liten och snygg digital kamera för 795:-

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tobias Myhrman:
Du kan köpa en ny Che-Ez Snap som är en otroligt liten och snygg digital kamera för 795:-

Har du inte läst mitt inlägg ovan??

• Medlem
  • 2003-03-27 13:27

Funkar inte alla kameror (nästan?) med programmet Macam?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-27 13:39
Citat:

Har du inte läst mitt inlägg ovan??

Har du inte läst vad det står i rubriken?

"Jag vill köpa en billig (skräp-)digitalkamera för tusenlappen och under."

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65

Vad vill du ha sagt med det inlägget?
Personen som startade tråden vill ha en billig kamera som är kompatibel med Os X. Eftersom Che-Ez Snap inte är kompatibel med Os X så sa Adrian att han inte ska köpa den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65

Klart jag har läst rubriken, men precis som Albert skriver så ville jag varna för att just den kameran inte fungerar med Mac OS X.

Om du själv läste på lite bättre skulle du se att PJW skriver "Var hittar jag en sådan som är OS X-kompatibel?"

Edit: tonade ner mitt inlägg lite

Någon som hur Mustek fungerar med OS X. Annars finns det en rätt billig Mustek (runt 1000 kr). Kolla här

Det jag är lite rädd för är det som står som krav för Macen, "Mac OS 9 or above" vilket gör att man inte vet om den funkar i OS X eller inte.

• Medlem
  • 2003-03-27 16:34

Inte med macam iallafall:

macam supported cameras

Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar
Inte med macam iallafall:

macam supported cameras

Ser ju bara ut som drivare till en webkamera. Det var ju inte det det var tal om. Detta är en vanlig digital kamera.

Hej !

Om du orkar casha 1495 spänn så finns Konica Revio C2 , 1,3 Mpixel, blixt, färskärm, kan spela in film och vara webkamera....
Blixt är ju bra att ha på inomhusfesterna, med en riktig skitkamera kan du knappt ta inomhus vettu ! ( typ 700 spänns kameror )

Pricerunner

Cyberphoto - med recension

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-27 18:11

Såg att Expert tog något liknande för Canon Ixus II

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Blixt är ju bra att ha på inomhusfesterna, med en riktig skitkamera kan du knappt ta inomhus vettu ! ( typ 700 spänns kameror )

Oh ja. Är det nåt dåliga kameror är riktigt dåliga på så är det dålig belysning. Det är en utmaning även för en bra kamera. Med blixt klarar man sej, men utan... Se framför dej en suddig, otäckt brusig bild som i bästa fall räcker till en 200 pixlar bred bild. Ett par hundringar till för en blixt blir väldigt mycket värt det.

Nu har jag iofs sett en kamera med blixt för 900:- på Rusta. Om den kan mounta på Macen så skulle den vara ganska kul, om inte annat som fickminne.

• Medlem
  • 2003-04-03 16:11

Här ställer du allra bäst din fråga

http://www.fotosidan.se/

MVH Nicke

TRUST FamilyC@m 500 Flash är en billig Digitalkamera med blixt. 960 kr och 1.3 megapixlar. Du hittar den på www.trust.com

Om den funkar med mac vet jag inte men det är bara och söka på nätet.

• Medlem
  • 2003-04-05 21:58

ska eventuellt sälja min che-ez! om du nu vill ha den. fungerar med osx och iphoto med hjälp av ioxperts drivare.

1
Bevaka tråden