Jag har ingen mac :(

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-09 23:20

Hej alla!

Jag är en switcher!

Efter att ha upplevt hur enkelt det är att programera i osX bara måste jag skaffa en mac som kan köra osX.

Som student vill jag komma billigt undan, inte mer än 4000kr.

Vad skall jag satsa på? Har ni något råd?
/ErikC

En PowerMac G3, ibland kallad blådåre.

G3 krävs för OSX men G4 är bättre då OSX är optimerat för den.

Den fanns med processor på 300 till 450 Mhz. En sådan med mycket RAM, helt 512MB skulle du nog kunna få rätt billigt.

http://www.lowendmac.com/ppc/g3c.shtml

[ 09. mars 2003, 23:28: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

• Medlem
  • 2003-03-09 23:29

Vad är rimligt pris för en G3 400/196/8G B/W?

Jag har lite svårt att uppskatta värdet på en sån, men jag skulle inte ge mer än 4000.

Jag såg t ex en G4 400 på mactorget.nu för 5500. Kanske kan prutas till 5000 eftersom den näst intill saknade minne (endast 64MB).

Har du stålarna tror jag nog personligen att en G4 är värd lite extra.

Hittade denna på Mactorget. Låter rätt schysst tycker jag.

http://www.mactorget.nu/view.php?id=4645

• Medlem
  • 2003-03-10 00:14

Ja att hitta en G4 för de beg. priser som mactorget anger verkar ju inte så dummt. Jag fortsätter hålla utkik!

Titta i säljes-delen av 99mac, safir säljer en "blådåre".

• Oregistrerad
  • 2003-03-10 08:05

Glöm inte dom gamla beiga G3:orna
Ibland löjligt billiga och är det 300-modellen så är den inte helt inkompetent...
Fast dom är ju så fula... (yeck)
Överklocka bussen på en sån (till säg 83 eller något) och sedan går det nog undan nog att kompliera C-koden

mvh /Pär

[ 10. mars 2003, 09:05: Meddelandet ändrat av: Pär ]

Flyttar till vårt forum för köptips

/c, moderator

En G4 för 5000 har kanske lite mer livslängd än en G3:a. Det jag undrar över är hur bra och prisvärda uppgraderingskorten som sälj är. Jag har en gammal 9600:a som jag inte vet vad jag skall ha till. Hur skulle det vara att hotta upp den? Framför allt, finns det några fungerande hack hack för att kunna köra Mac OS X på den?

Om det funkar och är en prisvärd lösning att uppdatera den så kan du nog få köpa lös den burken av mig!!!

Hör av dig bara!

/Jont Olof

• Medlem
  • 2003-03-12 12:31

Stort tack till alla som har engagerat sig!

Nu på fredag kommer det att stå en Yosemite (kanske den snyggaste av macarna) hemma på skrivbordet. Två trevliga skärmar 20" & 17", 512Mb ram och Western Digitals 80GbSe. Skall bli så skönt att utan bekymmer kunna programera och bekantas med OsX.
Skulle inte förvåna mig om jag slänger ut alla gammla PCburkar som bara samlar damm.

Nåväl, på fredag kommer jag med stolthet kunna konstatera: jag har en Mac
/ErikC

Yosemite? Vilken Mac kallades det?

/G

Blådåren (länk )

Asså

En liten varning bara.
Just denna tror jag inte går ihop så bra med OSX (vad jag hört flera säga).
Någonting med grafikkortet eller något annat.

Ville inte Erik ha en mac just för OSX:s skull?

/G

Vi har en 350Mhz på jobbet. Den var ostabil som sjutton med OS9, men den verkar funka bra med OSX. Den är numera reservdator så jag har faktiskt inte jobbat någon längre tid på den med OSX.

Hoppas den kommer att funka för dig Erik.

Once you go Mac, you never go back...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
En liten varning bara.
Just denna tror jag inte går ihop så bra med OSX (vad jag hört flera säga).
Någonting med grafikkortet eller något annat.

Ville inte Erik ha en mac just för OSX:s skull?

/G

Jag har 2 "blådårar". En har rullat som webbserver i snart 1,5 år. Mac OS X. Funkar bra. Den andra har jag på kontoret som extraburk. Kör Mac OS X 10.2.4. Funkar grymt bra med tanke på ålder och speed (350 mhz). Inga problem överhuvudtaget.

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 09:03

För att OS X ska flyta på ordentligt så bör datorn ha en G4 processor på minst 400MHz och absolut minimum 256MB RAM. Allting under det tror jag bara kommer bli jobbigt att använda.

hej du kan få en G3 300 - 400mhz för ca 4000 - 5000 och på den funkar X utmärkt.

• Medlem
  • 2003-03-17 05:38

Nu sitter jag här vid macen och allt fungerar som det ska!

Så här gick det till. Jag satte i kontackten i väggen och allt funkade. Systemet fick kernel panic fem ggr första dygnet men efter att ha bytt en minnesmodul och tagit en vända med coctail så fungerar det bra. Upptäckte att windowsfildelningen inte går att slå på föräns man faktiskt är uppkoplad mot en windowsburk, se där, men den hoppade glatt igång utan att jag behövde göra något när jag stoppade i nätverkssladden. Vad som dock har gjort mig lite purken är att min gammla 20" skärm gick och dog så nu är jag efter 10år tillbaka vid min gammla 17"are blä...

os X fungerar och det är fullt tillräckligt för mig.

/Erik

1
Bevaka tråden