Samsung ML-1210??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-09 12:40

Någon som har erfarenheter av billiga laserskrivare?
Jag sneglar rätt mycket åt en Samsung ML-1210. Kostar knappt 2000:- över disk från Inetdata i GBG. De recensioner jag lyckats hitta har varit positiva.

Skrivaren skall kopplas direkt till min PowerMac G4 med OS 10.2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-09 13:06

Kolla den här recensionen på CNet.

Förresten är det en bläckstråleskrivare - står det i alla fall.

[ 12. mars 2003, 09:19: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-09 16:16

Tack för länken.
Jag har tidigare hittat en test hos MacAddict
De är väldigt positiva.

Det *är* en laser, även om det står inkjet hos CNet och den ser ut som en gammal bubbeljet.

Alternativet vore i första hand en billig Brother eller Oki men de är lite dyrare och omdömena är blandade.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-09 16:38

Hmmm, jag litar inte på Samsungs prylar. Jag skulle ta en Brother HL-1470N eller en Oki med nätverksfunktioner.

• Oregistrerad
  • 2003-03-09 22:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hmmm, jag litar inte på Samsungs prylar. Jag skulle ta en Brother HL-1470N eller en Oki med nätverksfunktioner.

Din motvilja mot Samsung är väl bara din subjektiva uppfattning?
Skrivarna du föreslår kostar 3ggr mer. Svårt för mig att ta det som ett seriöst köpråd, om det var menat så.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 12:31
Citat:

Jag har en mikro, trådlös telefon, dvd-spelare, video, tv och har haft en mobiltelefon från samsung och de fungerar alldeles utmärkt. Samsung tillverkar dessutom mycket bra platta skärmar. Jag tror inte att du behöver oroa dig för bristande kvalitet på samsungs prylar.

Här finns flera olika tester kort sammanfattade Smartson och de flesta testare verkar mycket positiva till skrivaren

Citat:

Samma här, har sett bättre komponentkvalitet på elektronik från Rusta. Sure, rätt många bra TFT-skärmar har de krystat fram, men på det stora hela tycker jag att det är en motiverad och fullt normal reaktion att skrika och springa iväg i rakt motsatt riktning så fort någon föreslår Samsung-prylar. Fast visst, är skrivaren ok så köp den! Jag ska inte stå i vägen

• Oregistrerad
  • 2003-03-10 22:10

Hade varit fint om någon hade haft en ML-1210 och använt den med en Mac med OS 10.2. Mina egna erfarenhet av laserskrivare är enbart från medelstora nätverkskrivare med postscript.
Jag är inte beredd att döma ut Samsungs hela produktsortiment. Det finns mycket olika slags grejer med Samsungs namn på, en del bra, en del rätt taffliga. Jag vill hävda att namnet Samsung inte säger mycket om produktens kvalitet.
Det blir nog en Samsung ML-1210 om den ser bra ut. Tror inte Inetdata är till någon större hjälp för en Mac ägare tyvärr. Tack till alla i tråden för synpunkter och tips.

• Oregistrerad
  • 2003-03-11 22:54

2000:- fattigare, nybliven ägare till en Samsung ML-1210.

Skrivaren känns mekaniskt förtroendeingivande. Jag upplever den som relativt snabb. Den är helt tyst i vila.
Funkar hittills bara fint i Mac OS 10.

Mac OS 9 och Classic har inte gått riktigt lika bra.
Först vägrade drivrutinen (Väljar-tillägget). Löste sig först när jag aktiverade ColorSync. Felmeddelandet gav absolut inga ledtrådar om att ColorSync behövdes.
Mina FrameMaker filer med Anchored Frames innehållande PDF-grafik skrevs sedan inte ut riktigt. Sidorna kom ut utan PDF-bilderna. En snabbtest med ett helt PDF-dokument var en katastrof, en helt svart sida kom ut. Samma PDF-dokument skrivs ut galant med Acrobat under OS X.

Sammanfattningsvis går det ganska bra alltså. FrameMaker är det enda programmet som tvingar mig att använda Classic. Jag kan acceptera att gå omvägen via Distiller/PDF för att skriva ut från FM7.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: zink:

Citat:

Din motvilja mot Samsung är väl bara din subjektiva uppfattning?
Skrivarna du föreslår kostar 3ggr mer. Svårt för mig att ta det som ett seriöst köpråd, om det var menat så.

Varför dom är dyrare beror väl på att de har nätverksfunktion, det har inte Samsungen va? Brother har ju t.ex. HL-1230 och HL-1440 som är betydligt billigare. Även om jag också skulle rekommendera en HL-1470N hellre.

• Oregistrerad
  • 2003-03-12 09:12

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[QUOTE]Varför dom är dyrare beror väl på att de har nätverksfunktion, det har inte Samsungen va? Brother har ju t.ex. HL-1230 och HL-1440 som är betydligt billigare. Även om jag också skulle rekommendera en HL-1470N hellre. [/quote]Det är sant, ingen nätverksfunktion i Samsung ML-1210. Den är USB-ansluten till min G4.
Nätverksanslutning har ringa värde för mig. Däremot postscript vore fint, det hade säkert löst en del av problem jag nämnde ovan. Blev för dyrt det oxo

1
Bevaka tråden