Bra mailtjänst för företag?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag arbetar idag på en designfirma. Vi mailar dagligen korrektur (PDF-filer oftast) och vanliga mail. Idag använder vi oss av Telenordias mail - och den är BEDRÖVLIG.

I över ett år har det varit ständiga förseningar av både in- och utgående mail. T ex kan det ta TVÅ timmar för ett mail att komma fram som jag skickar till min kollega (dvs, mailet ska bara distribueras från ett mailkonto till ett annat, _internt_ hos Telenordia!).

Och idag kunde ingen av oss logga in på POP-servern över huvud taget! Ingen mail kommer in- eller ut!

Servicenivån är dessutom obefintlig, och oftast kommer man inte ens fram till supporten. Därför undrar jag nu om någon kan rekommendera en snabb, proffsig och framförallt pålitlig mailtjänst? Det handlar bara om ca 10 användare med egen maildomän, brevlådorna behöver inte vara större än 10 MB, men upp till 50 MB vore såklart schysst!

Anyone?

Jernberg

Varför inte sätta upp en egen mailserver?

Ciryon

Håller med Ciryon

En mailserver behöver inte vara ett komplett mailsystem, utan i ert fall bara ett system för att garantera att utgående post går ut precis som ni vill och räknar med.

All inkommande post hanteras precis som nu.

Eventuellt kan man enkelt ordna så att "internpost" hanteras av servern medan övrig hämtas hos Telenordia (som nu). Inget krångel med att fixa domäner, MX-pekare eller annat tekniskt alltså.

//Mikael

Well, det största problemet är ju inte internposten, den kan vi ju i värsta fall överföra per zip-skiva eller fildelning. det värsta är när det externa inte fungerar. Som när man sitter med en hjärtinfarkt på tröskeln, kunden ringer o gastar om korrekturet han inte fått - som vi mailade för en halvtimma sen... Det håller liksom inte!

Egen mailserver... Ingen på firman har den kompetensen (ok, jag hade säkert fixat det om jag läst på i ett par dagar, men jag är som sagt bara projektanställd - för andra göromål, som originalare), så vi köper hellre in den tjänsten. Det kallas visst outsourcing...

Med andra ord kvarstår min ursprungliga fråga...

/Jernberg

Ciryon: det var min polare som köpte din G4... Han är glad som en speleman! Nu håller vi på o jagar en intern brännare till den. Lutar åt en Plextor....

[ 05. mars 2003, 15:19: Meddelandet ändrat av: Jernberg ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jernberg:
Well, det största problemet är ju inte internposten, den kan vi ju i värsta fall överföra per zip-skiva eller fildelning. det värsta är när det externa inte fungerar. Som när man sitter med en hjärtinfarkt på tröskeln, kunden ringer o gastar om korrekturet han inte fått - som vi mailade för en halvtimma sen... Det håller liksom inte!

Jag menade att om ni upplever problem med extern mailtjänst så kan ni se till att mail adresserad till medarbetare i huset aldrig går ut ur huset utan adresseras direkt.

Citat:

citera:Egen mailserver... Ingen på firman har den kompetensen (ok, jag hade säkert fixat det om jag läst på i ett par dagar, men jag är som sagt bara projektanställd - för andra göromål, som originalare), så vi köper hellre in den tjänsten. Det kallas visst outsourcing...

Man kan outsourca drift också ;-). Någon timme driftstöd per halvår är väl vad om krävs.

En gammal Intelmaskin plus ett par timmar konsulting får igång en maskin som kan hantera all post för er. Jag har själv kört med egen epostserver de senaste 3 åren, och jag gör de nödvändiga uppdateringarna kanske en gång per halvår. Annars behöver maskinen inget som helst underhåll.

//Mikael

[ 05. mars 2003, 15:52: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

Vilket webhotell som helst är ju bättre än det du beskriver!!

Vi kör på www.loopia.se
annat förslag är Ola och grabbarna på www.immitt.com

Anders

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Vilket webhotell som helst är ju bättre än det du beskriver!!

Vi kör på www.loopia.se
annat förslag är Ola och grabbarna på www.immitt.com

Anders

Jo, jag ser att jag svarat på en annan fråga än den som ställdes. Sorry.

I alla fall, de här har jag inget att anmärka på, utan de fungerar bra (och jag har personlig erfarenhet av dem):

http://www.terratel.se/pages/tjanster/text/pb_ep.asp

http://www.fsdata.se/

http://www.hogia.se/

Tidigare var http://www.tripnet.se/ ett alternativ, men jag tror att de har en annn inriktning nuförtiden.

//Mikael

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jernberg:
Ciryon: det var min polare som köpte din G4... Han är glad som en speleman! Nu håller vi på o jagar en intern brännare till den. Lutar åt en Plextor....

Fett ös! Kul att den kom till god användning!

Ciryon

1
Bevaka tråden