Handlar du tillbehör hos PC-säljare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tar man en titt på Buyers Guide (bra shoppingagent för datortillbehör) så ser man att PC-säljarna oftast har mycket bättre priser på tillbehör som hårddiskar, minnen, skärmar, skrivare, CD-RW, m.m.
jämfört med många Mac-säljare.
Gör detta att du köper dessa tillbehör/datordelar hos PC-säljare?
Eller handlar du hellre hos en Mac-säljare du är nöjd med, där du får betala högre pris, men vet att du kan få hjälp om det skulle bli något problem med prylarna du köpt?

[ 31 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • Borås
  • 2001-05-30 12:03

Absolut!
Skärmar, internminne, hårddiskar mm köper jag nästan uteslutande hos "PC-leverantörer".
Dessa prylar är oftast av typen: fungerar / fungerar inte. Bättre pris, bra leveranstider och oftast lätt att byta om det skulle krångla är skäl nog.

/ola

Bara en fundering:

Hur i ..... kan man veta att man får bättre support och sånt av en Mac-butik än en PC-butik om man skulle få problem med hårdvara eller mjukvara man köpt?

Skulle Macbutiker med högre priser ha proportionellt bättre support och hjälp etc.?

Jag tror inte att det är så... Nån som har nån synpunkt?

En butik jag kollar hyffsat ofta på efter billiga hårddiskar är http://www.datorbutiken.se eller så var det .com

[ 31 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Carl-Johan Eelde ]

Hur i ..... kan man veta att man får bättre support och sånt av en Mac-butik än en PC-butik om man skulle få problem med hårdvara eller mjukvara man köpt?

Det kan man inte veta om man inte haft med dem att göra förut.
Jag uttryckte mig lite otydligt. Vad jag menade var om man hellre handlade hos Mac-säljaren som man handlat av tidigare och vet brukar ge service och support om det skulle vara några problem med de inköpta prylarna.

• Oregistrerad
  • 2001-05-31 23:44

Det blir lite som "Handlar du hos Gretas Deli" (som är trevligt, personligt och dyrt = Mac-dealern) eller på OBS" (där allting kostar hälften, men är rätt opersonligt = PC-dealern).
För att nu bara tala för mig själv: Behöver jag en smörgåstårta är Greta ett självklart val. Men ska jag på långhelg till landet blir det på OBS jag köper allting.
- Ja, ja, ja, vad har då detta med datorer att göra?
Jo:
Jämför hårddiskar, minnen etc med stapelvaror som lika gärna kan köpas på OBS där det ju faktiskt är billigare. Pengar har ju ingen gott om!
Mac-relaterad kunskap och specialhård/mjukvara betalar jag i så fall gärna lite mer för på Gretas Deli, eftersom det inte alls finns på OBS och med Greta har jag (i bästa fall) en personlig relation.
Min slutsats:
Mac-dealers - fokusera på Macen och dess användningsområden och låt Dustin & co kränga sladdar, diskar och plastbitar!
<humbly>Men, jag har nog säkert inte hela bilden klar för mig.</humbly>

/Micke

[ 31 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

• Oregistrerad
  • 2001-06-01 21:52

Jag har faktiskt aldrig handlat Mac-prylar av någon som varit särskilt kompetent. Och heller aldrig mött någon i en PC-butik som varit särskilt vettig... :eek:

Överhuvudtaget suger det rätt hårt att handla hårdvara i butik tycker jag. Bättre att göra det via internet; då vet man att man får fräscha, orörda grejer, priset kan man diskutera i evigheter och ofta kan man få dem att leverera hem till dörr´n!

Se´n har vi iofs, å andra sidan tillbehörsställena. Finns ett gäng. PC-handlare är de enda man kan handla av i så fall. Försök bara med Reda-gruppen t ex. Supertrist. Kostymklädda säljare som frågar om du vill ha 10 st eller fler, vill du bara ha en så vänder de nästan på klacken.

• Medlem
  • 2001-06-02 18:00

Eftersom det finns så få Mac-butiker nästan måste man handla tillbehör och sånt i PC-butiker om man inte vill eller orkar vänta på postorder. Inget fel med det, de kan vara väldigt kunniga och duktiga på att klura ut om grejor funkar eller inte!

Nätverksprodukter är också sådant som är SAMMA SAK i Mac- och PC-butiker..

T.ex. switchar och routrar.

Hårddiskar är likadant - SCSI och ATA.

Skärmar med VGA-port är samma sak.

USB-möss också.

Det enda man inte kan köpa i en PC-butik för Macen är väl grafikkort, processorkort och moderkort?

• Oregistrerad
  • 2001-06-07 23:59

Möjligt. Viktigast är dock att man aldrig nämner ordet Mac, för då får man bara en massa onödiga sarkastiska kommentarer. Vet man vad man behöver och vad som funkar ska man handla där det är billigast helt enkelt. Börjar de jiddra med försäljarsnack är det bara att vända på klacken - snabbt!

Jag brukar enbart köpa "neutrala" produkter av PC-butiker. För det mesta är det via nätet, eftersom utbudet är större.

Som väl är har jag inte behövt hjälp när jag handlat utan bara beställt och betalat (därmed har jag sluppit försäljarsnacket).

• Oregistrerad
  • 2001-06-11 13:17

Precis: Så kontentan av det hela är att: Se till att du VET och vet du inte - sök hjälp av ngn släkting eller vän som kan. För det är lätt att bli lurad av säljhurtiga rävar. Det räcker med att gå in i en datorbutik och stå i kö eller nå´t, alltid är det en eller två kunder som står före & blir lurade. Säljarsnack är fruktansvärt.

1
Bevaka tråden