Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBookens USB

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-19 20:38

Hej.

Jag funder på att skaffa en extern hårddisk till min iBook 500mhz, och funderar på vad som är bäst: Firewire eller USB. Jag hade alla gånger valt en USB utan att blinka, såvida jag inte vore osäker på om iBook stödjer USB 2.0.

Någon som vet bättre?

Kan inte annat än att rekomendera firewire! Jag har just skaffat mig en och när jag satte mig ned för att instalera drivisarna så kom ikonen upp med en gång. Lacie funkade direkt. Det går enkelt vare sig jag använder drop n drag eller att skicka via adress. Angående usb 2 så om jag inte har missförstått så stöder ingen Mac usb2,utan att sätta in ett kort för detta, dock är de flesta (alla?) usb2 enheter kompatibla med usb1. Har inte kollat hur det fungerar att ta med mig det jag sparat på disken för att använda delar av detta på en pc, osäker om jag behöver göra någon speciell partionering för detta. Detta bör dock inte vara någon skillnad om man använder usb eller firewire. Dock kan en fördel vara att usb är mer utbrädd än firewire (äldre pc med usb, altså inte fördelarna med usb2)Så på din osäkerhet angående om din iBook stödjer usb2 så gör den inte det men du kan använda en sådan disk men får bara överföringshastigheten från "vanlig" usb.
T-son

Det är inget snack om att det är FW som gäller!
Om du vill betala så har LaCies nya Pocket Drive både USB 2 och FW.
Finns i 10, 20, 30, 40 och 60 GB

Fire Wire - 35 MB/s
USB 2 - 16 MB/s
USB - 900 KB/s

FireWire = 400 Mbit/s
USB2 = 480 Mbit/s
USB = 12 Mbit/s

FireWire har tillsammans med Mac den klara fördelen att den kan boota från en hårddisk på FireWirebussen, men det går inte över USB.

USB2 har fördelen att vara ungefär lika snabbt som FireWire samtidigt som det är bakåtkompatibelt med gamla USB. Dvs, du kan formatera din externa hårddisk i FAT32 så att du kan köra det både på din Mac och när du kommer hem till svärmor kan du koppla upp hårddisken på hennes 3 år gamla PC via USB . Men som sagt, ingen Mac levereras idag med USB2 inbyggt.

Det finns lite andra fördelar med FireWire, som att man kan koppla in fler-än-du-nånsin-kommer-att-behöva enheter på en gång, men det tror jag man kan bortse ifrån i sammanhanget.

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

1
Bevaka tråden