PowerBook G4 400 / 500 = Olämpliga?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-23 16:00

Till sanningens minut. Har själv en Powerbook G4 400Mhz, 384 i minne och med 8Mb Videominne.

Trodde att den nya "jaguar" varianten av OS X skulle fixa slöheten i grafiken i OS X på denna burk, men det verkar inte bli så.

8Mb Vram är för lite - eller?

Tråkigt eftersom maskinen inte var billig och för att den nu känns omodern endast ett år efter lanseringen.

Jag tycker det är skitdåligt. Verkligen.

Fredrik

Nog kommer det bli en prestanda ökning men kanske inte lika mycket som dom som sitter med den nu senaste hårdvaran.

Och om du testat den pre-alpha version som sägs snurra på internet så kom ihåg att det är en pre-alpha. Med alpha menas att all funktionallitet inte är klar och däribland Quartz Extreme.

Det är skillnad på "olämplig" och "optimal". Jaguar kommer att gå snabbare på din dator också. Jag har sett Jaguar på en iBook 500 med samma grafikkretsar som i din PowerBook och det såg väldigt lovande ut.

Apple har skapat Quartz Extreme för att dra nytta av den kraft som finns i de senaste datorerna och på ett och ett halvt år hinner det hända rätt mycket i datorvärlden, så är det bara. NATURLIGTVIS kommer du att kunna köra 10.2 alldeles utmärkt på din dator.

Jag postade samma oro här när Jaguar visades upp, men har nu blivit lugnad. Det finns ganska mycket rapporter om prestanda på "äldre" maskiner och det verkar inte vara så illa ändå.

Så räkna bort QE och vänta dig istället ett bättre optimerat OS än dagens vilket ger prestandaökning även utan värstingkort.

Rätt tänkt Johan! Och räkna med ett tjog av andra förbättringar också!

• Medlem
  • 2002-05-24 00:07

Tack för uppmuntringen! Ett tag var jag verkligen orolig för att min burk inte skulle hänga med. Just nu stör jag mig inte på något i OS X utöver att det är segt att scrolla, storleksförändra fönster (speciellt i IE) och andra saker som har med det grafiska skalet att göra. Funderar även på att slänga lite mer minne - blir det stor skillnad tro?

Finns ju folk som kör med G3: or med OS X så..men jag är sån som vill att det ska flyta.

Såg precis filmen "Den galna jakten på ringen" med Danny Devito - Där körde de OS X på en G3 laptop Kul att se. Älskar när Appels produkter är med i filmer, vilket de är ofta.

Ok...ha det!

Fredrik

• Oregistrerad
  • 2002-05-24 00:13

Jag rekommenderar också att du laddar hem tillägget "WindowShade X" så att du kan stänga av alla skuggorna runt fönstrena. Det snabbar upp lite. Dessutom har programmet den klassiska funktionen WindowShade när man dubbelklickar på ett fönsters titel vilket är smidigt när man har 20 fönster överallt. Uteröver det har programmet en funktion för att göra göra ett fönster transparent om man ctrl+dubbelklickar på det. Mkt bra program som är värt varenda öre enligt min åsikt.

//Patrick

1
Bevaka tråden